Beantwoord

Waarom is mijn Blackberry internet service langzaam?

  • 27 maart 2015
  • 14 reacties
  • 1324 Bekeken

Badge
Hallo,

Wat is er aan de hand met de KPN BIS service? Email ontvangen duurt tot wel 18 minuten terwijl dat met push accounts instant zou moeten zijn (ik gebruik 2 push email accounts). Het is de afgelopen tijd al niet zo best waarbij vaker email vertraagd binnenkomt, dus dat het in de browser al wel zichtbaar is maar niet op de telefoon.

Ik heb de volgende checks gedaan:

1. In mijn browser is mijn emailverkeer wel instant - dus het kan niet aan de gmail service liggen (ik gebruik een gemail account en een google apps met een eigen domein voor werk).

2. Ik heb de email accounts verwijderd en opnieuw geregistreerd op mijn blackberry. dat gaat allemaal prima. uitgaande email wordt direct verstuurd maar inkomende email wordt met een ontzettende vertraging afgeleverd, tot wel 18 minuten.

3. Calender wordt wel gesynchroniseerd. contacts ook.

4. Ik heb de telefoon op 2g, 3g, en wifi geprobeerd maar het probleem blijft aanwezig.

5. Blackberry meerdere keren ge-reboot.

6. Nu ook een BIS email account aangemaakt: xxxxxxxxx@kpn.blackberry.com en op die account wordt email ook vertraagd afgeleverd: het duurt gemiddeld een minuut voordat email aankomt.

7. Service books opnieuw naar telefoon verzonden.

Uiteraard weten jullie dat de push email van Blackberry instant zou moeten zijn en er hooguit een paar seconden vertraging zou moeten zijn bij het afleveren van email.

Kunnen jullie KPN vragen of ze het probleem kunnen onderzoeken?

Dankjewel.
icon

Beste antwoord door Tiury 1 april 2015, 11:23

Hoi bas555,

Gisteren heb ik gehoord dat je hier, zoals je zelf al aangeeft in je reactie, een gesprek hebt gehad met onze telefonische klantenservice. Op mijn advies hebben ze je BlackBerry service optie opnieuw op je aansluiting gezet. De instellingen en je APN settings voor je BlackBerry service staat hier optimaal, zoals het hoort. Ik heb dit voor de zekerheid gecontroleerd samen met de KPN netwerkspecialisten en die bevestigen mijn constatering. Helaas kunnen we dus vanaf dit punt verder niets meer aanpassen op je aansluiting om je e-mails sneller binnen te laten komen.

Nu ben ik heel benieuwd, heb je al een andere simkaart getest met BlackBerry service, om die vergelijking te maken?
Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi bas555, welkom op het Simyo forum :)

Wat apart dat je mail via BIS zo langzaam binnenkomt 😕

Op onze toestelhulp pagina hebben we enkel Blackberry's met BB10, maar die van KPN heeft ook de oudere toestellen.
Kun je misschien jouw toestel helemaal opnieuw instellen en ons laten weten of dit geholpen heeft?
Badge
Ernst,

Toestel is helemaal opnieuw ingesteld en het heeft niet geholpen; ik gebruik deze dingen al lange tijd en weet hoe het werkt. Instellingen zijn ook gewoon goed want het werkt allemaal wel, maar simpelweg heel langzaam.


Momenteel is de vertraging:

kpn.blackberry.com account 1 minuut
gmail.com 15 minuten

Bas
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Bas,

Hopelijk vind je het niet erg dat ik reageer?

Heb je dit op een locatie of op meerderen?
Badge
Hallo,

Uiteraard geen probleem om mee te zoeken naar een oplossing. Ik heb het probleem vooral in Utrecht, gisteren wel op en neer gereisd naar Brabant trouwens, maar dat leek geen verschil te maken.

Gisteren avond opnieuw getest.

Email ontvangst op Gmail.com/google apps adressen: vertraging 1 minuut
Email ontvangst op KPN BIS adres: vertraging 30 sec


vanmorgen:

Email ontvangst op Gmail.com/google apps adressen: vertraging 40 sec
Email ontvangst op KPN BIS adres: vertraging 30 sec


Het lijkt dus langzaam sneller te gaan. alsof er een ondercaciteit op de servers was en daarom een queue. Of dat er gedurende werkdagen teveel traffic is dat het systeem dit niet aan kan, terwijl er in het weekend minder verkeer is.

Heeft KPN nog feedback gegeven?
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Bas,

Een blackberry gebruikt welk netwerk?

Mijlijken de dingen die je aangeeft score's bij een overbelaste zendmast. Maar je geeft ook aan problemen te hebben in Brabant wat ik dan weer niet zo goed kan verklaren!
Hoeveel streepjes geeft je toestel in verbinding aan?
Badge
Maikel,

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Het is een Blackberry met een Simyo SIM dus die gebruikt het KPN netwerk (2g of 3g) of Wifi om te communiceren met de KPN BIS, die zorgt voor email verzenden en ontvangen van email.

Streepjes zijn er genoeg, maar de aanwezigheid van veel streepjes lijkt me sowieso irrelevant for datapakketten van maximaal 2kb (blackberry datacompressie).

Laten we afwachten of Simyo nog feedback heeft gekregen van KPN.
Badge
Ernst, heb je nog feedback gehad van KPN en zo niet, wanneer verwacht je feedback?

Ik heb in het weekend getest en op zaterdag en zondag was de aflevering van email sneller, dus 10 - 30 seconden van moment van verzenden to ontvangst voor alle accounts.

Echter gisteren (maandag) liepen die aflevertijden op tot wel 12 minuten alsof op een werkdag de systemen het nogal zwaar te verduren krijgen en er daarom een queue ontstaat.

Net weer getest.. (9:24 lijkt me een heel druk tijdstip op het netwerk).

Gmail: 5 min tussen verzenden en afleveren (terwijl op gmail de email instantly wordt afgeleverd)
Google Apps: 6 min tussen verzenden en afleveren (terwijl op google apps de email instantly wordt afgeleverd)
KPN BIS email adres: 2 min tussen verzenden en afleveren

Bas
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Bas,

Wat vervelend dat jou email er op sommige momenten zo lang over doet. Echter geef je ook responstijden van 10 - 30 seconden aan. Dit is absurd snel! :DZeker met mail ophalen vanuit je toestel. 10 - 30 seconden is al snel te noemen binnen dezelfde browser;)

Excuus dat we wat laat zijn met de reactie. Maar op welke feedback van Ernst zit je te wachten Bas, ik zie niet dat hij met KPN in gesprek is geweest.:? De laatste tijden die je noemt zijn iets trager te noemen. Maar nog te overzien. Op welke frequentie heb je dit getest? En heb je dan ook jouw wifi verbinding openstaan?

Op het moment dat jij de snelheden van bijvoorbeeld Gmail checkt, heb je dan uitgesloten dat er een vertraging op de server van Google zit?
Badge
Hallo Ruud, 10-30 seconden is zeker niet absurd snel. Misschien op een android toestel of IOS toestel (die vaak nog POP accounts gebruiken of servers raadplegen met een interval), maar op een blackberry niet. de BIS zou emails vrijwel instantly moeten afleveren. Dat is ook het hele punt om in deze moderne tijden nog een blackberry te hebben (buiten dat de telefoon niet na 6 uur gebruik leeg is): email wordt door de BIS gecomprimeerd tot pakketjes van maximaal 2kb en naar de telefoon gepusht.

Mijn persoonlijke mening is dat jullie dat soort zaken by Simyo wel zouden moeten weten als je een blackberry service aanbiedt. Zeggen dat een aflevertijd van 15 minuten "te overzien" is terwijl het gewoon direct zou moeten zijn is echt een beetje onprofessioneel denk ik.. Simyo zou toch moeten streven om ervoor te zorgen dat hun systemen werken zoals ze horen te werken?


Maar goed:

Ik heb in verschillende landen de afgelopen jaren blackberry gebruikt en email werd altijd instantly afgeleverd. Hier is het echter teleurstellend langzaam.

Uiteraard kan ik best leven met 10 - 30 seconden vertraging natuurlijk maar er zijn 2 problemen:

1. Als het altijd standaard 30 seconden zou zijn dan is dat prima, dan weet je waar je aan toe bent. Nu weet ik dat niet. Soms 12 minuten, soms 1, soms wel 15. Dus ik moet naar de computer lopen om te kijken of er email binnen is en om zeker te weten dat er niet weer een email weer in de wacht staat. Dus je kan gewoon niet vertrouwen op de telefoon wetende dat (door de week) je soms wel een kwartier moet wachten op een email. De persoon die een email verzendt moet dus ook soms wel een kwartier op een antwoord wachten.

Gisteren werd een email die verzonden was 17:34, pas om 18:43 afgeleverd.. Dat kan echt niet.

2. Het hele punt van de Blackberry is instant email. dat je snel kan communiceren. Daarom heb je een Blackberry. Meer dan 30 seconden is echt niet acceptabel.




Jouw vragen:

1. Alles getest, 2G, 3G wifi etc. Overigens is het zo dat vanwege de datacompressie tot maximaal 2kb per bericht ook email vrijwel instantly via 2g zou moeten worden afgeleverd, dat is de afgelopen jaren ook zo geweest bij elk netwerk dat ik heb gebruikt.

2. Gmail en Google apps ontvangen email instantly in de browser. Ook van externe email accounts.


Ik zie dat het topic nu "beantwoord" is. Dat is het dus niet, kan je het heropenen?
Badge
Om nog even verder te gaan:

- Ik heb mijn gmail account nu toegevoegd aan mozilla thunderbird en email wordt instantly ontvangen (ook) van externe accounts, zoals het hoort. Dus er is niets mis met de Gmail IMAP (push) service want die werkt dus ook instantly met 3rd party software.

- Vervolgens heb ik een andere Blackberry gepakt (9720 die werkt met OS7.1 ipv 9780 die werkt met OS6.0), alle accounts opnieuw geconfigureerd om te zien of het aan de hardware zou kunnen liggen. Helaas heeft deze 9720 precies hetzelfde probleem: email wordt onacceptabel traag afgeleverd. Ik stuur een bericht van een externe email account om 11:33. Onmiddelijk is de email zichtbaar in Thunderbird en Gmail web interface (uiteraard open ik de email niet maar wacht ik tot hij op de blackberry aankomt) wachten... wachten... wachten.. 11:48. -> 15 minuten wachten.

- Tenslotte heb ik een nieuwe gmail account aangemaakt. Om te testen of het met de gmail account settings te maken zou kunnen hebben. Niets.

De vraag is nu: kunnen jullie mij op dit forum helpen met professionele & analytische support - in plaats van vragen om antwoorden die in de initiele post al werden gegeven, meer smilies dan daadwerkelijke informatie, mijn vragen marken als beantwoord terwijl dat absoluut niet zo is en ook nog insinueren dat ik genoegen moet nemen met belabberde blackberry email service - of moet ik ergens anders naartoe bellen om te spreken met personen met de juiste kennis en die me ook daadwerkelijk willen helpen om te zorgen dat de service werkt zoals hij bedoeld is en zich er niet snel vanaf willen maken met halfgare antwoorden?

Volgens mij heb ik genoeg bruikbare data geleverd en het probleem zodanig geisoleerd dat het onderzocht moet kunnen worden.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi bas555,

Gisteren heb ik gehoord dat je hier, zoals je zelf al aangeeft in je reactie, een gesprek hebt gehad met onze telefonische klantenservice. Op mijn advies hebben ze je BlackBerry service optie opnieuw op je aansluiting gezet. De instellingen en je APN settings voor je BlackBerry service staat hier optimaal, zoals het hoort. Ik heb dit voor de zekerheid gecontroleerd samen met de KPN netwerkspecialisten en die bevestigen mijn constatering. Helaas kunnen we dus vanaf dit punt verder niets meer aanpassen op je aansluiting om je e-mails sneller binnen te laten komen.

Nu ben ik heel benieuwd, heb je al een andere simkaart getest met BlackBerry service, om die vergelijking te maken?
Badge
Hallo Tiury,

Bedankt voor de professionele reactie.

Inderdaad gebeld en hulp gehad van 2 hele aardig personen. Helaas kwamen we niet verder dan de conclusie dat het allemaal vertraagd is en dat niemand weet waarom. Ik ben geneigd te denken dat inderdaad APN en andere verbindinginstellingen allemaal OK zijn, maar dat de Blackberry Internet Server simpelweg niet op tijd de berichten via het KPN netwerk naar de telefoon "pusht". Dus de verbinding is prima, alleen de berichten worden niet op tijd gepusht. Helaas gebruiken steeds minder mensen die BIS omdat de nieuwe "hippe" blackberries (vanaf OS10) de BIS niet meer gebruiken

Helaas ken ik niemand die ook een pre-OS10 blackberry gebruikt , maar ik zal op een forum proberen andere pre-OS10 SIMYO blackberry gebruikers te proberen te vinden om te zien of die ook vertraagde aflevering van email ervaren en daarnaast zal ik ook vragen of gebruikers op andere Nederlandse netwerken wel instant delivery hebben.

Vandaag ook nog uitgebreid getest maar de vertraging blijft..
Badge
Hallo,

Ik heb al een tijd last van vertraagde ontvangst van email op mijn Blackberry en wil graag weten of er hier een andere SIMYO gebruiker is die ook een ouderwetse Blackberry gebruikt, dus een 9700, 9780, 9720, 9320,9220,9790, 9900, torch, curve bold etc).

Dit is het probleem:

https://forum.simyo.nl/blackberry-84/waarom-mijn-blackberry-internet-service-langzaam-27287

Als je dus een Blackberry (met Blackberry bundel) gebruikt met een van de bovenstaande Blackberries, laat dan even weten of emails bij jou vrijwel onmiddelijk aankomen na het versturen op dat het steeds een tijdje duurt voordat ze aankomen.

Dankjwel.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi bas555,

Om het forum overzichtelijk te houden heb ik je bericht hier naartoe verplaatst. Op deze manier staat alles waar je vraag mee te maken heeft in 1 topic.

Het topic waarin je je oproep hebt geplaatst heb ik zojuist gesloten.

Reageer