.

Beantwoord

Wat betaal ik als ik bel vanuit Zone 1 naar Zone 1?

  • 26 April 2016
  • 5 reacties
  • 318 Bekeken

Beste forumleden,

Binnenkort moet ik een lang telefoongesprek maken naar Noorwegen. Ik heb een sim onlyabonnement. Omdat ik vlak op de grens woon kan ik vrij kiezen of ik dit gesprek maak op het Simyonetwerk of vanaf een Belgisch netwerk. Nu begrijp ik uit het tweede tabelletje in dit document (https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/tarieven/tarieven_abonnementen_buitenland.pdf) dat bellen vanuit Nederland naar zone 1 (waaronder Noorwegen) 23 ct/m kost. Hier lees ik echter ook dat bellen vanuit Zone 1 (België) naar een ander land in Zone 1 (Noorwegen) maar 6 ct/m zou kosten. Het zou dus goedkoper zijn als ik vanaf een Belgisch netwerk naar Noorwegen zou bellen dan vanaf een Nederlands netwerk.
Omdat een verschil van 17 ct/m bij heel lange telefoongesprekken nogal snel kan oplopen heb ik net even de Klantenservice van Simyo gebeld met deze vraag. Zij lazen in deze tabel alleen de kosten als je gebeld wordt in Zone 1, niet als je zelf belt. Dat begrijp ik echter totaal niet zo uit de tabel. De vrouw van de Klantenservice wist me te melden dat bellen vanuit België sowieso duurder zou zijn dan vanuit Nederland, maar kon geen precieze prijs noemen.
Zou iemand op dit forum mij verder kunnen helpen, want ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel samen te vatten: Wat kost het me om naar Noorwegen te bellen vanaf het Simyonetwerk en wat kost het als ik dat gesprek maak vanuit België?

Alvast bedankt,
Twan
icon

Beste antwoord door Angela 28 April 2016, 10:43

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Inawt,

Welkom op het Simyo Forum.

Dat er ondertussen wat verwarring is ontstaan over de kosten voor bellen vanuit Zone 1 en vanuit Nederland kan ik begrijpen. Gelukkig kan ik je hier wat meer uitleg over geven :)

De reden dat het op dit moment nog niet heel duidelijk is, is omdat er vanaf 30 april een tariefswijziging wordt doorgevoerd binnen de EU. Ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk op papier te zetten voor je! Mocht het alsnog niet helemaal duidelijk zijn, laat het dan gerust weten.

Als je vanuit Nederland naar het buitenland belt, betaal je hiervoor het buitenbundel tarief van afgrond €0,23 zoals in de tarievenlijst staat. We praten hier dan over landen binnen zone 1. Bel je vanuit bijvoorbeeld België, dan betaal je ná 30 april €0,06 als een extra EU toeslag. Officieel gaat dit verbruik uit je bundel + de EU toeslag. Bel je dus 10 minuten, dan gaan er 10 minuten uit je bundel en betaal je €0,60 buiten je bundel voor de EU-toeslag. Bel je vanuit Nederland naar het buitenland? Dan betaal je alleen het tarief wat hiervoor berekend is en dus geen minuten uit je bundel.

Tijdelijk betaal je in verband met technische redenen alleen de EU-toeslag voor het verbruik binnen zone 1. Hierdoor kost het jou dus geen belminuten uit je bundel en ben je tijdelijk voordelige uit om vanuit België naar Noorwegen te bellen. Zodra het wel mogelijk is om minuten + EU-toeslag te berekenen, brengen we je minimaal één maand van te voren op de hoogte hiervan. Als we dit op deze manier kunnen berekenen en je belbundel is op? Dan zijn de kosten € 0,2299 per minuut die je belt en werkt het verder vanaf dat moment hetzelfde als in Nederland.

Alle informatie over de nieuwe tarieven binnen de EU vind je via dit topic. Heb je hier iets aan?

Maakt dit het wat duidelijker voor je?

Groetjes,
Angela
Beste Angela,

Dankjewel voor de reactie. Dit maakt alles een stuk duidelijker.
Als ik het goed begrijp is het dus handiger om het gesprek naar Noorwegen vanuit België te maken zolang jullie nog niet Minuten + EU-toeslag kunnen berekenen.

Dan heb ik wel nog een vraag voor het moment dat dat wel het geval is. Ik begrijp dat dan vanuit een buitenland, zeg België, naar een ander land in Zone 1 de belminuten uit mijn bundel gaan en daar bovenop 6 ct/m gerekend wordt. Nu is het zo dat het binnenbundeltarief voor mijn abonnement 4 ct/m is. Klopt het dat ik dan vanaf het moment dat jullie die berekening kunnen maken 10 ct/m betaal als ik vanuit België naar een ander land in Zone 1 bel, zolang ik binnen mijn bundel blijf? En is het dan ook zo dat ik vanuit Nederland altijd het buitenbundeltarief van 23 ct/m zal betalen? Want dan concludeer ik dat het ook na de wijziging van de berekening goedkoper blijft om internationale gesprekken vanaf een Belgische netwerk te voeren.
Klopt deze redenering, of maak ik ergens een fout?

Groeten,
Twan
Reputatie 5
Badge +9
Hoi inawt,

Dat klopt, het is inderdaad voordeliger om het gesprek vanuit België te voeren.

Op dit moment brengen we nog geen minuten uit je bundel in rekening voor het bellen vanuit België naar Finland bijvoorbeeld. Dit vanwege een technische storing. Het kost je vanaf morgen dus alleen 6 cent per minuut!

Zodra de technische storing is opgelost, zal het je ook belminuten kosten. De berekening kun je natuurlijk zelf maken en het ligt eraan hoeveel belminuten je over hebt. Buiten je bundel bellen naar het buitenland kost 23 cent. Doe daar de 6 cent bovenop en je betaalt veel meer dan het tarief als je vanuit Nederland belt. Als je nog binnen je bundel bent, dan is het alsnog voordeliger als je vanuit België belt. Let op: op dit moment brengen we dus nog geen minuten in rekening voor het bellen vanuit België.

Je hebt dus best mazzel dat je zo vlakbij de grens woont ;)

Groetjes,
Caspar
Bedankt voor het reageren, Caspar. Inderdaad ook eens voordelig om op de grens te wonen zo.
Reputatie 7
Badge +10
Graag gedaan namens Caspar! Fijn dat het we het helemaal duidelijk hebben kunnen uitleggen 🙂 Mocht je onze hulp nog eens nodig hebben, laat het dan weten. We helpen je graag.

Groetjes,
Angela

Reageer