.

Beantwoord

Hoe worden er sms berichten verstuurd naar 097001002000?

  • 10 September 2021
  • 19 reacties
  • 4341 Bekeken

Badge +1

 

woensdag 08 september 2021    bedrag
14:32
SMS naar 097001002000
Duur / Aantal: 1

af - € 0,08

 

Wij hebben geconstateerd dat er geen sms is verstuurd op dat moment en er staat ook niets in verzonden items. Bij ACM hebben we gecontroleerd of dit nummer geregistreerd staat. Dat blijkt niet het geval te zijn. De klantenservice van simyo kon hier verder niets over zeggen dan dat er op een link is geklikt. 

 

Er wordt 8 cent in rekening gebracht naar een niet bestaande nummer?

icon

Beste antwoord door Scotsman 27 February 2022, 16:00

Bekijk originele reactie

19 reacties

Badge +1

Het lijkt er op dat er een sms is gestuurd van machine tot machine?

 

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-doorzoeken/resultaat?query=097&bestemming=&status=&reeks=&relatie=&datum=&nrvrij=0&nrnummerstatus=Toegekend&nrnummervan=0970-01000000&nrnummertm=0970-01999999&nrbestemming=Elektronische%20communicatiediensten%20voor%20geautomatiseerde%20toepassingen

Reputatie 7
Badge +6

Hi vragen, 

 

Bedankt voor je bericht! 

 

Goed dat je dit toch nog even komt navragen op het forum! Dit is een hele vreemde situatie. Je krijgt namelijk een foutmelding als je een sms probeert te versturen naar een nummer wat niet bestaat. Ik ben niet helemaal thuis in Machine 2 Machine communicatie.

 

 Dat de sms is verzonden zonder dat jullie daar iets van weten kan komen door een app op de telefoon. Sommige apps zijn niet te vertrouwen. Als je akkoord bent gegaan met voorwaarden, zou je zomaar een app toegang kunnen verlenen tot het versturen van een sms via de telefoon. Daarom zou ik in ieder geval de telefoon controleren en alle onnodige en onbetrouwbare (denk aan weinig downloads in de appstore/playstore of slechte reviews) apps uit voorzorg verwijderen. 

 

Groetjes, 

Tessanne 

Badge +1

Als een dergelijke app ongevraagd iets verstuurd dan moet het zo zijn dat dit in verzonden items staat? We hebben geen vreemde applicaties kunnen vinden. 

 

Wat is hierbij het verdienmodel? De eigenaar van dit nummer is Vodafone Libertel B.V. staat bij ACM.

Reputatie 7
Badge +9

Ik weet niets over verdienmodellen maar dat is hier niet relevant. Om op de vraag over de verzonden SMS in te gaan:

Kan het zijn dat er een V-Auto app van Vodafone is geïnstalleerd? Het is niet onwaarschijnlijk dat bij het activeren van deze app automatisch een SMS wordt gestuurd naar een Vodafone server, en die je niet ziet staan op verzonden SMSsen want je hebt hem niet zelf verzonden. V-Auto by Vodafone was een op beveiliging en tracking gericht systeem dat werkte met een in de auto gemonteerd apparaatje en een app op je smartphone die via het Vodafone netwerk met elkaar zijn verbonden.

Badge +1

De provider is Vodafone. Niet de eindgebruiker. Excuses voor de verwarring. 

 

Dus als ik snel geld 💸💰 wil verdienen: even een app maken en die duizenden sms'jes gaat versturen naar bijvoorbeeld een verkort sms nummer dat 1 euro per keer kost? 

 

Is er ook mogelijkheid om sms naar 097 nummers uit te laten schakelen?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi vragen,

 

Het is niet mogelijk om de optie uit te laten schakelen, je kunt het nummer wel blokkeren in je toestel. https://www.simyo.nl/blog/telefoonnummers-blokkeren-zo-doe-je-dat/#:~:text=Open%20de%20'Telefoon'%2Dapp,op%20'Blokkeer%20deze%20beller'.

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

Hoi vragen,

 

Het is niet mogelijk om de optie uit te laten schakelen, je kunt het nummer wel blokkeren in je toestel. https://www.simyo.nl/blog/telefoonnummers-blokkeren-zo-doe-je-dat/#:~:text=Open%20de%20'Telefoon'%2Dapp,op%20'Blokkeer%20deze%20beller'.

 

Groetjes,

Daisy

Dit werkt volgens mij alleen voor nummers die jou bellen, waar het hier om gaat is voorkomen dat een SMS naar 097001002000 wordt verzonden.

Reputatie 7
Badge +6

Als het goed is, als je het nummer blokkeert zou je toestel ook niet opnieuw sms'jes naar het nummer moeten kunnen versturen!

Badge

 

woensdag 08 september 2021    bedrag
14:32
SMS naar 097001002000
Duur / Aantal: 1

af - € 0,08

 

Er wordt 8 cent in rekening gebracht naar een niet bestaande nummer?

 

Het is de Simyo App die een SMS verstuurt naar 097001002000. De kosten komen meestal voort uit het activeren van je Simyo app, direct nadat je het geinstalleerd hebt op je telefoon.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Consumentenbond,

 

Ik zie dat je een andere topic hebt aangemaakt. Ik zal op dat topic even reageren! Hier de link om het antwoord terug te lezen. 

 

Bedankt Scotsman!

 

Groetjes,

Tessanne

Badge +1

Er is opnieuw een sms bericht gestuurd naar dit nummer terwijl het geblokkeerd is. Wanneer je in Google zoekt op dit vreemde telefoonnummer dan zie je dat er veel meer klachten hierover zijn. Dezelfde klachten: er is iets gestuurd zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is. Deze 097 nummer komt uit Nederland en een onderzoek hiernaar zou gewenst zijn maar dat doen de Nederlandse providers niet omdat ze er kennelijk geen belang in hebben. Als het de provider geld zou kosten ipv de consument? Dan wel natuurlijk! Er is melding gedaan bij Consuwijzer acm en ik wil vragen aan anderen dat ook te gaan doen. De nummer houder is klant bij Vodafone (097) maar die vind het verder ook wel prima dat hun klant er fraudeleuze praktijken op na houdt. 

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @vragenvragen,

 

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je nog steeds wordt lastig gevallen door het nummer ondanks dat het nummer geblokkeerd staat in het toestel. Dit zou niet moeten kunnen! Is het misschien een ander nummer dat er op lijkt? Wij kunnen alleen een waarschuwing sturen naar het nummer als het gaat om bel gesprekken. Dit is helaas niet het geval bij jou :(. Ik adviseer je om nogmaals het nummer even te blokkeren.

 

Groetjes,

 

Nihad

Ik heb een pre paid kaart van Simyo. Ik heb, bij mijn weten, geen band met Vodafone. 

Hoe komt het dan dat er toch een sms'je naar 097001002007 wordt gestuurd?

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een pre paid kaart van Simyo. Ik heb, bij mijn weten, geen band met Vodafone. 

Hoe komt het dan dat er toch een sms'je naar 097001002007 wordt gestuurd?

 

 

Er zijn apps die soms even “naar huis” sms’sen om de baas te laten weten welk nummer je hebt of om de app te registreren. De FaceTime en Messages apps van Apple doen dat bijvoorbeeld (doorgaans eenmalig) en ik geloof ook bepaalde Google apps. Niks bijzonders dus tenzij je die sms’jes vaker ziet.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Floo,

 

Het klopt inderdaad wat @Scotsman zegt. Daarnaast kan het ook zijn dat je een bepaalde machtiging hebt gegeven bij het downloaden van een App zoals het mogen gebruiken van de sms functie. Je gaat vaak akkoord zonder te weten waarom de App deze rechten vraagt en voor je het weet heb je hoge kosten voor het sturen van sms'jes naar het buitenland. Nu weet ik niet of dit het geval is. Mocht je extra kosten zien op Mijn Simyo dan hoor ik graag van je. 

 

Groetjes,

Seren

Eigenlijk raar, ik had dit nr (097001002005.), Even tussen haakjes gezet. En dit is nieuw voor mij, want die punt kan de sms niet genereren. Mijn telefoon laat van alle apps de rechten vervallen.

Blijft vreemd dit.

 

Groet,

Frank

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @rotor1,

Bedankt voor je bericht. Hoe bedoel je precies dat de punt naast het nummer geen SMS kan genereren?

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Rutger
 

Goedenmiddag Rudger, ik kwam dat nummer alleen in mijn simyo tegen. In mijn Simyo blijkt altijd een . Achter een nummer te staan ontdekte ik. Vandaar even mijn verwarring. 

Ik deel ook even mijn ervaring: in https://myaccount.google.com/phone zag ik mijn nummer staan. Ik heb deze veranderd. Ik denk dat dit het nummer zou kunnen zijn die dit genereerde.

Groetjes Frank 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @rotor1,

Dank je wel voor het delen hiervan. Wie weet dat we hier in de toekomst nog iemand mee kunnen helpen. 😊

Groetjes,
Rutger

Reageer