.

Beantwoord

Betalen voor MMS?


Hallo,
Ik heb een sim-only bundel met 300 min / 500 mb.
Waarom worden er extra kosten gerekend voor het versturen van een MMS?
Valt dit niet binnen je bel/sms/databundel?
icon

Beste antwoord door mmatheeuwsen 8 May 2014, 20:15

Bekijk originele reactie

13 reacties

Badge +3
Hallo carretje86,

Nee, een MMS bericht versturen valt bij geen enkele provider binnen de bundel. De tarieven van Simyo kun je terug vinden op: http://www.simyo.nl/gfx_content/PDF/tarieven/tarieven_abonnementen_tm140513.pdf.

MMS staat voor: multimedia messaging service, het versturen van berichten via een mobiele telefoon die multimediaal zijn, oftewel die bestaan uit: tekst, foto, plaatjes en/of geluid. Deze berichten worden (dacht ik..) wel als een soort SMS bericht verstuurd, maar het wordt toch anders gezien omdat het multimedia bevat.

Ik hoop je voldoende informatie gegeven te hebben! Fijne avond nog!

Groetjes, Mike.
Dankjewel voor je antwoord.
Ik heb jaren een Hi abonnement gehad en daar heb ik nooit extra hoeven betalen voor een MMS, deze stond altijd gelijk aan een sms. Naar mijn weten kan een MMS ook alleen verstuurd of ontvangen worden wanneer er verbinding is met internet en ik heb gewoon een data bundel. Vandaar dat het me nu behoorlijk verbaasde dat er extra kosten voor zijn gerekend.
Badge +3
Hoi carrentje, 

Dat vind ik erg vreemd. Ik heb hiervoor ook een abonnement bij Hi gehad, en heb hier ook altijd extra voor moeten betalen. Op de tarievenpagina (http://www.hi.nl/prepay/simonly/tarieven.htm) van Hi staan ook extra kosten gerekend voor een MMS.

Een MMS wordt verstuurd via het reguliere telefoonnetwerk, waar ook de SMSberichten over verstuurd worden. Hier worden dus kosten voor gerekend, ookal heeft u geen internetbundel. 

Groetjes, Mike.

Dankjewel voor je antwoord.
Ik heb jaren een Hi abonnement gehad en daar heb ik nooit extra hoeven betalen voor een MMS, deze stond altijd gelijk aan een sms. Naar mijn weten kan een MMS ook alleen verstuurd of ontvangen worden wanneer er verbinding is met internet en ik heb gewoon een data bundel. Vandaar dat het me nu behoorlijk verbaasde dat er extra kosten voor zijn gerekend.
Reputatie 5
Badge +11
Hi carretje86, welkom op het Simyo forum!

Is de uitleg van mmatheeuwsen duidelijk voor je? Hij heeft namelijk helemaal gelijk. Ter aanvulling; MMS maakt inderdaad gebruik van internet, maar is niet hetzelfde als het reguliere internet via je mobiel.

mmatheeuwsen; dank je voor het antwoorden!
Hallo carretje86,

Nee, een MMS bericht versturen valt bij geen enkele provider binnen de bundel. De tarieven van Simyo kun je terug vinden op: http://www.simyo.nl/gfx_content/PDF/tarieven/tarieven_abonnementen_tm140513.pdf.

MMS staat voor: multimedia messaging service, het versturen van berichten via een mobiele telefoon die multimediaal zijn, oftewel die bestaan uit: tekst, foto, plaatjes en/of geluid. Deze berichten worden (dacht ik..) wel als een soort SMS bericht verstuurd, maar het wordt toch anders gezien omdat het multimedia bevat.

Ik hoop je voldoende informatie gegeven te hebben! Fijne avond nog!

Groetjes, Mike.
T

Mijn sms-je bevatte geen foto of video,alleen pure tekst.Toch betaalde ik 50 cent voor het bericht. Wel had ik een smiley binnen de tekst gebruikt. Is dit normale praktijk dat je hiervoor zoveel moet betalen?

Groet,Jaap
Badge +8
Hoi Jaaptaeniez,

Ik heb dit ook eergisteren gehad! 😞 Ik snap er het fijne nog niet van. Ik had niet eens een emoticon, maar gewoon een ; ) smiley. Denk jij dus dat het aan de smiley lag?
Ik ben nog aan het onderzoeken waarom mijn toestel er voor gekozen heeft dit een MMS te laten zijn. Want toen ik het daarna nog een keer probeerde (de ontvanger kon geen MMS ontvangen) was het wel een sms.
Wat voor toestel gebruik jij? Ook Android? En welk type precies? Ik een Samsung Galaxy SIII.
Je simkaart kan niet bepalen of iets een sms of MMS wordt. Dat gebeurt al in je toestel. Ik hoop dat wij er dus achter kunnen komen, wat er bij ons is misgegaan.

Laat je het weten?

Groetjes,
Charlene
Ik heb het probleem voorgelegd aan Simyo en kreeg het volgende antwoord:

Fatima (Simyo Nederland)

20-Mei 17:03

Beste heer Tanis,

Wij vinden het erg vervelend voor u dat er twee berichten zijn die aangemerkt zijn als MMS. Echter kan Simyo en het netwerk niet bepalen wat voor "soort" bericht u verzend. Volgens onze deskundigen bepaalt uw toestel wat voor soort bericht er verzonden wordt.

Uw telefoon heeft de smiley aangemerkt als plaatje. Het kan daarom zijn dat deze op uw factuur staat geregistreerd als MMS.

Simyo kan helaas niets veranderen aan de bijgekomen kosten wegens het verzenden van MMS-jes.

Het spijt ons dat wij u niet anders kunnen berichten.
Badge
Hi,

Zodra de tekst van een sms te lang word,dan gaat het over in mms. Is me nu al paar keer gebeurt.
Nog erger is dat ik dat pas zie wanneer ik verzenden indruk. Leed al geschied en komen ook nooit aan bij de ontvanger.
Verstuur nu dus alleen korte berichten. Had pech dat het ook nog buiten de bundel was...
Groetjes Cindy
Reputatie 6
Badge +10
Hoi cinder,

Leuk je weer terug te zien op het forum :D

Dit hoort natuurlijk niet zomaar te gebeuren. Ik heb het voor je uitgezocht en ik zie dat het vooral voorkomt bij Samsung Galaxy toestellen. Van andere gebruikers zie ik tips zoals het terugzetten naar fabrieksinstellingen, of je MMS instellingen zo veranderen dat je toestel niet eens een MMS kan versturen.

Ik hoor graag van je of je iets gehad hebt aan deze tips 🙂
Als ik even op het MMS-verhaal mag inhaken met informatie voor anderen:

Ik kreeg op mijn factuuroverzicht 2 stuks MMS te zien, 1x een naar een mobiel nummer/e-mailadres en 1x eentje naar een andere Simyo-gebruiker. Ik zat even hard na te denken wat het kon zijn..en toen bedacht ik me: zou dit het doorsturen van een contact-file op de iPhone kunnen zijn..dat is namelijk het enige "afwijkende" wat ik heb gedaan de afgelopen tijd en het kan kloppen: 1x naar mijn vriendin met Simyo, en heb het ook nog gemaild. Wel apart, want ik heb eerder die files zo doorgestuurd en niks op m'n factuur gezien, maar dat kan dus aan de instellingen liggen. Wel apart dat het doorsturen van zoiets via e-mail toch een MMS triggert.

iOS:
Via Instellen > Berichten heb je een kopje SMS/MMS. Daar stond bij mij MMS aan (zal standaard zijn, heb het nooit eerder gezien :D) en nu heb ik deze maar uitgezet voor de zekerheid. Misschien heeft iemand iets aan deze info!
Op mijn factuur staat ook een MMS bericht aangerekend, maar zover ik weet heb ik nog nooit een MMS verstuurd, ik weet niet eens waar of hoe ik dit zou moeten doen. Nu is het maar 0,50 eurocent maar ik vind het wel raar. Vooral omdat ik deze maand een paar smsje heb verstuurd en ook nogal veel geappt heb met mijn dochter die in het buitenland is. Bang voor zomaar onvoorziene kosten....?!!
Reputatie 7
Badge +9
Geen antwoord op je MMS vraag, maar ter verduidelijking even dit: whatsappen met iemand in het buitenland kost exact evenveel (d.w.z. niets als je op WiFi zit, en normale datakosten als je mobiel internet gebruikt) als wanneer die iemand in Nederland verblijft.
Reputatie 6
Badge +10
Op mijn factuur staat ook een MMS bericht aangerekend, maar zover ik weet heb ik nog nooit een MMS verstuurd, ik weet niet eens waar of hoe ik dit zou moeten doen. Nu is het maar 0,50 eurocent maar ik vind het wel raar. Vooral omdat ik deze maand een paar smsje heb verstuurd en ook nogal veel geappt heb met mijn dochter die in het buitenland is. Bang voor zomaar onvoorziene kosten....?!!

Hoi makami,

Op je mei factuur staat inderdaad een MMS. Deze heb je op 16-05 naar een Hotmail e-mail adres gestuurd. Het kan wel eens gebeuren dat als je een bestand verzendt, je per ongeluk MMS selecteert i.p.v Whatsapp of e-mail.

Ik zou de MMS instellingen verwijderen uit je toestel. Als je dan iets wil verzenden, geeft je telefoon een foutmelding. Dat zou kosten moeten voorkomen.

En zoals Scotsman al aangeeft: zolang je gewoon blijft Whatsappen met je dochter, brengen wij daar natuurlijk niets extra's voor in rekening!

Reageer