.

Beantwoord

Waarom verstuurd mijn GPS tracker dubbele sms'jes?


Ha Simyo,

Kunnen jullie controleren waarom ik dubbel betaal voor SMS berichten? Zie bijv 29/07 13:00, 15/07 15:52 en verder.

Deze berichten zijn
1) niet langer dan 160 tekens
2) bevatten geen vreemde karakters
3) worden slechts 1maal ontvangen.

Voorbeeld van een bericht (en ja dit betreft een GPS tracker, locatie door '0' vervangen):
code:

Time:2017/07/29 12:59
Speed:0.0 KM/H
http://maps.google.com/maps?q=N00.000000,E0.000000


thx,
Matthijs
icon

Beste antwoord door Caspar 2 August 2017, 14:23

Bekijk originele reactie

12 reacties

Reputatie 5
Badge +9
Hoi Mattie112,

Welkom op 't forum :)

Wat vervelend dat jouw GPS tracker dubbele sms'jes verstuurd. Als de sms'jes niet meer dan 160 tekens bevatten, en geen vreemde karakters bevatten, dan zal het waarschijnlijk aan je GPS tracker liggen. Ik zie ook terug dat de sms'jes niet direct achter elkaar worden verzonden, wat wel zo is als het sms'je bijvoorbeeld 200 tekens bevat. Er zit wat tijd tussen het versturen. Wel vreemd dat ze maar één keer binnen komen.

Je kan eens proberen om een andere simkaart te plaatsen en kijken of hetzelfde gebeurt. Probeer gelijk je Simyo simkaartje in een ander toestel, en kijk of er daar wel normale sms'jes worden verstuurd.

Je kan ook eens langs de leverancier van de GPS tracker gaan. Dan kan je kijken of dit probleem vaker voorkomt.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
Ha Casper,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal navraag doen bij de leverancier. Maar aangezien het korter is dan 160 tekens én geen bijzondere tekens bevat lijkt het me vreemd als de tracker de berichten "door midden" knipt. Ik heb het hier wel met andere ontvangers getest, die ontvangen ook slechts één bericht.

Ik zal ook eens kijken of ik er achter kan komen in hoeverre mijn telefoon de berichten aan elkaar plakt.
Ha Casper,

Weer even een update, helaas geeft de leverancier tot op heden nog geen antwoord. Wel valt me het volgende op:

Wanneer ik het IMEI nummer opvraag krijg ik het volgende antwoord:
code:

IMEI: xxxxxxxxxxxxxxx

Dit staat wél als 1 smsje op de rekening. Maar vraag ik de locatie weer op dan staan er 2. Beide zijn toch echt < 160 karakters en bevatten geen vreemde tekens.

Kunnen jullie aan jullie kant nog iets zien?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Mattie112,

Ik vind het lastig om je hiermee te helpen. Dit omdat je de simkaart in een GPS-tracker gebruikt, en wij dit niet kunnen ondersteunen. Ik ben Google even ingedoken en ook daar vind ik niet veel terug. Ik heb het idee dat wellicht de link met daarin de locatie zorgt voor te weinig ruimte binnen 1 sms. We hebben het steeds over 160 tekens, maar eigenlijk bestaat een sms'je uit 'bytes'. De meeste tekens zijn 1 Byte of zelfs kleiner waardoor je gemiddeld 160 tekens kan gebruiken.

Bepaalde tekens - denk aan €, ^ of ¤' - zijn minimaal 2 bytes of meer. Dit zorgt er direct voor dat het aantal tekens redelijk rap daalt. Ook een enter in een bericht kost je veel meer bytes dan een teken. Ik durf niet precies te zeggen hoeveel een link doet met het aantal tekens in je bericht. Maar als er meerdere 'alinea's', of enters in je bericht staan, maakt dit het dus ook al kleiner.

Kun je hier wat mee en heb je toevallig al antwoord van de leverancier?

Groetjes,
Angela
Hallo Angela,

Ik begrijp hoe dat werkt inderdaad en ik probeer het ook uit te zoeken (leverancier laat helaas niks van zich horen).
De enige "vreemde" tekens zijn
":", "/" en "?"

Al deze character zitten in de GSM character set: https://en.wikipedia.org/wiki/GSM_03.38 Alleen ik weet natuurlijk niet via welke set de tracker de berichten encoded.

Is er voor jullie een manier om dat te zien? Ik zal dan nogmaals mijn vraag voorleggen aan de leverancier.

Matthijs
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Mattie112.

Jammer dat je nog geen antwoord hebt van de leverancier. Heb je al eens een ander simkaartje getest? Gebeurt daar hetzelfde en worden er daar ook twee sms'jes verstuurd?

Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Caspar
Ha Casper,

Tja die leverancier weet het allicht ook niet ik heb het daar maar opgegeven.

En andere simkaart zou ik kunnen proberen ja, zal wel even duren heb die tracker niet hier op mijn bureau liggen namelijk :)

Matthijs
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Mattie112,

Laat maar gerust weten wat hiervan de uitkomst is. We helpen je dan graag verder!

Groetjes,
Asma
Is hier al een oplossing voor? Ik ervaar namelijk hetzelfde. De smsjes die de GPS verstuurd zijn namelijk maar 50 karakters lang en worden toch dubel berekend.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Robert,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat jammer dat jij hier ook last van hebt! Heb jij al contact opgenomen met de leverancier van je GPS apparaat? Zoals Angela hierboven aangaf, is het moeilijk voor ons om te zien wat er precies aan de hand is omdat het automatisch gegenereerde sms-berichten zijn.

Ik hoor het graag van je!

Groetjes,
Jihane
Hallo Jihane,

Ik had hierover ook al contact gehad via de Whatsapp mogelijkheid van Simyo. Het ligt aan de parameters die via SMS worden meegestuurd door de GPS tracker. Het staat dus los van Simyo/ Sommige leestekens nemen meer karakters in beslag dan dat het lijkt. Als je de karakters telt in het bericht zijn het er op het oog iets van 75. Door de bijzondere karakters zoals een hele google maps url zijn het er echter meer en wordt het bericht verdeeld in 2 smsjes. Door het smsje te lezen met de Berichten app van Googl zie je niet alleen de tekst maar ook een complete google maps view. Handig

De parameters die worden verstuurd zijn volgens andere forums aan te passen... In mijn geval check ik de GPS eens in de zoveel dagen dus neem ik op de koop toe dat het mij 20 cent ipv 10 cent kost.

Zie ook
https://nl.checkmarket.com/kb/maximumlengte-van-een-sms/


Gr Robert
Reputatie 6
Badge +5
Hi Robert,

Aha, vandaar 🙂 Bedankt voor de heldere uitleg en de link. Het klopt inderdaad dat bepaalde tekens meer waard zijn dan anderen. Laat je het weten als je verder nog vragen hebt?

Groetjes,
Niels

Reageer