.

Beantwoord

Phishing SMS uit Engeland!

  • 4 November 2013
  • 21 reacties
  • 3228 Bekeken

Beste Simyo,

Vannacht ontving ik het volgende SMS phishing bericht:

Afzender: +447949082613 via SMS centrale: +447958879835
Tijd: Maandag 4 november, 1:48 uur

"Congrat! your mobile number was selected as a winner of £2,000,000.00 with Winning No 101231-13 on FREE LOTTO. Email: [email]freelott35@gmail.com[/email] for claims"

Aub bovenstaand nummers blokkeren, zodat ik hiervan geen phishing sms'en meer kan ontvangen.
Bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door Natascha 5 November 2013, 12:27

Bekijk originele reactie

21 reacties

Badge +6
Beste Simyo,

Vannacht ontving ik het volgende SMS phishing bericht:

Afzender: +447949082613 via SMS centrale: +447958879835
Tijd: Maandag 4 november, 1:48 uur

"Congrat! your mobile number was selected as a winner of £2,000,000.00 with Winning No 101231-13 on FREE LOTTO. Email: [email]freelott35@gmail.com[/email] for claims"

Aub bovenstaand nummers blokkeren, zodat ik hiervan geen phishing sms'en meer kan ontvangen.
Bij voorbaat dank.


Hoi Tp6300,

Het is helaas niet mogelijk voor ons om een nummer te blokkeren op het netwerk. Ik raad je aan na te gaan in je toestel of dit mogelijk is in je toestel. Kan je laten weten of het gelukt is?
Reputatie 7
'Gewoon' geen acht op dergelijke berichten (proberen te) slaan. Ook al is het hinderlijk, het kost jou als ontvanger geen cent. Behalve als je in het buitenland bent en je ontvangt een dergelijk sms'je.........


Hoi Tp6300,

Het is helaas niet mogelijk voor ons om een nummer te blokkeren op het netwerk. Ik raad je aan na te gaan in je toestel of dit mogelijk is in je toestel. Kan je laten weten of het gelukt is?


Natascha,

Dat is helaas niet mogelijk met mijn toestel.
Blijft de vraag waarom jullie de nummers niet kunnen (willen?) blokkeren. Mijn vorige provider deed dat wel, en is het geloof ik zelfs verplicht.
Bovendien: Mijn nummer is niet openbaar, noch heb ik het ergens op het web achtergelaten. Hoe komen ze dan aan mijn nummer?
Kortom, niet blij met deze afwikkeling door Simyo. Als het nog eens voorkomt, dan zal ik andere maatregelen (moeten) nemen.

@RicoK
Als jij je kop in 't zand wil steken, prima. Ik ben liever gevrijwaard van dit soort praktijken. Als je even zoekt naar 'SMS phishing' dan zul je lezen dat dit als 1 van de grootste security bedreigingen wordt gezien voor het mobiele web. Welterusten.
Reputatie 7
Badge +9
Dit soort phishing sms'sen worden pas gevaarlijk als je er op reageert. Niet doen dus. Ook niet-openbare nummers kunnen het slachtoffer zijn, de telefoonnummers worden namelijk random gegenereerd door een computer. De kans is dus groot dat dit een eenmalige irritatie is.
Reputatie 7
Badge +9
Engeland, zeg je? Dan is het dus een Fish and Chips sms.:p

Inderdaad geen acht op slaan. Net als rare emailtjes en / of  telefoontjes, zogenaamd van Microsoft, uit India...;)
Reputatie 7
@RicoK
Als jij je kop in 't zand wil steken, prima. Ik ben liever gevrijwaard van dit soort praktijken. Als je even zoekt naar 'SMS phishing' dan zul je lezen dat dit als 1 van de grootste security bedreigingen wordt gezien voor het mobiele web. Welterusten.


Kalm, kalm, kalm......:p.

Wat ik hiermee bedoel, is dat er wereldwijd computers staan die ad random telefoonnummers genereren en deze een berichtje zenden in de hoop en waarschijnlijk de verwachting dat er wel iemand niet zo bijdehand is door er op in te gaan. 

Dus, nogmaals, leg het naast je neer. Hooguit krijg je nog een poging per sms om je te bewegen om toch maar actie te ondernemen, maar daarna houdt het echt op. 
Badge +6
Natascha,

Dat is helaas niet mogelijk met mijn toestel.
Blijft de vraag waarom jullie de nummers niet kunnen (willen?) blokkeren. Mijn vorige provider deed dat wel, en is het geloof ik zelfs verplicht.
Bovendien: Mijn nummer is niet openbaar, noch heb ik het ergens op het web achtergelaten. Hoe komen ze dan aan mijn nummer?
Kortom, niet blij met deze afwikkeling door Simyo. Als het nog eens voorkomt, dan zal ik andere maatregelen (moeten) nemen.

@RicoK
Als jij je kop in 't zand wil steken, prima. Ik ben liever gevrijwaard van dit soort praktijken. Als je even zoekt naar 'SMS phishing' dan zul je lezen dat dit als 1 van de grootste security bedreigingen wordt gezien voor het mobiele web. Welterusten.


Hoi Tp6300,

Wij kunnen niet zomaar een nummer blokkeren gezien wij gebruik maken van het netwerk van KPN. Er kan wel een reeks aan nummers worden geblokkeerd. Ik heb dat sms'je ook ontvangen en ik kan dat nummer wel blokkeren in mijn telefoon.

@ Scotsman, De Leon & RicoK bedankt voor het meedenken.
Beste Natascha,

Dat is waarschijnlijk het standaard protocol wat een hd-medewerker van een dochter van KPN dient te volgen, maar ik heb lang genoeg op een technische hd gewerkt om te weten dat er een punt komt dat er naar KPN Tier1 geëscaleerd moet worden.
KPN zal vervolgens die centrale (zoals +447958879835) monitoren en indien dit soort phising smsjes verstuurd blijven worden, die centrale blokkeren en contact opnemen met collega provider BT/O2/Orange/etc. die dan vanaf die kant in zal grijpen.

Een even groot gevaar als de veroorzakers van spam, phishing en 419-scam, is de gelatenheid, gemakzucht en het-zal-wel-overwaaien-struisvogelmentaliteit van klanten - zoals ook de reacties van 'forum-experts' in deze post duidelijk maken. Want hoe minder klanten ervan melding doen, hoe langer de spambot/etc. kan blijven draaien.
De bestrijding van dit soort digitale vuiligheid heeft namelijk over het algemeen niet de eerste prioriteit bij een provider - en zeker niet bij de jongens/meiden die het netwerk besturen. Die vinden dat ze wel wat beters/belangrijkers te doen hebben.
Pas als een bepaald percentage klanten blijft klagen, zal er ingegrepen worden. Is het niet om die klanten te helpen, dan wel om de SLA's op peil te houden en de 'goede naam' van het bedrijf te beschermen.

Je antwoord had dus kunnen (moeten?) zijn: "Ik/Simyo hou het in de gaten. We verzamelen zoveel mogelijk phishingmeldingen van klanten, zodat we genoeg gegevens hebben om in te kunnen grijpen" of iets van die strekking. Dan begrijp ik/de klant dat er serieus wordt omgegaan met dit soort klachten. Het blokkeren van een nummer op je mobiel haalt immers niet de oorzaak weg en geeft nog steeds ruimte aan de verzender om anderen te blijven klieren.

Het is dus belangrijk beste mede-simyoten, om altijd en zsm alle spam en phishing te melden die je over je heen krijgt!
Reputatie 7
Ha, daar ben je weer......:eek:

Werkelijk, ik snap je ophef niet. Vanaf hoeveel nummers zullen dergelijke sms'jes worden gegenereerd denk je? De kans acht ik heel groot dat je je volgende sms en de daarop volgende en de daarop volgende en de daarop volgende, want jij zult er wel heel veel krijgen denk ik, vanaf een ander telefoonnummer zult krijgen. Je kunt dus inderdaad al deze nummers laten blokkeren........:p.

Wat doe jij met spammails? Ik irriteer me er aan, maar leg deze ongelezen terzijde. En dat lijkt wel te werken, want de hoeveelheid neemt drastisch af.

Nogmaals, sla er geen acht, schenk er geen aandacht aan. Maak het je zelf niet zo moeilijk. Wat kan zo'n sms'je nu helemaal aanrichten? Het enige risico ben jij als gebruiker die gaat kijken wat er achter steekt......
Reputatie 7
Badge +9
Voor spam sms'sen vanuit de UK zie hier voor advies van de UK Information Commissioners Office. Met name het stuk onder What can I do if I’m getting unwanted spam texts?
Er is een link waarmee je een klacht kunt indienen bij de ICO.
Reputatie 7
Tsja, je kunt er inderdaad zo veel moeite in steken en aan besteden.......:rolleyes:
Voor spam sms'sen vanuit de UK zie hier voor advies van de UK Information Commissioners Office. Met name het stuk onder What can I do if I’m getting unwanted spam texts?
Er is een link waarmee je een klacht kunt indienen bij de ICO.


Dank je, Scotsman! Ik heb het meteen gedaan.
Nadat ik de questionnaire had ingevuld, kreeg ik een bedankje met de tekst:

"What do we do with the information?

We use the information you send us to help us identify, investigate and take action against organisations causing you concern. To do this, we work alongside other regulators and telephone service providers."


Zie verder http://www.ico.org.uk/for_the_public/thanks

 Zo kan het dus ook.
Zoals de Engelsen zeggen: "Need I say more?" Danwel "I rest my case." 
Badge +8
Beste Natascha,

Dat is waarschijnlijk het standaard protocol wat een hd-medewerker van een dochter van KPN dient te volgen, maar ik heb lang genoeg op een technische hd gewerkt om te weten dat er een punt komt dat er naar KPN Tier1 geëscaleerd moet worden.
KPN zal vervolgens die centrale (zoals +447958879835) monitoren en indien dit soort phising smsjes verstuurd blijven worden, die centrale blokkeren en contact opnemen met collega provider BT/O2/Orange/etc. die dan vanaf die kant in zal grijpen.

Een even groot gevaar als de veroorzakers van spam, phishing en 419-scam, is de gelatenheid, gemakzucht en het-zal-wel-overwaaien-struisvogelmentaliteit van klanten - zoals ook de reacties van 'forum-experts' in deze post duidelijk maken. Want hoe minder klanten ervan melding doen, hoe langer de spambot/etc. kan blijven draaien.
De bestrijding van dit soort digitale vuiligheid heeft namelijk over het algemeen niet de eerste prioriteit bij een provider - en zeker niet bij de jongens/meiden die het netwerk besturen. Die vinden dat ze wel wat beters/belangrijkers te doen hebben.
Pas als een bepaald percentage klanten blijft klagen, zal er ingegrepen worden. Is het niet om die klanten te helpen, dan wel om de SLA's op peil te houden en de 'goede naam' van het bedrijf te beschermen.

Je antwoord had dus kunnen (moeten?) zijn: "Ik/Simyo hou het in de gaten. We verzamelen zoveel mogelijk phishingmeldingen van klanten, zodat we genoeg gegevens hebben om in te kunnen grijpen" of iets van die strekking. Dan begrijp ik/de klant dat er serieus wordt omgegaan met dit soort klachten. Het blokkeren van een nummer op je mobiel haalt immers niet de oorzaak weg en geeft nog steeds ruimte aan de verzender om anderen te blijven klieren.

Het is dus belangrijk beste mede-simyoten, om altijd en zsm alle spam en phishing te melden die je over je heen krijgt!


Hoi tp6300,

Het is niet de bedoeling om over te komen alsof we je niet serieus nemen. Ik snap je irritatie over dit ongewenst ontvangen bericht. Natuurlijk houden we in de gaten of we veel van dit soort meldingen krijgen, en wordt daar iets mee gedaan. Voor jouw situatie nu is het echter niet mogelijk dit nummer op het netwerk te blokkeren. Wij nemen dit soort dingen zeker hoog op, bij Simyo abonnementen is het zelfs niet mogelijk om SMS-betaaldiensten te gebruiken, o.a. om extreme, onbedoeld hoge rekeningen te voorkomen. Op het netwerk is het nu voor ons niet mogelijk om dit nummer te blokkeren. Vandaar dat jou die optie op je toestel wordt aangeraden. Een structurele oplossing zoals je hierboven beschrijft, wordt niet terzijde geschoven, maar kost meer tijd. Dat zul je met jouw ervaring in de sector ook weten.

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Ik weet niet welk toestel hier gebruikt wordt, maar voor diverse operating systems zijn er apps waar je ongewenste nummers mee kunt blokkeren, voor Android gebruik ik Blacklist plus.
Het voordeel is dat je ook persoonlijk ongewenste nummers kunt blokkeren, ex-vriendin o.i.d. 🙂
Reputatie 5
Badge +11
Ik weet niet welk toestel hier gebruikt wordt, maar voor diverse operating systems zijn er apps waar je ongewenste nummers mee kunt blokkeren, voor Android gebruik ik Blacklist plus.
Het voordeel is dat je ook persoonlijk ongewenste nummers kunt blokkeren, ex-vriendin o.i.d. :)


Voor iOs is er gratis Call Manager of My Blacklist voor €0,89. Spreekt natuurlijk wel voor zich dat wanneer er tóch calls of smsjes binnenkomen, wij niet aansprakelijk zijn :eek:
Badge
ook een ontvangen van ene johngraham545 gmail (+447949085507), hoe komen ze aan onze nummers, is er weer een datalek geweest ?
Reputatie 7
Badge +9
Hoi delphic,

Zie bericht nr. 5 in dit topic, deze nummers zijn niet gelekt maar worden at random (willekeurig) gegenereerd door een computer
Badge +8
ook een ontvangen van ene johngraham545 gmail (+447949085507), hoe komen ze aan onze nummers, is er weer een datalek geweest ?Hoi delphic,

Zie bericht nr. 5 in dit topic, deze nummers zijn niet gelekt maar worden at random (willekeurig) gegenereerd door een computer


Hoi delphic,

Dat is inderdaad irritant, zulke berichtjes. Maar ik kan je echt verzekeren dat ze niet aan je nummer komen via ons. Je ziet gelukkig de afzender, dus ik zou dat nummer blokkeren in je toestel. Heb je de link van Scotsman ook gezien? Aangezien dit ook een Britse afzender is?

Groetjes,
Charlene
Ook ik heb een SMS bericht gekregen uit Engeland. Nu had ik met mn zatte harses via mijn laptop een mailtje bestuurt naar het mail adres dat in het SMS bericht stond .met daarin mijn naam en tel nr. Totdat ik vanochtend nog eens het bericht las. Leek het mij heel onwaarschijnlijk dat ik 950,000 pond gewonnen had.na wat googlen kwam ik er achter dat dit smishing was. Nu maak ik mij zorgen dat ik mijn naam en nr heb gestuurd. Wat kunnen ze daarmee doen.heb simyo wel al hierover geïnformeerd.
Reputatie 7
Badge +9
Waarschijnlijk kan je vanaf nu regelmatig telefoontjes verwachten vanuit een Indiaas call centre waarin ze je vragen mee te doen met een een of andere zogenaamde "survey" (marktonderzoek) of ze willen je een produkt aanpraten waar je absoluut geen behoefte aan hebt. Ik krijg dit soort telefoontjes op mijn vaste nummer een paar keer per week. Ze vragen specifiek naar mij dus ze hebben een database met telefoonnummers en bijbehorende namen. Omdat ze vanuit het buitenland bellen is het vrijwel onmogelijk voor de nationale telecomwaakhond om dit te voorkomen. Ook voor telecombedrijven zelf is het niet mogelijk om dit soort telefoontjes te stoppen. Gelukkig hebben de spammers nog niet mijn mobiele nummer ontdekt...
Reputatie 2
Badge +6
Ook ik heb een SMS bericht gekregen uit Engeland. Nu had ik met mn zatte harses via mijn laptop een mailtje bestuurt naar het mail adres dat in het SMS bericht stond .met daarin mijn naam en tel nr. Totdat ik vanochtend nog eens het bericht las. Leek het mij heel onwaarschijnlijk dat ik 950,000 pond gewonnen had.na wat googlen kwam ik er achter dat dit smishing was. Nu maak ik mij zorgen dat ik mijn naam en nr heb gestuurd. Wat kunnen ze daarmee doen.heb simyo wel al hierover geïnformeerd.

Waarschijnlijk kan je vanaf nu regelmatig telefoontjes verwachten vanuit een Indiaas call centre waarin ze je vragen mee te doen met een een of andere zogenaamde "survey" (marktonderzoek) of ze willen je een produkt aanpraten waar je absoluut geen behoefte aan hebt. Ik krijg dit soort telefoontjes op mijn vaste nummer een paar keer per week. Ze vragen specifiek naar mij dus ze hebben een database met telefoonnummers en bijbehorende namen. Omdat ze vanuit het buitenland bellen is het vrijwel onmogelijk voor de nationale telecomwaakhond om dit te voorkomen. Ook voor telecombedrijven zelf is het niet mogelijk om dit soort telefoontjes te stoppen. Gelukkig hebben de spammers nog niet mijn mobiele nummer ontdekt...

Hoi sjweemie,

Niet een hele handige actie 😉. Wat Scotsman aangeeft klopt. Ze kunnen niet veel doen, behalve spamberichten blijven sturen of je inderdaad opbellen. Het is wel belangrijk dat je dus nergens op in gaat. Je hebt een sim only aansluiting, dus komen betaalde sms-diensten er niet doorheen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Mocht je het willen, dan zouden we ook je telefoonnummer kunnen veranderen. Je krijgt dan een random nieuw nummer en kost € 5,-. Is dat iets wat je zou willen of wil je het nog even aanzien?

Reageer