.

Beantwoord

Is mijn telefoon gehackt?

  • 5 September 2022
  • 4 reacties
  • 59 Bekeken

Beste,

De laatste weken wordt ik willekeurig door iemand "teruggebeld" alszijnde dat ik hen heb gebeld. Voor mij onbekende personen en ik heb ze niet gebeld. Ook in mijn bel-historie komen de nummers totaal niet voor.

Toch klikken alle personen op het nummer dat in hun gemiste oproepen vermeld staat en dus gelinkt is aan mijn abonnement (nummer).

Dus, kan het zijn dat mijn nummer sinds een paar weken dubbel is uitgegeven of mogelijk zelfs gehackt is? 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 6 September 2022, 16:48

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Dus, kan het zijn dat mijn nummer sinds een paar weken dubbel is uitgegeven of mogelijk zelfs gehackt is? 

Nee, ik denk meer aan nummerspoofing… Indien je de gesprekken ook niet in mijn Simyo terug ziet (onder je verbruik), dan zal het hoogst waarschijnlijk dat zijn.

Daar is van zowel door Simyo als jou niet veel te doen. Als het lang gebeurd en veel overlast geeft, dan kun je overwegen om een ander nummer te nemen. Dat is het enige dat gedaan kan worden.

Bedankt Groentjuh!

Das lekker dan. Vreemd dat zulke apps die er voor gemaakt worden, niet geblokt kunnen worden door een bot ofzo.

Een nieuw nummer is helaas nog geen optie aangezien 't voornamelijk zakelijk gebruikt wordt. 

Reputatie 7
Badge +9

Das lekker dan. Vreemd dat zulke apps die er voor gemaakt worden, niet geblokt kunnen worden door een bot ofzo.

Het probleem met telefoonnummer spoofing is dat telefoonnetwerken geen manier geïmplementeerd hebben om te controleren of het doorgegeven nummer wel daadwerkelijk van die beller vandaan mag komen.

Vroeger had email ook datzelfde probleem. Daarvoor is echter inmiddels SPF, DKIM en DMARC uitgevonden om tegen te gaan dat je emails kunt sturen en andermans naam.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @deSuperDave,

Bedankt voor je bericht. Als ik het zo lees dan vermoed ik inderdaad dat dit een geval van spoofing is zoals @Groentjuh zegt (bedankt voor je hulp en uitleg!). Helaas kun je hier niet heel veel tegen doen.. Het is wel zo dat het meestal relatief snel stopt (ongeveer na een week). Mocht het zo zijn dat je hier blijvend last van hebt dan kun je altijd een nieuw nummer bij ons aanvragen. Ik snap dat dit niet meteen je eerste optie is gezien het gaat om je zakelijke nummer, maar ik wil je de optie toch bieden.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer