.

Beantwoord

Spam SMS berichten zonder nummer. Kan ik dit blokkeren?

  • 24 September 2019
  • 6 reacties
  • 1544 Bekeken

Badge +1
Beste Simyo,

Ik krijg regelmatig SMSjes van 'mensen' met een verdachte link. De afzenders hebben enkel een voornaam, en een vreemd telefoonnummer. Voorbeelden van afzenders' telefoonnummers zijn:
  • 7667
  • 335463
  • 6672
  • 76246
  • 629463
Voorbeelden van de bijbehorende berichten zitten in de bijlages.

Dit is overduidelijk Spam/phishing, en ik zal de links niet openen, maar mijn vraag is concreet of dit soort telefoonnummers in het algemeen te blokkeren zijn? Bijvoorbeeld:
  • op basis van lengte ('Normale' telefoonnummers zijn voor zover ik weet altijd 9 tot 12 cijfers.)
  • op basis van wel/geen contactpersoon
  • op basis van het bevatten van een URL
Is er daarnaast een mogelijkheid om deze afzenders aan jullie door te geven, zodat deze permanent geblokkeerd kunnen worden, of geregistreerd als malafide?

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,

Dennis.
icon

Beste antwoord door Jihane 24 September 2019, 17:28

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Dennis,

Welkom op het Simyo Forum!

Deze sms-berichten zien er inderdaad uit als spam. Goed dat je er niet op reageert! Vanuit het netwerk kunnen we geen nummers blokkeren, maar dat kun je via je mobiel vaak wel doen. Weet je hoe dat werkt? Zo niet, kun je me vertellen welk toestel je hebt? Dan help ik je daarmee!

Algemeen te blokkeren zijn ze helaas niet. Heb jij enig idee hoe ze bij jou terecht zijn gekomen? Heb je je telefoonnummer bijvoorbeeld ergens achtergelaten?

Groetjes,
Jihane
Badge +1
Hoi Jihane,

Bedankt voor je reactie.

Ik blokkeer de nummers wel, maar zoals je ziet worden ze elke keer vanaf een andere gestuurd. Als éénmansactie is dit onbegonnen zaak, vandaar mijn vraag of dit centraal aangepakt kan worden.

Geen idee hoe ze bij mij terecht komen. Ik laat wel eens mijn telefoonnummer ergens achter (wie niet?) en wie zal het zeggen waar deze, als-dan-niet illegaal, ergens weggehaald is.

toch bedankt.
Reputatie 6
Badge +6
Hoi Dennis,

Allereerst hulde voor je username. Ik moest lachen 😄

Ik snap dat het voelt als onbegonnen werk, maar het zou geen dweilen met de kraan open moeten zijn als je die nummers individueel blokkeert. Op een gegeven moment houdt het wel op!

Het is helaas niet mogelijk om een soort algehele blokkade in te stellen voor berichten van dat soort nummers. Je kunt bij ons al geen premium SMS'jes ontvangen, wat soortgelijke berichten zijn (maar dan betaal je per ontvangen bericht). Maar in dit geval moet je echt even zelf alle afzenders blokkeren 🙂

Kan ik je verder nog ergens mee helpen?

Groetjes,
Bas
Badge +1
Hoi Bas,

Bedankt voor je reactie, het is me duidelijk. Gelukkig is het geen groot probleem, zolang er niet op de linkjes geklikt wordt. Ik was enkel nieuwsgierig of er een permanente oplossing was.

Ondertussen blijf ik de nummers blokkeren. Ik heb er 7 gehad in de range van 0000 tot 999999, dus nog maar 1.109.993 te gaan :)

Superthanks!
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Natte Tosti,

Mocht je dit te vervelend vinden is het mogelijk een idee om van nummer te wisselen.
Ik wil hierbij wel aantekenen dat hier administratiekosten volgensmij aan vast zitten. Maar dan ben je wel van de irritatie af over de SMS'jes.
Reputatie 7
Badge +6
He Natte tosti,

Wat Michael.twinnie aangeeft klopt inderdaad, mocht je er nou langdurig last van hebben en er klaar mee zijn is het inderdaad mogelijk een nieuw nummer aan te vragen. Daar zitten €5 administratiekosten aan vast en kan gelijk voor je worden geregeld als je contact opneemt met de klantenservice.

Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is maar misschien fijn om te weten 😊.

Thanks Michael.twinnie voor de aanvullende info!

Groetjes,
Daisy

Reageer