.

Goed nieuws! Sim Only bundels vanaf 1 juni in de hele EU te gebruiken

  • 14 April 2017
  • 30 reacties
  • 2538 Bekeken

Reputatie 7
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 5116 reacties
Goed nieuws! Vanaf 1 juni 2017 brengen wij geen roamingkosten meer in rekening binnen de EU. In dit topic vertellen we precies wat dit voor je betekent.

Vanaf 1 juni vallen jouw belminuten en MB's in de EU binnen jouw Sim Only bundels. De EU schaft roaming kosten af. Bellen en internetten in het buitenland wordt dus net zo voordelig als in Nederland!

Sim Only abonnement

Het is goed om te weten dat verbruik vanuit en naar zone 1 binnen je bundels valt Dit betekent dat je gewoon gebruik kunt maken van je minuten en MB's zoals je gewend bent in Nederland. Let wel op: wil je internetten binnen de EU, maar heb je geen internetbundel? Dan betaal je het buitenbundeltarief. Meer informatie over dit tarief vind je hier.

Verder is het verstandig om jouw verbruik goed in de gaten te houden, net zoals je in Nederland doet. Het zou zonde zijn als je alsnog buitenbundelkosten maakt. Houd er rekening mee dat het verbruik vanuit het buitenland met een grotere vertraging aan ons wordt doorgegeven.

Hoe werkt internet en bellen in het buitenland?

Gelukkig, vrij simpel 🙂 Via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen, vind je de optie 'Bellen in en naar het buitenland' en ''Internet op je mobiel in het buitenland'. Wil je gebruik maken van beide optie? Dan kun je deze hier aanzetten. Vergeet niet om ook (data)roaming aan te zetten op je telefoon. In dit topic lees je nog meer informatie, tips & tricks voor het gebruik van jouw simkaart in het buitenland :)

Prepaid

Met Simyo Prepaid kun je niet internetten in het buitenland. Benieuwd naar de Prepaid tarieven voor bellen in het buitenland? Die vind je hier terug.

Voor 1 juni de grens over?

Ben je vóór 1 juni 2017 in het buitenland? Dan gaan bij Simyo de minuten en MB’s nog niet af van je bundels af. Je betaalt dan nog wél roamingkosten buiten je bundel. Dit wordt dan verwerkt in je factuur. Ook hiervoor vind je de tarieven die nu nog gelden via deze link terug.

Wil je alle informatie uitgebreid doornemen? Dat kan! In dit blog leggen we uitgebreid uit wat er staat te gebeuren en wat het voor jou verder inhoudt. We geven in dit artikel nog wat extra voorbeelden. Als je vragen hebt, kun je deze uiteraard bij ons stellen :)

Groetjes,
Angela

30 reacties

Is het nou 1 juni of de 15de (volgens NOS): http://nos.nl/artikel/2176116-wat-betekenen-de-nieuwe-roamingregels-voor-mij.html
Je provider is leidend. Bij Simyo is het per vandaag. De 15e is de datum dat providers het uiterlijk geregeld moeten hebben. Simyo is dus ruim op tijd.
Thanks! Denk vraag het ff voor de zekerheid om problemen te voorkomen. Woon namelijk zelf in een grensgebied (BE+DE).
Instellingen in simyo en data roaming op telefoon stonden aan (inclusief een paar keer restarten), maar helaas is het me niet gelukt om te internetten in België.
Waar kan het aan liggen?
@Tami,

Ga er vanuit dat je een abonnement hebt? Bij prepaid kun je namelijk niet in het buitenland op internet, behalve via Wifi.

Heb je een abonnement dan is de vraag of je wel kan bellen / smsen? Zoek anders in je telefoon handmatig naar een netwerk.
Inderdaad wel een abo. Handmatig verschillende netwerken geprobeerd maar geen verbinding. Bellen en smsen was geen probleem in het verleden.

@Tami,

Ga er vanuit dat je een abonnement hebt? Bij prepaid kun je namelijk niet in het buitenland op internet, behalve via Wifi.

Heb je een abonnement dan is de vraag of je wel kan bellen / smsen? Zoek anders in je telefoon handmatig naar een netwerk.
Dat zal een reset vanuit Simyo nodig zijn. Een moderator pakt dat voor je op en laat van zich horen.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi thewinnerloses & Tami,

Welkom op het Simyo forum :)

@thewinnerloses, goed dat je dit van te voren nog even komt controleren. Gelukkig heb je al antwoord gekregen van Franswon. Wij zijn per 1 juni gestopt met kosten rekenen voor roaming in plaats van 15 juni. Die 2 weken maken dan ook niet zoveel uit. Vooral niet als we jullie als klant er blij mee kunnen maken 🙂 Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

@Tami, wat vervelend dat je geen connectie kon maken met het netwerk toen jij in het buitenland was. Het is voor ons altijd wat moeilijker om het probleem te achterhalen op het moment dat jij alweer terug bent in Nederland. Ik kan zien dat de instellingen op Mijn Simyo netjes geactiveerd zijn door je. Dit zou het probleem dus niet mogen zijn. Toch heb ik voor de volledigheid een reset uitgevoerd op deze opties en op jouw simkaart. Hiermee worden alle instellingen als het ware vernieuwd en je simkaart opnieuw aangemeld op het netwerk. Wil jij je telefoon uitzetten en na 10 minuten opnieuw opstarten? Dan kan de reset uitgevoerd worden.

Verder heb je zelf al een hoop getest. Het handmatig selecteren van een netwerk en jouw eigen telefooninstellingen. Mocht je nogmaals tegen problemen aanlopen als je in het buitenland bent, dan wil ik je vragen om je simkaart ter plekke te testen in een andere telefoon en als het kan, een andere simkaart in jouw telefoon. Wat gebeurt er dan precies? Heb je wel bereik in een andere telefoon? En werkt een andere simkaart ook niet in jouw telefoon?

Ik ben benieuwd. Houd je ons op de hoogte?

@Franswon & Ray, heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Angela
Hoi Angela en Ray,

Dank je wel voor het meekijken en hopelijk is het hiermee opgelost!

Groetjes
Reputatie 7
Badge +9
Nog even een tip:

zorg dat in je instellingen van het mobiele netwerk bij toegangspunten de APN staat ingesteld op portalmmm.nl, Gebruikersnaam KPN en wachtwoord gprs (kleine letters!)

Een eventueel aanwezige instelling van Mobiel Internet EU moet UIT staan, klinkt tegenstrijdig, maar deze optie heeft betrekking op een (tijdelijk) contract met een buitenlandse provider!

Succes
Afgelopen weekend geen internet mogelijk in Kopenhagen. Alle instellingen al gehad en tips uitgevoerd. Helaas geen uitleg bij kasteel bezoek en vertalen musea van Deens naar Nederlands. Jammer.
mooie vooruitgang. Nu graag nog bellen over de grens binnen de bundel laten vallen. Ik word nogal ziek dat ik bijna elke maand extra moet bijbetalen omdat ik even met mijn broer wil bellen die al jaren in het buitenland woont. Zeker wanneer je voor de rest altijd netjes binnen je bundel blijft, en zelfs genoeg overhoud, en dit ook niet mee kan nemen naar de volgende maand.

Even een half uurtje bellen, wat zo voorbij is wanneer je elkaar nooit spreekt, kost je 6,90 euro (0,23 cent p/m).
Reputatie 7
Badge +9
Hoi winkelwagen,

Ik denk dat veel mensen graag zouden zien dat bellen vanuit Nederland naar zone 1 ook binnen de belbundel valt.

Ik weet niet of het ooit zo ver zal komen, ik gebruik nu zoveel mogelijk WhatsApp, Messenger en Viber voor deze gesprekken en vanaf 15 juni mijn Belgische simkaart.
Ook bij mij werkt internet niet in spanje. Heel erg irritant. Mn bundel staat op aan, roaming ook, en heb de telefoon al een paar keer uit en aan gezet. Moet het ook gereset worden?
Ook bij mij werkt internet niet in spanje. Heel erg irritant. Mn bundel staat op aan, roaming ook, en heb de telefoon al een paar keer uit en aan gezet. Moet het ook gereset worden?


Je bundel staat op aan? Neem aan dat je bedoelt je buitenland opties?

Probeer ook eens handmatig een netwerk te zoeken..
Dan meldt hij; 'je simkaart staat registratie op dit netwerk niet toe'
Reputatie 7
Badge +9
Dan heeft KPN waarschijnlijk geen roaming-overeenkomst met deze operator.

Op deze link http://www.sensorly.com/map/4G/ES/Spain/Orange/lte_21403#|coverage kan je de plaats zoeken waar je bent en kan je op provider de dekking zoeken. Deze kaart is geen officiële dekkingskaart van de operators maar samengesteld op basis van input van gebruikers.

Succes
Badge
Kan het in de praktijk zo zijn dat buitenlandse providers nederlandse ( of andere buitenlandse gastgebruikers) gebruikers knijpen in het dataverkeer? Ik zit al een aantal dagen in Italie, heb tot nu toe vrijwel geen 4G, wel 3G maar met zeer belabberde en trage data verbinding. Weet uberhaupt niet of dit technisch mogelijk is, maar het valt mij wel op.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Infinity,

Ze mogen niet zomaar knijpen, wel is het zo dat als er op een mast veel dataverkeer zit de snelheid achteruit gaat.

Op deze link http://www.sensorly.com/map/4G/IT/Italy/TIM/lte_22201 kan je aangeven waar je bent en dan de provider met de beste dekking zoeken... en dan hopen dat die een roaming-overeenkomst heeft met KPN.

Veel succes
Badge +7
Hoi allemaal,

@Silly2go, Wat jammer dat je geen verbinding met internet in Denemarken kon maken! Ik zie dat de instellingen van je simkaart juist staan. Had je roaming ook aan staan in je telefoon? Ik raad je ook aan om de volgende keer handmatig naar een netwerk te zoeken. Dit doe je in de instellingen van je telefoon. Wie weet kun je via een ander netwerk wel een internetverbinding maken. Als dit niet lukt, stuur je dan een berichtje op het moment dat je nog in het buitenland bent? Zo kunnen we je beter verder helpen.

@Winkelwagen, Ik kan het me voorstellen dat het voor jou een stuk fijner zou zijn als de kosten voor het bellen vanuit Nederland naar het buitenland ook zouden komen te vervallen. Helaas ben je in dat geval niet aan het roamen, waardoor je de normale tarieven voor het bellen naar het buitenland betaalt. Ik hoop dat hier in de toekomst verandering in komt.

@An1989, Dat is wel onhandig! In dit geval kun je het beste handmatig een ander netwerk selecteren. Ik zie dat je sinds 16 juni wel hebt kunnen internetten in Spanje. Is het probleem nu opgelost?

@Infinity, Goed dat je dit navraagt! Dat zou niet mogelijk moeten zijn. Ik wil je wel meegeven dat wat betreft 4G, Nederland vooroploopt. Je kunt niet verwachten dat overal in de EU de 4G dekking net zo goed is als in Nederland. Een goede 3G dekking mag je wel verwachten. Daarom raad ik je aan om handmatig een ander netwerk te selecteren, hopelijk werkt via dit netwerk je internet beter. Laat je weten of dat is gelukt?

Als jullie nog vragen hebben, hoor ik dat graag!

Groetjes,
Samantha

@Franswon en Ray, Heel erg bedankt voor jullie hulp 🙂
Bedankt @franswon! Het is opgelost, het waren inderdaad de instellingen van toegangspunten. Het probleem was dat dit op mijn telefoon (htc desire 650) nauwelijks te vinden is. Doorklikken op 'toegangspunten'en daarna 'mobiel internet'(wat niet lijkt op een klikbare knop) en dan de namen invullen. Beetje omslachtig maarja. Toppie!
Badge
Ik ben nu vanaf vrijdag 16 juni afgesloten van internet (vanuit Kroatie) en dat is veroorzaakt door Simyo (oude tarief werd nog berekend en ik werd afgesloten). Dat hebben ze tot vandaaag niet kunnen herstellen.
Ze beweren niets meer te kunnen doen. Let wel: zij maken een fout, geven dat ook toe, maar doen niets meer dan even resetten en "heeft u hem al eens aan-en-uit gezet"? Ik heb inmiddels 100 minuten verbeld met ++31202003007 en tig keer naar een wifi-punt gelopen voor mijn mail (ik werk hier vanaf mijn vakantieadres)
Simyo doet echt helemaal NIETS voor je.
In meerdere topics klagen helpt en bevordert de zaken ook niet. En dat Simyo niets doet geloof ik niet zo, maar dat is een persoonlijke mening.

https://forum.simyo.nl/buitenland-88/mijn-internet-in-het-buitenland-werkt-plotseling-niet-wat-nu-38892
Badge
Hoezo helpt dat niet? Het is in ieder geval on-topic: de wet is wel veranderd maar de praktijk is weerbarstiger voor Simyo/KPN. Ze "doen" wel van alles, maar de effectiviteit is voor mij nog steeds 0,0. Ik kan al 6 dagen geen dataverkeer gebruiken.
En ze zeggen: we hebben wel de fout gemaakt maar we kunnen hem niet herstellen.
Waar ik op doelde is dat het niet nodig is om je beklag te doen in meerdere topics. Zo raken we hier het overzicht kwijt. Lijkt me niet handig als alle klanten dat doen. Word het een zooitje. Kortom, hou het bij je eigen topic is voor iedereen prettiger..

Succes

Reageer