.

Beantwoord

Hoogverbruik onjuist

  • 30 April 2013
  • 19 reacties
  • 959 Bekeken

Badge
Vandaag ontving ik een SMS dat ik mijn datalimiet had bereikt.
Als ik inlog, zie ik dat ik gisteren (29 april) 900MB heb verbruikt.
Ik weet zeker dat dit niet mogeljk is, omdat ik mijn data uit had gezet. Daarnaast is al het verkeer dat ik pleegde via mijn eigen Wifi netwerk gegaan.

Ik heb dit al eerder gehad in begin maart, dat er ineens heel veel data was verbruikt. Alleen toen heb ik verder niet gereageerd.

Graag z.s.m. hier een correctie op toepassen. Ook wil ik dat dit niet meer in de toekomst voorkomt.

Ik hoop op een spoedige reactie.

Groeten,

A Stevense
icon

Beste antwoord door Natascha 2 May 2013, 15:44

Bekijk originele reactie

19 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Heb de in mijn simyo de optie 'Internet op mobiel/MMS' uitgezet, of de data op uw toestel?
De optie via simyo zet internet dusdanig uit dat de provider mocht het toch fout gaan het corrigeert.
Data op uw toestel uitzetten kan, maar de provider ziet dit niet. Ook kan simyo niet zien of hoeveel en of u wifi gebruikt. Kennelijk is er dan toch gebruikt geweest via 3g. En natuurlijk rekent simyo daarvoor.
Een medewerker van simyo gaat hetzelfde melden. Die medewerker kan echter zien wat u heeft gedaan qua in- en uitschakelen opties.
Badge
Ik heb het op het toestel gedaan. Maar zowel de data als de 3G optie stonden uit.
Dus volgens mij kan er dan geen dataverbruik geweest zijn.
Hallo ik hebt prepaid simkaart bij jullie met tijdelijk nummer 06 en nummerbehoud is 06 ik wel graag weten het is 1 maand prepaid abonnement bij jullie of gewoon prepaid ?. Graag horen Gr. I. Santan
Reputatie 3
Badge +9
@Ingorn.
Je hebt bij simyo een prepaid abonnement zonder geldigheidsduur. Je moet 1x per 6 maanden een bel of sms versturen om niet afgesloten te worden.
De mannier op op te waarderen kun je zelf kiezen.
Bellen (je betaalt per seconde)€ 0,10 per minuutSMS€ 0,10 per berichtStart tarief€ 0,10 per gesprek
Simyo hanteert een standaard “Pay as you Go” tarief en biedt daarnaast een voordelige internetbundel aan.Standaard "Pay as you Go" tarief (zonder internetbundel)€ 0,10 per 100 KBDagbundel (tot 20 MB)€ 1,- voor 24 uurMaandbundel (tot 200 MB)€ 10,- voor 30 dagen
Badge +6
Vandaag ontving ik een SMS dat ik mijn datalimiet had bereikt.
Als ik inlog, zie ik dat ik gisteren (29 april) 900MB heb verbruikt.
Ik weet zeker dat dit niet mogeljk is, omdat ik mijn data uit had gezet. Daarnaast is al het verkeer dat ik pleegde via mijn eigen Wifi netwerk gegaan.

Ik heb dit al eerder gehad in begin maart, dat er ineens heel veel data was verbruikt. Alleen toen heb ik verder niet gereageerd.

Graag z.s.m. hier een correctie op toepassen. Ook wil ik dat dit niet meer in de toekomst voorkomt.

Ik hoop op een spoedige reactie.

Groeten,

A Stevense


Hoi Anton74,

Een simkaart registreert enkel berichten, telefoongesprekken en/of internetverbruik, wanneer het toestel daar de opdracht toe krijgt van een gebruiker. Een simkaart kan niet zelf denken of handelen en wordt te allen tijde aangestuurd via het toestel en dus de gebruiker.

Wanneer je toestel de mogelijkheid heeft te kunnen schakelen tussen de WIFI verbinding en het 3G netwerk dan zal je toestel dit doen. Dit is een optie die je in je toestel kan uitzetten. Ik zie in het systeem dat je aansluiting is gedeblokkeerd. Je dient je toestel uit/aan te zetten daarna kan je gebruik maken van je aansluiting.

In dit topic kan je lezen wat voor veel internet gebruik kan zorgen.

@ Groentjuh bedankt voor het meedenken
Badge +6
Hallo ik hebt prepaid simkaart bij jullie met tijdelijk nummer 06 en nummerbehoud is 06 ik wel graag weten het is 1 maand prepaid abonnement bij jullie of gewoon prepaid ?. Graag horen Gr. I. Santan

Hoi Ingorn,

Prepaid is gewoon prepaid en geen abonnement. Het beltegoed is onbeperkt geldig mits je 1 keer per 6 maanden zoals Martijn® aangeeft gebruikt maakt van de aansluiting door een gesprek te voeren of een sms te sturen.

@ Martijn® bedankt voor het meedenken.
Badge
Beste Natascha,

Bedankt voor het antwoord. Maar ik weet dus juist zeker dat ik 3G uit had staan.
Als je dit uitzet op een iphone, is er geen mogelijkheid dat hij vanzelf toch van het 3G netwerk gebruik maakt.

Ik vertrouw dus de data registratie juist niet.

Kunt u nagaan wat voor data er dan verbruikt is, b.v. vanaf welke sites of netwerken ?
Heeft u hier nog aanvullende info voor nodig van mij?
Badge +6
Hoi Anton74,

Simyo mag als je provider niet je internet verbruik inzien dat is verboden ivm de wet op de privacy en door de OPTA.
Simyo mag alleen laten zien op welke dagen je gebruik maakt van het internet, hoe laat je dit doet en hoeveel je verbruikt.
Meer dan dat mag Simyo je niet laten zien.
Badge
OK, dat is bijzonder. Want ik mag wel precies weten naar welk nummer ik heb gebeld bijvoorbeeld.

Maar hoe gaan we dit nu opossen ?
Ik ben het dus niet eens met het geregistreerde verbruik door Simyo.
En dus ook niet met de gefactureerde kosten.

Groeten,

Anton.


Hoi Anton74,

Simyo mag als je provider niet je internet verbruik inzien dat is verboden ivm de wet op de privacy en door de OPTA.
Simyo mag alleen laten zien op welke dagen je gebruik maakt van het internet, hoe laat je dit doet en hoeveel je verbruikt.
Meer dan dat mag Simyo je niet laten zien.
Reputatie 7
Badge +9
Beste Natascha,

Bedankt voor het antwoord. Maar ik weet dus juist zeker dat ik 3G uit had staan.
Als je dit uitzet op een iphone, is er geen mogelijkheid dat hij vanzelf toch van het 3G netwerk gebruik maakt.


Ik zou daar maar niet op vertrouwen, er zijn volgens diverse internet posts situaties wanneer een iPhone toch via het mobiele netwerk contact met het internet maakt ondanks dat je dit heb uitgezet (op mijn Engelse iPhone onder Settings > General > Cellular). Dit zit ingebakken in iOS en kan door de iPhone gebruiker niet veranderd worden.

De beste oplossing is nog steeds het internet uitzetten op je persoonlijke pagina (Mijn Simyo).
Badge +6
OK, dat is bijzonder. Want ik mag wel precies weten naar welk nummer ik heb gebeld bijvoorbeeld.

Maar hoe gaan we dit nu opossen ?
Ik ben het dus niet eens met het geregistreerde verbruik door Simyo.
En dus ook niet met de gefactureerde kosten.

Groeten,

Anton.


Hoi Anton74,

Simyo mag je als je provider zijnde wel laten zien hoe laat je hebt gebeld naar een bepaald telefoonnummer of naar welk nummer je een sms hebt gestuurd echter mogen wij je niet voorzien van de inhoud van het telefoon gesprek of de inhoud van het sms bericht.
Wij registeren wat jouw simkaart doorgeeft aan het netwerk.

@ Scotsman bedankt voor je tip.
Badge
Dan blijft mijn vraag, wat moet ik doen als ik het niet eens ben met het geregistreerde verbruik ?
En dus ook niet met de factuur ?


OK, dat is bijzonder. Want ik mag wel precies weten naar welk nummer ik heb gebeld bijvoorbeeld.

Maar hoe gaan we dit nu opossen ?
Ik ben het dus niet eens met het geregistreerde verbruik door Simyo.
En dus ook niet met de gefactureerde kosten.

Groeten,

Anton.


Hoi Anton74,

Simyo mag je als je provider zijnde wel laten zien hoe laat je hebt gebeld naar een bepaald telefoonnummer of naar welk nummer je een sms hebt gestuurd echter mogen wij je niet voorzien van de inhoud van het telefoon gesprek of de inhoud van het sms bericht.
Wij registeren wat jouw simkaart doorgeeft aan het netwerk.

@ Scotsman bedankt voor je tip.
Badge +6
Dan blijft mijn vraag, wat moet ik doen als ik het niet eens ben met het geregistreerde verbruik ?
En dus ook niet met de factuur ?


Hoi Anton74,

Je kunt een email sturen naar [email]klantenservice@simyo.nl[/email], maar als je zelf zeker weet dat je 3G hebt uitgezet, raad ik je aan contact op te nemen met Apple. Volgens onze gegevens is er op 29 april en 30 april geïnternet via ons netwerk.
Op coulance hoef je van deze provider niet te rekenen, de registratie van het verbruik is het enige criterium wat telt. Ik heb ook zoiets dergelijks meegemaakt, nooit internet gebruikt op mijn oude (smart)phone en ineens een verbruik van data van 75MB met de bijbehorende rekening, De enige verklaring van Simyo is dat er wel degelijk dat verbruik is geregistreerd. Voor de rest is deze provider wel OK wat tarieven en mogelijkheden betreft. 
Reputatie 7
Badge +9
Op coulance hoef je van deze provider niet te rekenen, de registratie van het verbruik is het enige criterium wat telt. Ik heb ook zoiets dergelijks meegemaakt, nooit internet gebruikt op mijn oude (smart)phone en ineens een verbruik van data van 75MB met de bijbehorende rekening, De enige verklaring van Simyo is dat er wel degelijk dat verbruik is geregistreerd. Voor de rest is deze provider wel OK wat tarieven en mogelijkheden betreft. 

Ik zou niet weten wat Simyo onder de huidige regelgeving betreffende privacy anders kan doen. Gaan ze wel gedetailleerde gegevens over jouw internetverbruik registreren dan overtreden ze de wet met alle gevolgen van dien. Gaan ze iedere klant die beweert dat internetverbruik nooit heeft kunnen plaatsvinden uit coulance de kosten dan maar kwijtschelden, dan wordt Simyo binnen de kortste tijd de grootste provider in Nederland want wie wil er niet "gratis onbeperkt" mobiel internet. Een business model dat ze niet lang zullen kunnen volhouden.

Een onbevredigende situatie, dat wel, maar als je als klant een goed inzicht in je dataverbruik wilt krijgen dan moet je een app installeren die de boel in de gaten houdt. Kan heel verhelderend zijn.
Begrijpelijk, doch als iemand in de jaren dat die abonnee is nooit data verbruikt heeft en op 1 dag 75MB op 3G verbtuikt dan is het toch vreemd? Ik heb breedband internet thuis, waarom moet ik op een verouderde (smart)phone data downloaden? 
Nee, ik begrijp dat alleen de zon voor zover die schijnt nog gratis is.
Reputatie 5
Badge +10
Begrijpelijk, doch als iemand in de jaren dat die abonnee is nooit data verbruikt heeft en op 1 dag 75MB op 3G verbtuikt dan is het toch vreemd? Ik heb breedband internet thuis, waarom moet ik op een verouderde (smart)phone data downloaden? 
Nee, ik begrijp dat alleen de zon voor zover die schijnt nog gratis is.


Welkom op het forum wiro,

Ik snap je punt en kan me voorstellen dat het vreemd overkomt wanneer je ineens internet verbruik terug ziet op je verbruik. Dit terwijl je in het verleden niet eerder verbindingen met internet hebt gemaakt. Zoals je hierboven al aangeeft, registreren we enkel het verbruik wat vanaf de simkaart plaats vindt. In dit topic kun je terug vinden hoe je toestel 'onbewust' verbinding kan maken met internet. De tip van Scotsman is een goede. Omdat wij niet mogen registreren welke app of site het verbruik heeft veroorzaakt, kun je hiervoor een app op je telefoon installeren. Traffic Monitor (Android) en Onavo (iOS) zijn goede apps. Het geeft je een helder inzicht in welke apps hoeveel mb verbruiken.

Groetjes,

Alex
Duidelijk en begrijpelijk, waar het mij om gaat is datik weinig betrokkenheid voel richting klant. Geen waarschuwing what so ever, alleen de rekening telt. Ik bezit een oude Nokia Music Xpress en nog wat met een symbian besturing, ik weet niet of het bekend is bij jullie. Maar met zo'n ding wil je echt niet internetten, hoe dat ding op internet via 3G is gegaan is een raadsel. Misschien omdat de toetsen niet geblokkeerd zijn.
OK, mijn mening over gebrek aan coulance is onveranderd.
Badge +8
Duidelijk en begrijpelijk, waar het mij om gaat is datik weinig betrokkenheid voel richting klant. Geen waarschuwing what so ever, alleen de rekening telt. Ik bezit een oude Nokia Music Xpress en nog wat met een symbian besturing, ik weet niet of het bekend is bij jullie. Maar met zo'n ding wil je echt niet internetten, hoe dat ding op internet via 3G is gegaan is een raadsel. Misschien omdat de toetsen niet geblokkeerd zijn.
OK, mijn mening over gebrek aan coulance is onveranderd.


Beste Wiro,

Jammer dat je weinig merkt van betrokkenheid bij de klant. We hebben namelijk wel verschillende waarschuwingssystemen, en er zijn nog nieuwe in ontwikkeling. Wanneer je een internetbundel hebt, krijg je een notificatie op 75% van je bundel en als de Internetbundel op is. Wanneer mensen ineens veel kosten maken wordt een aansluiting uit voorzorg geblokkeerd. De grens voor die blokkade ligt nu op €75 per dag of €250 in een week. Jij bent net onder de €75 gebleven, helaas.
We zijn bezig een systeem te ontwikkelen dat wanneer mensen zonder internetbundel toch internet gebruiken, dat ze ook gewaarschuwd worden. We zijn er dus echt mee bezig.
Toch willen we ook een provider blijven waarbij mensen zelf de touwtjes in handen hebben. Zelf hun verbruik bekijken, bundels en opties aan of uit kunnen zetten.
Jouw internetoptie staat nu uit, dus in de toekomst kan dit je niet meer overkomen, gelukkig.

Groetjes,
Charlene

Reageer