Beantwoord

Blackberry classic + simyo + 4 G.. Kan dat?

• 26 augustus 2015
  • 13 reacties
  • 1091 Bekeken

Heeft er iemand een blackberry classic en maakt gebruik van 4G van simyo? Volgens simyo kan dat niet...
icon

Beste antwoord door Angela 27 augustus 2015, 15:30

Hoi Tintin,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat lastig dat er onduidelijkheid is over het gebruik van 4G! Je hebt al veel informatie ontvangen van MichD & Raytje. Bedankt hiervoor heren 🙂 Als jij daadwerkelijk het toestel besteld hebt wat Raytje in zijn link aangeeft, wordt het een lastig verhaal. Jouw nieuwe toestel heeft dan niet de ondersteuning voor de juiste 4G frequentieband (800 MHz) waarop KPN het landelijk dekkende 4G netwerk heeft gebouwd. Je kunt dan over het algemeen geen gebruik maken van 4G.

Er is ook een beetje goed nieuws. Er is langzaam begonnen met uitrollen van het 4G netwerk op 1800 MHz, in een paar stedelijke gebieden voor capaciteitsuitbreiding. Hierdoor kun je in deze gebiedjes wel het voordeel van 4G kunnen ervaren met jouw BlackBerry. Een uitrol-planning hiervan is helaas niet beschikbaar. Heb je hier verder nog vragen over?

Ik heb dit topic verplaatst naar 'Blackberry'. Dit om het forum overzichtelijk te houden :)

Groetjes,
Angela
Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Klopt. Simyo 4G maakt gebruik van band 20 oftewel 800 Mhz. De BB classic ondersteund die niet.
Reputatie 4
Badge +8
Beste Tintin,

Ik heb zeer goed nieuws voor je!
De Blackberry Classic ondersteund wel de 4G frequenties van KPN (waar Simyo gebruik van maakt), het gaat dan wel om de laatst uitgebracht (nieuwste model) Blackberry Classic.

Volgens de specificaties van het toestel, ondersteund hij de categorie 3 van 4G, de categorie waar KPN ook gebruik van maakt, maar ook de meeste providers in Nederland.
Als je de nieuwste model van de Classic hebt, dan ondersteund hij dus 4G via de 800 Mhz en 1800 Mhz, waar Simyo klanten gebruik van kunnen maken.

In dat geval kun je dus probleemloos "Flex 4G" aanschaffen, en gebruik maken van het snelle datanetwerk.

Hopelijk is je donderdag daarmee goed begonnen, dus laat even wat van je horen!
Beste MichD, ik heb gisteren de telefoon bij coolblue besteld en weet niet of het het laatste model is. Weet je hoe ik dat kan zien? Bedankt voor je reactie!! Ik krijg weer een beetje hoop!

Groetjes
Reputatie 7
Volgens de pagina waar jij hem hebt besteld ondersteund jouwe dus niet, zoals ik al reeds eerder opmerkte, de 800 Mhz / 20 band. Dit is de band waar Simyo gebruik van maakt.

BB classic specs Cool Blue
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Tintin,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat lastig dat er onduidelijkheid is over het gebruik van 4G! Je hebt al veel informatie ontvangen van MichD & Raytje. Bedankt hiervoor heren 🙂 Als jij daadwerkelijk het toestel besteld hebt wat Raytje in zijn link aangeeft, wordt het een lastig verhaal. Jouw nieuwe toestel heeft dan niet de ondersteuning voor de juiste 4G frequentieband (800 MHz) waarop KPN het landelijk dekkende 4G netwerk heeft gebouwd. Je kunt dan over het algemeen geen gebruik maken van 4G.

Er is ook een beetje goed nieuws. Er is langzaam begonnen met uitrollen van het 4G netwerk op 1800 MHz, in een paar stedelijke gebieden voor capaciteitsuitbreiding. Hierdoor kun je in deze gebiedjes wel het voordeel van 4G kunnen ervaren met jouw BlackBerry. Een uitrol-planning hiervan is helaas niet beschikbaar. Heb je hier verder nog vragen over?

Ik heb dit topic verplaatst naar 'Blackberry'. Dit om het forum overzichtelijk te houden :)

Groetjes,
Angela
Reputatie 4
Badge +8
Beste Tintin, Raytje en Angela,

Om extra duidelijkheid te krijgen, of de Blackberry Classic wel of geen 4G ondersteund op de 800 Mhz, heb ik contact opgenomen met Coolbleu en de gegevens van de fabrikant geraadpleegd.

Om mee te beginnen, heb je de nieuwste Blackberry Classic, en dat is ook het toestel die je kunt bestellen via Coolbleu en daarnaast te vinden is op de website van de fabrikant.
Volgens de gegevens van Coolbleu en de fabrikant, zou jouw Blackberry probleemloos gebruik kunnen maken van het 4G netwerk van KPN, op zowel de 800 Mhz als de 1800 Mhz.

KPN 4G via de 1800 Mhz is op steeds meer plaatsten beschikbaar.
De actuele stand op dit moment, zijn de volgende steden en gebieden:
Groot Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen, Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Breda, Amersfoort, Lelystad, Regio Apeldoorn, Almere, deel van het Gooi, Texel en Terschelling.
Inmiddels biedt KPN in 130 gemeenten 4G aan via de 1800 Mhz, en dat breidt zich steeds verder uit.

http://www.4gmasten.nl/dekking/4g/kpn-4g/292-overzicht-4g-antennes-kpn-27-augustus-2015

Om er 100% helemaal zeker van te zijn, of jouw Blackberry Classic alle 4G frequenties ondersteund van KPN, zou je "Flex 4G" een maandje kunnen uitproberen.
Dan merk je gauw genoeg, of jouw Blackberry Classic 4G ontvangt in jouw omgeving.
En werkt het niet of alleen op de 1800 Mhz, dan kun je "Flex 4G" zo weer uitzetten of gebruiken op plekken waar je wel gebruik kunt maken van 4G via 1800 Mhz.
Je bent dan wel eenmalig € 5,- kwijt aan Flex 4G (tenzij je hem aan laat staan), dus aan jouw de keuze of je dat ervoor over hebt natuurlijk.

Maar volgens de fabrikant en Coolbleu zou de Blackberry Classic gewoon moeten werken op het 4G netwerk van KPN, al worden helaas niet alle specificaties weergegeven op de website van Coolbleu.
Vandaar dat ik iedereen ook aanraad, om altijd de informatie te raadplegen van de fabrikant zelf.
Hierbij de directe link van de fabrikant, met de specificaties:
http://global.blackberry.com/en/smartphones/blackberry-classic/specifications.html

Hoop jouw, maar ook forumgenoot Raytje alsmede moderator Angela, meer duidelijkheid in de mist te hebben gegeven, door navraag te hebben gedaan (hoef ik helemaal niet te doen, dus een stukje service vanuit mijn kant), en de juiste gegevens van de fabrikant te raadplegen.

Dus mijn tip als slot: probeer Flex 4G een maandje uit, dan weet je het 100% zeker!
Ik waardeer het zeer dat jullie de tijd hebben genomen om mij goed te informeren! Ik ga het uitproberen en zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen met de blackberry. Alvast een fijn weekend!
Reputatie 7
MichD,

Bedankt voor je onderzoek. De directe link naar de fabrikant is natuurlijk een goed idee. Maar daar kun je niet altijd zien welke uitvoering in welk land is. BB doet dat overigens wel heel netjes. :)

Maar het gaat erom dat TS is geholpen nu 😃
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Tintin,

Fijn om te horen dat je goed geholpen voelt door Raytje en MichD. Ik stel het ook op prijs dat ons op de hoogte wil houden van je BlackBerry ervaringen. Zullen we afspreken dat je 4G mag testen en als hij toch niet werkt, je de €5,- voor de Flex 4G bundel terug krijgt?

Groetjes, Tiury
Beste Tiury, dt lijkt mij een goed idee! Ik pas zsm mijn abonnement aan!
Reputatie 7
Kijk, dat vind ik nu weer super van Simyo.. :D

Dikke duim omhoog!!
Beste mensen, ik kan met een grote glimlach op mijn gezicht melden dat ik gebruik kan maken van 4G!!! Ik kreeg van simyo wel een mail dat ik mijn telefoon moet instellen om 4G te activeren. Ik zag echter al heel snel 4G in het scherm staan, dus lijkt me dit niet nodig. Bedankt allemaal voor de hulp. Ik waardeer het zeer!!:D
Reputatie 5
Badge +11
Heel fijn dat het nu werkt, tintin :)
En fijn dat je het nog even laat weten 😳

Reageer