.

Vraag

Internet word gebruikt met werkende wifi, wat gaat er mis?

  • 15 August 2022
  • 29 reacties
  • 301 Bekeken

Mijn internet bundel wordt aangesproken bij een werkende Wifi. Hoe kan dat? Is het zo dat bij even geen goed werkende Wifi deze automatisch overgaat op mobiel internet en dus kosten met de bundel worden vertekend? En hoe kan ik dat voorkomen? Ik heb een motorola g8


29 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Koenstreut,

 

Bedankt voor je bericht. Het kan wel eens voorkomen dat je wifi verbinding even wegvalt of wat zwakker is waardoor je toestel automatisch overschakeld naar je internetbundel.

Kan het zijn dat je de optie Wifi-assistentie aan hebt staan? Als dit aanstaat dan kan het dus voorkomen dat je toestel overschakeld naar 4G als dit sterker is dan de Wifi, deze optie kan je namelijk uitschakelen via (iOS) Instellingen > Mobiel Netwerk > Scroll naar beneden en schakel Wifi-asisstentie uit. Of via: (Android) Instellingen > Verbindingen > Wifi > Schakel Wifi in > Druk op de menuknop rechtsbovenin > Geavanceerd > Oversch. naar mobiele gegevens > Schakel deze optie uit.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Groetjes,
Amy

Beste Amy, ik zie geen knop rechtsboven nadat ik wifi heb ingeschakeld. Ik heb dus een motorola moto g8

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Koenstreut,

De menuknop word ook wel weergegeven als de 3 stipjes/puntjes onder elkaar. Zie je deze staan? Dan mag je daarop klikken en dan de stappen vanaf Geavanceerd volgen zoals ik in het eerdere bericht aangaf 😊. Mocht dit nog niet lukken dan hoor ik dat graag!

Groetjes,
Amy

Helaas geen knop en geen 3 stipjes, wat er wel staat is een loep en een vraagteken  Als ik wifi uitschakel dan wordt er verwezen naar scaninstellingen???

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Koenstreut,

Welk type toestel en model heb je? Dan kan ik nogmaals de stappen naar je doorsturen. Het lijkt erop dat jouw instellingen iets anders aangeven. Ik zie graag je bericht tegemoet! 

Groetjes,
Amy

Model: moto g⁸ power (XT2041-3) van Motorola dus

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Koenstreut,

Zou je eens de volgende stappen kunnen volgen: Instellingen > Wifi > Slimme netwerkwissel > Schakel deze optie uit. Laat je even weten of dit is gelukt? Ik hoor het graag van je!

Groetjes
Amy

Kan deze optie niet vinden op genoemd toestel. Deze heeft Android 11!

Reputatie 7
Badge +7

hoi @Koenstreut,

Wat jammer dat je deze optie ook niet te zien krijgt. Na lang zoeken heb ik een handige link voor je kunnen vinden als de Wifi van je Motorola G8 weg lijkt te vallen en dan automatisch overschakeld naar je 4G. Klik op de volgende link zodat je de stappen kan doornemen: Wifi van mijn Motorola valt weg 

Laat je even weten of het met deze stappen is gelukt?

Groetjes,
Amy

Ik denk dat ik het gevonden heb om telkens uitvallen van Wifi te voorkomen. Ik heb de link uitgevoerd en onder locatie de locatienauwkeurigheid verbeteren met Google uitgezet  Wat inhoudt dat Google niet meer de nauwkeurigheid bepaalt middels naburige wifis en dus de GPS nauwkeurigheid weer wordt gehanteerd

Nog geen  verbetering. Misschien even geduld. Ik zal de andere opties nog verder bekijken. Mogelijkheid om automatische overgang van slechte of uitgevallen wifi naar de bundel te stoppen zie ik of nergens

Heb je mobiele gegevens uit bij WiFi gebruik? 

Ik wilde mobiele gegevens aan hebben bij gebruik van WiFi en dat de bundel aangesproken zou worden wanneer Wifi niet beschikbaar is.Ik denk nu dat het het  beste is om mobiele gegevens uit te zetten bij gebruik van WiFi en wanneer geen Wifi beschikbaar de mobiele gegevens aan te zetten

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Koenstreut,

Fijn dat je iets gehad lijkt te hebben aan de link die ik je heb gestuurd! Ik wil je vragen om het even in de gaten te houden met de stappen die je hebt doorgenomen. De optie word ook wel Smart Network genoemd. Hebben andere apparaten in je huis of omgeving wel constant goede verbinding met de wifi? Ik hoor het graag van je!

Groetjes, 
Amy

.Ik denk nu dat het het  beste is om mobiele gegevens uit te zetten bij gebruik van WiFi en wanneer geen Wifi beschikbaar de mobiele gegevens aan te zetten

Juist!!  Doe dat consequent..  Mobiele gegevens alleen aanzetten wanneer nodig.  

.Ik denk nu dat het het  beste is om mobiele gegevens uit te zetten bij gebruik van WiFi en wanneer geen Wifi beschikbaar de mobiele gegevens aan te zetten

Juist!!  Doe dat consequent..  Mobiele gegevens alleen aan zetten wanneer nodig.  

 

Friesland/Amy dit lijkt mij tot nog toe de meest effectieve manier om dit probleem op te lossen. Kan voor Simyo van belang zijn om klanten hierop te wijzen

Ik geef dit advies al jaren! 🙂

Niet elke telefoon beschikt over slimme netwerkwissel / wifi assistent / o.i.d.

Friesian bedankt. Ik vraag me nu af waarom deze praktische oplossing niet is opgepikt door Simyo

Misschien komt het omdat Amy nog niet zo lang meewerkt als moderator.  Wij Forum experts,  medeklant zijn al jaren actief.  Andere oud moderators kennen dit advies van ons. 

Trouwens ook een tip die wij vaker geven.  Bij het gaan slapen kun je de telefoon op Vliegtuigstand zetten en daarna Wi-Fi aan.  Simkaart is dan geblokkeerd totdat de vliegtuigstand uit wordt gezet.

Edit

@Koenstreut & @Amy 

Dit handige blog komt vaker van pas. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Koenstreut,

Voor nu is het inderdaad voor jouw toestel de beste oplossing om de mobiele data uit te schakelen als je hier geen gebruik van wilt maken. Wanneer je dit weer wilt gebruiken kan je deze optie uiterraard weer inschakelen! @Friesian Bedankt voor de tip! Dit komt niet voor bij elk toestel dus vandaar dat wij dit niet standaard adviseren. Normaal gesproken zou het toestel alleen moeten overschakelen naar de mobiele data als er echt geen Wifi beschikbaar is. 

Groetjes,
Amy

Amy schreef:

Normaal gesproken zou het toestel alleen moeten overschakelen naar de mobiele data als er echt geen Wifi beschikbaar is. 

@Amy als het Wi-Fi signaal zwakker is maar wel werkt pakt de telefoon het sterkst signaal.  In dit geval dus ook het mobiele netwerk. 

Amy, in het kader van transparant willen zijn tav de opbouw van het verbruik zou u de klant een service kunnen verlenen zodat deze zelf actie kan ondernemen.

Reputatie 7
Badge +6

Hé Koen in het kader van actie ondernemen misschien is het wijsheid om je eens te verdiepen in je eigen mobiel 😉

Ron H dat heb ook gedaan. Doordat schijnbaar elk mobiel weer anders werkt en met verschillende functies komen er zaken aan de orde die niet gelden voor mijn mobiel en dus verwarrend werkt.

Doordat schijnbaar elk mobiel weer anders werkt en met verschillende functies komen er zaken aan de orde die niet gelden voor mijn mobiel en dus verwarrend werkt.

Daarom kan het ook vaak helpen om een screenshot te plaatsen van de instellingen van de telefoon. 

Reageer