.

Vraag

Ontvangen sms-jes van bekende contacten getoond als afkomstig van onbekende nummers

  • 10 August 2022
  • 4 reacties
  • 186 Bekeken

Badge

Ik ontvang sms-jes van bekende contacten die door mijn telefoon worden getoond als afkomstig van onbekende nummers. Van mijn tante kreeg ik bijvoorbeeld een sms die in mijn telefoon geregistreerd staat als afkomstig van een Frans bedrijf. En van mijn neef uit Oostenrijk met een Oostenrijks nummer ontving ik sms'jes van verschillende nummers: soms uit Nederland, soms België en andere landen. Het valt me op dat het vooral bij bepaalde afzenders het geval is, tot nu toe enkel bij mijn familie uit het buitenland. Hoe komt dit en wat kan ik eraan doen? Bedankt.

 


4 reacties

Badge

dat noemen ze social spoofing.

 

wat er gebeurd is je data is ooit gehackt geweest, bij een bedrijf dat een kopie van je contactboekje had gemaakt, vaak argeloos of zonder je toestemming (maar dat is heel ander can-of-worms). vervolgens zijn die databases op het darkweb beland en criminelen maken er gebruik van. via robocalls en andere scripts spammen ze dan je nummer en soms spoofen ze verzender zodat het lijkt alsof het afkomstig van iemand die je vermoedelijk kent.

 

zolang KPN or de overheid niet ingrijpt en onbekende verzend partijen van de markt weert en controles toegepast op wie bulk kan verzenden, blijven dit soort dingen voorkomen. 

 

vroeger had je op de browser een rood slotje als verkeer niet versleuteld of verifieerbaar was, zoiets moeten de telecomproviders ook invoeren voor nummerherkenning.

 

er zijn een paar apps die helpen, maar die hebben ook keerzijden. je kan beste overschakelen naar signal en whatsapp of met je bekenden een nice app gebruiken zoals teams en wire.

 

https://www.voys.nl/blog/telefoonspam-robot-calling-nummer-spoofing-wat-is-het-hoe-kom-je-ervanaf/

Badge

Bedankt Delphic. Ik had duidelijker moeten zijn: de berichten zijn echt afkomstig van mijn familie, want dat heb ik bij ze nagevraagd, maar alleen de nummers van de afzender kloppen niet.

Badge

oke dan is er wat anders aan de hand, wat voor toestel gebruik je ? 

 

hier kan je je eigen adressenboekje beheren, deze namen komen 99% van de gevallen in beeld als je de standaard instellingen gebruikt, kijk of er dubbele tussen staan of verkeerde.

google: https://contacts.google.com/

apple: https://www.icloud.com/contacts/

 

ze verzenden dus gewoon vanuit NL direct via SMS met hun standaard sms app? sommige apps zoals telegram of een voip setup kunnen berichten via een gateway versturen en ook  providers maken er gebruik, maar dan zou je niet het gateway nummer mogen zien.

 

dit kan ook voorkomen als de verzender een VPN app gebruikt en via wifi sms'en verstuurd over hun netwerken.

 

zoals gezegd, sms is erg gemakkelijk te spoofen en te onderscheppen, het is vergelijkbaar met een gesprek in de kroeg ook qua privacy. gebruik dus altijd een end2end encrypted app.

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Gerenommeerd Simyaan,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit erg verwarrend voor je is! Het lijkt erop dat dit probleem ligt bij de verzender van de sms'jes. Helaas kunnen wij hierin niet veel voor je betekenen en heb ik hier ook geen verdere informatie over kunnen vinden.

Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Groetjes,
Amy

Reageer