.

Beantwoord

Hoe kan het dat bellen via WiFi niet werkt?


Reputatie 7
Badge +9

Gisteren viel mij ineens op dat het WiFiCall symbooltje niet meer in beeld komt.
Uiteraard staat alles wel goed ingesteld.
Internet leverde de volgende oplossing op: Simkaart eruit halen en terugsteken.
Dat leverde inderdaad op dat WifiCall weer werkt(e). Ben even weggeweest en nadat ik thuiskwam was het symbool wederom afwezig. En ik neem aan dat die functionaliteit er dan ook niet is. Dat zou jammer zijn. 
Zijn er meer mensen die hier last van? Zou het kunnen liggen aan de meest recente update naar IOS 13.4.1? Hebben mensen met een Android telefoon hier ook last van? 
Of ligt het aan SImyo? Ik neig naar dit laatste, zeker als meer mensen hier last van hebben. 

icon

Beste antwoord door RicoK 23 January 2022, 14:08

Bekijk originele reactie

247 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Mannen!

 

Bedankt voor deze handige tip sebas14, kunnen jullie checken of het probleem daarmee misschien ook verholpen is? @Scotsman @RicoK 

Dat zou wat zijn!

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb het toegangspunt aangepast, of het geholpen heeft weet ik pas als ik weer in Nederland ben.

Reputatie 7

@Sebas14 Dit klinkt als een mooie toevoeging!

Echter, de volgende vragen aan jou:

  • Van wat voor een toestel maak jij gebruik? Omdat de ‘issues’ op een iPhone bestaan?
  • Als je mijn screenshots bekijkt, hoe kan het zijn dat WiFi Call het dan wel en dan weer niet doet?

NB Ik weet niet wie jouw reactie als een antwoord heeft gemarkeerd, maar zou diegene dit weer kunnen terug draaien, totdat we een officiële reactie van Simyo hebben gehad? N.a.v. de laatste meeting zou Simyo dit gaan uitzoeken.

@Simyo Wat is de huidige status?

Edit:

@Daisy Ik zie nu pas jouw reactie. Ik zal het toegangspunt gaan aanpassen. Maar blijft wel waarom ik met mijn screendumps te maken lijk te hebben met een instabiel WiFi Calling...

Reputatie 7

@Sebas14 Nogmaals bedankt voor je toevoeging en de verwijzing naar de toestelhulp. Ik heb deze voor mijn iPhone (11 Pro Max) eens doorgelopen. Het APN stond bij mij al op Internet, maar dan zonder KPN en gprs. Naar mijn weten is het niet nodig en ook nooit nodig geweest om gebruik te maken van een gebruikersnaam en wachtwoord.

Kun jij je reactie toelichten?

Badge

Beste @RicoK ,

Ik heb zelf een Samsung. Maar ik gaf al aan dat mijn tip (mogelijk) een oplossing kon zijn.

Een kennis van mij heeft al 3 jaar Simyo (deze heeft wel een Iphone) en daar zag ik dat deze tijdens het bellen ook terugschakelde naar 3G. Daar heeft het opnieuw instellen van het internet toegangspunt geholpen. Vandaar dat ik misschien jullie probleem kon oplossen door dit te delen.

Toen ik ongeveer 8 jaar geleden naar KPN ging en de nieuwe simkaart in het toestel deed kreeg ik een welkoms smsje en daarna een configuratie sms waarin de nieuwe internet instellingen stonden. Deze hoefde je alleen maar op te slaan en kon je gebruik maken van het internet. Nu ik ben overgestapt naar Simyo is dat niet gebeurd of wordt dit schijnbaar niet meer gedaan. 

Wat mij ook opvalt is dat er een aantal opties anders staan in het internet toegangspunt van KPN en Simyo. Je kan met het toegangspunt van KPN ook bij Simyo internetten. Niet Wifi bellen (VoWifi) of 4G bellen (VoLTE). Ook al maken ze beide van hetzelfde netwerk gebruik, is het volgende anders:

- Bij KPN hoefde ik geen gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Bij Simyo wel. KPN en gprs

- Bij KPN stond Verificatietype op: PAP . Bij Simyo hoef je daar niks te kiezen.

- Bij KPN stond APN protocol op: IPv4/IPv6. Bij Simyo staat hij alleen op IPv4.

- Bij KPN staat APN Roamingprotocol op: IPv4/IPv6. Bij Simyo staat hij alleen op IPv4.

Ik denk dat er ongemerkt toch nog klanten bij Simyo zijn waarbij het internet toegangspunt niet goed ingesteld staat. Niet iedereen kijkt als hij gaat bellen of hij terugschakeld naar 3G of blijft op 4G.

Als mijn tips niet hebben geholpen, hoop ik dat Simyo in korte tijd je alsnog kan helpen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Mannen,

 

Ik heb wederom mijn collega gevraagd om een statusupdate, we zijn alleen afhankelijk van andere partijen. Ik snap echt dat dit super irritant is, en alles wat jullie aangeven is alleen maar mooi meegenomen om door te geven. Ik ben echt mijn best aan het doen voor jullie. 

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7

Dag @Daisy , Bedankt! 

Het is inderdaad irritant/frustrerend wel, want op moment van dit schrijven staat daar in mijn linker bovenhoek weer ‘KPN WiFiCall’….. Ik noemde het al: het lijkt instabiel.

Reputatie 7
Badge +9

Dag @Daisy , Bedankt! 

Het is inderdaad irritant/frustrerend wel, want op moment van dit schrijven staat daar in mijn linker bovenhoek weer ‘KPN WiFiCall’….. Ik noemde het al: het lijkt instabiel.


Tja, hier niet anders. Ben het met Rico eens. Omdat het een ‘doet ‘ie het wel / niet spelletje’ is, denk ik dat een wijziging in een instelling niet de oplossing is. Ik dacht, zoals een keer geopperd, dat het misschien met een slecht WiFi signaal te maken zou kunnen hebben. Dat is het dus niet. Want in exact gelijke WiFi condities, doet ‘ie het wel of niet (maar meestal niet dus).

@Sebas14 Thx voor het meedenken

@Daisy Thx

Reputatie 7

@de leon Het is bij mij bij die ene keer gebleven waarvan ik een screendump had gemaakt. Vanaf dat moment tot nu staat er daar nu alleen maar weer KPN NL.

Ter info, op mijn SA40 zie ik regelmatig WiFi-call verschijnen. 

Reputatie 7

Ter info, op mijn SA40 zie ik regelmatig WiFi-call verschijnen. 

Ja, @Friesian , de Anroid gebruikers schijnen geen of weinig last hiervan te hebben. Het zijn vooral de iPhone gebruikers die dit ervaren.

Reputatie 7
Badge +9

To be continued dus….

BTW de update naar IOS 14 heeft geen verandering gebracht. Maar zoals ik een half jaar geleden al een keer hier postte, ik heb uitgebreid met iemand van Apple gesproken. Die was heel behulpzaam maar het probleem was niet bekend bij Apple. Vriendelijk terug verwezen naar de provider.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi mannen,

 

Ik heb hierover iets meer informatie gekregen, ik heb de vraag uit staan welke informatie ik met jullie kan/mag delen. Zodra ik meer weet, laat ik het weten!

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

Hoi mannen,

 

Ik heb hierover iets meer informatie gekregen, ik heb de vraag uit staan welke informatie ik met jullie kan/mag delen. Zodra ik meer weet, laat ik het weten!

 

Groetjes,

Daisy


Okay, thx Daisy. :thumbsup_tone2: Dit klinkt gewichtig. Als het de uitslagen van de Amerikaanse presidentsverkiezingen betreft…...lamaar. Als de Russische geheime dienst erachter zit…..lamaar. :grinning: . Voor de rest vernemen we het graag.

Voor de rest zitten RicoK en de Leon er als pitbulls in vastgebeten. RicoK iets meer dan de Leon want de laatste komt hier wat minder vaak. :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +6

Hoi!

 

Hier weer even een update:

 

Je mag alleen in Nederland WiFi-bellen, dat controleren we door te kijken naar het ip-adres van je WiFi. Een ip-adres kun je vergelijken met een digitaal huisadres, als je ip-adres in ons bestand staat met Nederlandse adressen, dan mag je WiFi-bellen.

 

Nu hebben we twee versies van ip-adressen, oud (ipv4) en nieuw(ipv6). De oude ip-adressen zijn bijna op en soms mogen Nederlandse providers daarom ip-adressen uit het buitenland gebruiken. Helaas krijgen we dat niet, of veel later te horen. Zo kan het dus gebeuren dat je in Nederland op je eigen WiFi niet kunt WiFi-bellen. Als je ip-adres altijd hetzelfde blijft (statisch ip-adres), kunnen we je ip-adres toevoegen aan de lijst. We checken natuurlijk wel even of het ook bij een Nederlandse provider is uitgegeven. Op https://watismijnip.nl/ kun je je ip-adres zien. Als dat meer dan een week hetzelfde blijft, ook als je je modem even hebt uitgezet, dan heeft het zin om dat adres erbij te zetten.

 

Ondertussen werken we ook aan een oplossing om ook de buitenlandse ip-adressen die Nederlandse providers mogen gebruiken toe te voegen, zodat we dit automatisch voor je kunnen doen. Als je soms wel kunt WiFi-bellen en soms niet, hou dan even bij met welk ip-adres je verbonden bent. Als dat telkens wisselt, dan kun je het beste even contact opnemen met je internetprovider. Is het adres altijd gelijk en werkt het soms wel en soms niet? Dan kan het een probleem met je telefoon zijn, of een probleem met WiFi, of iets in de internetverbinding. We raden je dan aan om even contact op te nemen met je telefoonfabrikant en de internetprovider.

 

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, het is in ieder geval volgens mij een stuk duidelijker waar het "probleem" ligt. Ik hoop dat we hier wat mee kunnen en ik hoor het graag als ik iets kan betekenen hierin.

Bedankt voor jullie geduld!

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7

@Daisy Wow, bedankt voor je uitvoerige verklaring!!

Echter, laat ik direct beginnen met een kanttekening, de manier waarop we in eerste instantie werden ‘afgescheept’, vergeef me mijn bewoording, dat het allemaal wel zou moeten werken ook al is WiFi Calling niet zichtbaar in het display, ervaar ik als onprettig! Er is dus wel degelijk meer aan de hand, wat nu dan eindelijk is uitgezocht, waarvoor, nogmaals, mijn dank!

Ik heb direct eens mijn adres ‘geraadpleegd’ en het volgnde gevonden, waarbij ik dan wel even mijn IP-adres heb gemarkeerd.

 

Ik heb een Ziggo aansluiting. Dit is fUPC, wat betekent dat ik in een voormalig UPC gebied zit. Ik weet niet of ik een ipv4 of een ipv6 adres heb. Wel weet ik en dat laat de screendump ook zien, dat ik een dynamisch IP-adres heb. Hoe dynamisch dit is, dus hoe vaak dit wordt gewijzigd, heb ik geen idee van. Dus ook weet ik niet of ik een buitenlands IP-adres heb. Wel heb ik op dit moment geen WiFi Calling in beeld.

Op mijn werk heb ik 100% een buitenlands IP-adres. Als dat de reden is waarom WiFi Calling op de telefoon op mijn werk niet zichtbaar is dan is dat bij deze verklaard.

Resten mij nog de verdere vragen:

  • Hebben alleen iPhone gebruikers hier last van? Ik heb namelijk het idee dat Android gebruikers dit euvel niet kennen. Hoe dan?
  • En gaat dit bij alle providers op of heeft alleen Simyo en dus KPN hier last van? Mijn vrouw heeft en een iPhone en zit bij Vodafone, maar heeft volgens mij WiFi Calling wel in beeld (gehad). Mijn zakelijke iPhone, die op T-Mobile zit heeft thuis ook geen WiFi Calling zichtbaar.

Alvast dank!

 

Edit: ook mijn vrouw heeft op haar iPhone (bij Vodafone) geen WiFi Calling in beeld.

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik doe je hier even niet quoten @RicoK  maar die vraag over ‘alleen iphones’ popte bij mij ook op. 🤔
Fijn dat e.e.a. verder uitgezocht is. De verklaring lijkt me logisch en technisch. Thx @Daisy dat je de techneuten aan hun staart bent blijven trekken. Maar dan wel nadat er hier in dit topic regelmatig aan jullie moderator staarten getrokken werd. Dus ik herken het gevoel van @RicoK zeker.  Het ‘afscheep’verhaal. Maar goed, blijft raar dat Android telefoons er minder / geen last van hebben (waarschijnlijk omdat ze vrij simpel in elkaar zitten. 😆). In ieder geval zie ik geen enkele reden om afstand te doen van mijn iPhone. Only when hell freezes over. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik vond de technische uitleg van @Daisy interessant. Met name de reden waarom WiFi bellen niet werkt in het buitenland. Dus als ik hier middels een VPN mijn WiFi netwerk een Nederlands IP adres geef dan zou ik met de iPhone en mijn Simyo nummer van WiFi Call gebruik kunnen maken. Ik heb geen zin om dat nu uit te proberen, misschien iets voor als ik echt niets leukers meer weet te verzinnen in deze Corona lockdown tijd.

Reputatie 7
Badge +6

He RicoK,

 

Thanks voor je screenshot! Wellicht hebben we hier nog wat aan! Ik durf niet te zeggen of alle providers hier "last" van hebben, logische wijze aan de hand van de redenering lijkt mij dat haast wel? Het probleem dat bellen via WiFi niet werkt bij Android toestellen horen we ook wel eens terug via andere kanalen, dus ik denk dat alle toestellen hier last van ondervinden. Ik heb bijvoorbeeld persoonlijk Vodafone en slecht bereik op het KPN kantoor (haha) en daar werkt bij mij WiFi bellen ook niet. 

 

 

Reputatie 7

@Daisy Bedankt weer voor je reactie. Omdat mijn werktelefoon, een iPhone 11 op T-Mobile en mijn vrouw haar telefoon, mijn oude iPhone 8 Plus op Vodafone, beiden geen WiFi Calling weergeven lijkt het erop alsof alle providers met ditzelfde euvel kampen.

@Groentjuh @Friesian @Ray Wat betreft het wel/niet werkzaam zijn van WiFi Calling op jullie Android toestellen, kunnen jullie aangeven of de tekst WiFi Calling wel of niet bij jullie in beeld verschijnt? 

Ik meende me namelijk te herinneren toen @de leon en ik melding maakten van het niet werkzaam zijn van WiFi Calling op de iPhone, dat jullie toen (nog) wel WiFi Calling werkzaam hadden.

@Daisy Indien ook Android WiFi Calling niet (meer) ondersteunt, is er inmiddels erg veel veranderd en denk ik, dat de teksten op de Simyo website aangepast dienen te worden (@Jihane?).

Pixel toestellen worden officieel niet in Nederland verkocht, alleen via grijze import. Daarom kan ik geen gebruik maken van Volte en Vowifi.

Reputatie 7
Badge +9

 

@Daisy Indien ook Android WiFi Calling niet (meer) ondersteunt, is er inmiddels erg veel veranderd en denk ik, dat de teksten op de Simyo website aangepast dienen te worden (@Jihane?).

Yep, dat moet zeker gebeuren omdat er toch mensen zijn die juist vanwege de WiFi call mogelijkheid de overstap maken naar Simyo.

@Daisy lees ik goed dat jij een abo bij Vodafone hebt? Is dat niet een beetje vloeken in de kerk? Mag je überhaupt wel bij Simyo werken dan? 😃Af en toe las ik hier wel eens dat een mod een abo heeft bij een andere provider. Ik zou juist denken dat jullie wel een gratis abonnementje van Simyo zouden krijgen. 

Reputatie 7
Badge +9

Zodra mijn 4G bereik minder wordt, zie ik regelmatig een VoWifi icoontje verschijnen op mijn toestel.

 

Bij mij werkt het op dit moment naar behoren.

Reputatie 7
Badge +6

He RicoK, scherp! We zijn nog wel steeds bezig met dieper uitzoeken en voor nu lijkt het dus niet aan het toestel/software te liggen maar aan de combinatie van het wifimodem en Simyo simkaart. Dus lijkt mij een beetje snel om gelijk alles om te gooien en aan te passen, zodra dit nodig is gebeurd dit uiteraard.

 

@ de leon, klopt! Ik zit al vanaf een jonge leeftijd bij Vodafone en heb een lopend contract, vandaar dat ik niet bij Simyo/KPN zit. :blush:

Reputatie 7
Badge +9

 

@ de leon, klopt! Ik zit al vanaf een jonge leeftijd bij Vodafone en heb een lopend contract, vandaar dat ik niet bij Simyo/KPN zit. :blush:

Mag je dan op Simyo HQ bij de anderen aan de oranje kantinetafel zitten of hebben ze voor jou apart een rood tafeltje? Of moet je, als je thuiswerkt, aan een aparte tafel gaan zitten?:grin:

Reageer