.

Beantwoord

Gaat het vervallen van de roamingskosten door?


Badge
Hallo,

Ik was zeer verrheugd te uoren dat komende zomer 4g dekking voor heel EU gaat gelden ipv dat jr roamingkosten moet betalen wanneer je je eigen landje uit gaat. Volgens berochtgeving van tweakers.net zou het in gaan per 15 juni 2017 (wat toevallig exact de datum is waarop mijn vluxht naar italië is=) )

Echter dit bericht is uit augustus 2015, en recenter kan ik niet vinden. Kan iemand veriviëren dat de -altijd zo hard tegenwerkende- telecom aanbieders niet inmiddels deze droom hebben kapotgelobby'd?
Ben inmiddels namelijk wel gewend dat voor dingen die zo mooi zijn wel voor wordt gezorgd dat het niet waar wordt gemaakt.
icon

Beste antwoord door Ray 14 May 2017, 15:21

Bekijk originele reactie

14 reacties

Bij Simyo zelfs al per 1 juni 2017

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/verbruik-binnen-de-eu-uit-je-sim-only-bundels-2558?c=371

Edit: Niet 4G maar extra kosten roaming.
Hun, beantwoord? Het gaat toch om de afschaf van de roamingkosten die op 1 juni ingaan in Europa, zone 1. Niet de 4g dekking in Europa.
4G buitenland (EU) en Simyo ik begrijp niet helemaal wat hierin het verband zou kunnen zijn op 1 juni.
Hallo,

Ik was zeer verrheugd te uoren dat komende zomer 4g dekking voor heel EU gaat gelden ipv dat jr roamingkosten moet betalen wanneer je je eigen landje uit gaat. Volgens berochtgeving van tweakers.net zou het in gaan per 15 juni 2017 (wat toevallig exact de datum is waarop mijn vluxht naar italië is=) )

Echter dit bericht is uit augustus 2015, en recenter kan ik niet vinden. Kan iemand veriviëren dat de -altijd zo hard tegenwerkende- telecom aanbieders niet inmiddels deze droom hebben kapotgelobby'd?
Ben inmiddels namelijk wel gewend dat voor dingen die zo mooi zijn wel voor wordt gezorgd dat het niet waar wordt gemaakt.


TS gaat er denk ik vanuit, omdat hij in Nederland 4g heeft dit, dit dus in heel Europa zo is. Maar in zijn vraag doelt hij ook op de extra kosten afschaffing van roaming. Daarom heb ik de link erbij gezet en heeft hij, omdat hij dat mag, mijn reactie als antwoord bestempeld.
Met je bijtijds edit heb je het gecorrigeerd, dat is het fijne ik mag me ook verbazen over je oorspronkelijke bericht.:)
Ik had over dat 4G gelezen. Nergens geschreven dat jij niet niet mag verbazen 😉
Dat zal dan wel mijn prepaid simyaardag wezen.. :P;)
Badge
of het 3g of 4g wordt in sicilië maakt me veel minder uit dan óf ik überhaubt internet heb idd 🙂 ben benieuwd, hoop dat het allemaal goed gaat met de invoering ervan
of het 3g of 4g wordt in sicilië maakt me veel minder uit dan óf ik überhaubt internet heb idd 🙂 ben benieuwd, hoop dat het allemaal goed gaat met de invoering ervan

Het heeft niks met je dekking te maken. Het heeft er mee te maken dat je voor je verbruik in de EU niks extra's meer betaald maar vanuit je bundel die je ook in eigen land gebruikt. Het hebben van 3G of 4G staat daar los van, de regeling geldt namelijk ook voor bellen en smsen.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Mortophobe,

Dat gaat gewoon goed, eventuele kosten vanaf 1 tot 15 juni worden door de provider gedragen die de datum vroeger in laat gaan dan 15 juni. Technisch verandert er niets, je kon al internetten in Italië, alleen de verrekening van de kosten voor roaming veranderen.

Veel plezier alvast in la bella Italia
Of je internet hebt is altijd een kwestie van afwachten. Locatie gebonden kan er al verschil zijn. Maar dat er die buitenbundel kosten verdwijnen met bundels zal voor anderen, voor jou ook, geen catastrofe zijn.
Dur zijn ergere dingen..
Ja toch? ;)

Klein stukje info van je vraag...
http://www.4g.nl/4g-dekking/4g-in-het-buitenland/
Badge +7
Hoi Mortophobe,

Ik kan het me voorstellen dat je erg blij bent dat de roamingskosten komen te vervallen. Dit betekent dat een buitenlands netwerk geen extra kosten meer in rekening mag brengen zodra jij gebruik maakt van hun netwerk. Dat wordt per 15 juni bepaald door de EU regelgeving. Let er wel op dat dit alleen gaat over de kosten. Er is (nog) geen regel dat er in heel de EU een 4G-dekking moet zijn. Nederland loopt voorop wat betreft de 4G-dekking, maar je zult zien dat er ook een hoop landen zijn waar je lang niet overal 4G zult hebben.

Bij Simyo komen de roamingskosten binnen de EU per 1 juni te vervallen. Dit betekent dat je per 1 juni kunt bellen, sms'en en internetten binnen de EU vanuit je Nederlandse bundels. Meer informatie hierover kun je hier vinden.

Ik zie trouwens dat je de optie 'Internet in het buitenland' uit hebt staan op Mijn Simyo. Ik raad je aan om deze aan te zetten voordat je naar Italië vertrekt. Dit kun je doen op Mijn Simyo, onder het tabblad Instellingen > Netwerkinstellingen. Anders wordt het erg lastig om daar een internetverbinding te krijgen.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Ray, Friesian en franwon, Heel erg bedankt voor het meedenken 😃
Badge
Hoi Mortophobe,

Ik kan het me voorstellen dat je erg blij bent dat de roamingskosten komen te vervallen. Dit betekent dat een buitenlands netwerk geen extra kosten meer in rekening mag brengen zodra jij gebruik maakt van hun netwerk. Dat wordt per 15 juni bepaald door de EU regelgeving. Let er wel op dat dit alleen gaat over de kosten. Er is (nog) geen regel dat er in heel de EU een 4G-dekking moet zijn. Nederland loopt voorop wat betreft de 4G-dekking, maar je zult zien dat er ook een hoop landen zijn waar je lang niet overal 4G zult hebben.

Bij Simyo komen de roamingskosten binnen de EU per 1 juni te vervallen. Dit betekent dat je per 1 juni kunt bellen, sms'en en internetten binnen de EU vanuit je Nederlandse bundels. Meer informatie hierover kun je hier vinden.

Ik zie trouwens dat je de optie 'Internet in het buitenland' uit hebt staan op Mijn Simyo. Ik raad je aan om deze aan te zetten voordat je naar Italië vertrekt. Dit kun je doen op Mijn Simyo, onder het tabblad Instellingen > Netwerkinstellingen. Anders wordt het erg lastig om daar een internetverbinding te krijgen.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Ray, Friesian en franwon, Heel erg bedankt voor het meedenken :D


Hoi Samantha,

als italië 3g heeft dan werkt die verbinding toch wel ookal staat 4g bij mij aan? ik weet dat mijn telefoon 3g ondersteund in ieder geval =)

bedankt voor de tip voor instellingen voor het buitenland ik zou nooit hebben geweten dat ik dat moest handmatig activeren 😃
Reputatie 7
Badge +9
Jouw telefoon zal proberen contact te maken met een 4G mast, lukt dat niet dan gaat de telefoon verbinding maken met 3G. Maak je maar geen zorgen, het is niet voor niets een smartphone.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Mortophobe

Precies zoals Franswon al aangeeft, zou het geen probleem moeten geven. Het kan zijn dat je telefoon eerst zoekt naar een 4G netwerk waardoor het iets langer kan duren voordat je uiteindelijk een verbinding hebt. Maar die verbinding ga je zeker krijgen. Maak je hier vooral niet druk om 🙂 En lukt het niet, laat het dan weten. We staan voor je klaar om je te helpen.

Groetjes,
Angela

Reageer