.

Beantwoord

3G gaat verdwijnen

  • 21 December 2021
  • 22 reacties
  • 419 Bekeken

Kan ik dan nog bellen en sms’en met mijn Motorola Motofone F3?

icon

Beste antwoord door Ray 22 December 2021, 09:32

Bekijk originele reactie

22 reacties

Hallo @Stafke  

In theorie zou je 2G kunnen gebruiken voor bellen en sms maar dat wordt ook minder ondersteunt als ik het goed heb. Ook 2G zal verdwijnen…

Bron

Ik zou je toch minimaal  een 4G geschikt toestel aanraden.

Reputatie 7

@Stafke Zoals @Friesian aangeeft, 2G zal het nog wel even blijven doen, maar ook dit zal er op een gegeven moment uit gaan.

Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken, maar het overwegen om een voor 4G geschikt toestel aan te schaffen zou het wel waard zijn. Een vermogen kost een 4G geschikt toestel gelukkig niet meer.

RicoK schreef:

Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken, maar het overwegen om een voor 4G geschikt toestel aan te schaffen zou het wel waard zijn. Een vermogen kost een 4G geschikt toestel gelukkig niet meer.

Het hoeft zelfs geen smartphone te zijn. Ook bijvoorbeeld een Nokia 225 4G of een Nokia 2750 4G kan.

 

Het laatste is een reuze handig toestel met grote toetsen. Een clamshell, Nokia 2750 flip.

 

https://www.nokia.com/phones/nl_nl/nokia-2720-flip?sku=16BTSD01A01

Het 2G netwerk blijft bij KPN nog tot tenminste april 2025 bestaan. 

Bron

Bedankt voor de reacties!

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Stafke,

 

Bedankt voor je bericht. Het klopt inderdaad dat het 2G netwerk nog beschikbaar blijft tot 2025. Je kunt ondanks dat 3G zal verdwijnen nog wel bellen/sms'en met 2G tot die tijd😊.

 

Bedankt Forum Experts voor de snelle en duidelijke reacties! 

 

Groetjes,

 

Nihad

Is het nu nodig dat Simyo zo’n juichtoon aanslaat in haar communicatie? „3G, weg ermee!“.

Als je een oud toestel hebt zonder internet is het alleen maar triest dat je je beltegoed kwijtraakt en je telefoon mag weggooien.

Ook al is dat in 2025.

Reputatie 7
Badge +9

triest dat je je beltegoed kwijtraakt en je telefoon mag weggooien.

Je beltegoed blijft gewoon aan je aansluiting zitten. Beltegoed staat los van 2G/3G/4G. Als je je simkaart in 2025 na het uitschakelen van 2G en 3G in een 4G geschikt toestel doet, dan heb je gewoon de beschikking tot je beltegoed.

Alle providers (KPN/Vodafone/T-Mobile) upgraden hun netwerken naar nieuwere standaarden. Helaas kunnen radiofrequenties, maar eenmaal gebruikt worden. Er moet dus op een manier plaats gemaakt worden op de beschikbare radiofrequenties om deze nieuwere standaarden te kunnen uitrollen. Het is inderdaad jammer dat oude telefoons daardoor onbruikbaar worden. Deze hebben tegen die tijd waarschijnlijk een prima levensduur genoten!

De klanten willen meer en sneller internet op hun hedendaagse smartphones (die gemiddeld elke 2,5 jaar wordt vervangen). 4G en 5G zijn nodig om deze benodigde bandbreedte te leveren. Ook de providers bieden graag meer aan hun klanten, dus dat zij graag 4G en 5G gaan gebruiken is logisch.

De kleine groep klanten, die oude 2G/3G toestellen gebruiken, zullen inderdaad een nieuwer toestel moeten aanschaffen in de komende 4 jaar! Gelukkig voor deze groep zijn feature-phones met 4G ook beschikbaar en niet bepaald de honderden euro's, die smartphones kosten. Denk aan bijvoorbeeld aan de reeds genoemde Nokia toestellen of de Nokia 6300 4G of de Nokia 8000 4G.

Ik denk niet dat enig van de providers wakker gaat liggen dat iemand met bijvoorbeeld een toestel ontworpen in 2006 na 18 jaar niet meer werkt! Technologie zal blijven veranderen.

Hallo Groentjuh,

Geen enkel woord in uw lange verhaal ontkracht mijn bewering dat het triest is dat je beltegoed en je telefoon worden afgepakt.

En dat men daar niet over hoeft te juichen.

Ik wil helemaal geen nieuwe telefoon. Ik wil mijn beltegoed behouden. Daarom zit ik juist bij Simyo.

Stop die idiote smartphone terreur.

Je beltegoed en je telefoon worden niet afgenomen, je mag beiden houden. Je hebt alleen op termijn een andere telefoon nodig om van de diensten gebruik te kunnen maken. 

Net zoals er eerst voor een auto LPG getankt kon worden blijven er dingen veranderen waarbij je mee moet (kunnen) gaan of stoppen.

Als oud agrariër kan ik erover meepraten en begrijp je als geen ander. 

Ja, hallo, Friesian,

Mijn verwachting was niet dat er een functionaris met een dwangbevel zou komen aanbellen om mijn telefoon te vorderen.

Ik mag hem eigenhandig weggooien en zelf beslissen waar, wanneer en hoe.

 

Ik mag hem eigenhandig weggooien en zelf beslissen waar, wanneer en hoe.

Of je kunt ermee denk ik nog naar de radio luisteren.

Ik kan het amper nog opbrengen om door een lege stal te lopen waar niets meer herinnert aan wat het was..

Je zult voor jezelf een oplossing moeten kiezen die je verder helpt. 

Hallo Friesian,

Radio doet mijn telefoon helaas niet.

Wie heeft uw stal leeggemaakt?

Reputatie 7
Badge +9

Wie heeft uw stal leeggemaakt?

 Dat antwoord heb je zelf gegeven:

Ik mag hem eigenhandig weggooien en zelf beslissen waar, wanneer en hoe.

Hij zelf… Maar niet voordat het ongeveer onmogelijk werd om door te gaan met het bedrijf in die stallen. Die stal is redelijk vergelijkbaar met dat mobieltje waar jij mee zit. Friesian heeft dat echter met een hele stal.

 

Ik wil helemaal geen nieuwe telefoon. Ik wil mijn beltegoed behouden. Daarom zit ik juist bij Simyo.

Stop die idiote smartphone terreur.

Simyo heeft er totaal geen zeggenschap in of 2G en 3G blijven. Er zijn 3 providers, die een netwerk hebben/beheren. KPN (waar Simyo het netwerk van gebruikt), Vodafone en T-mobile. Alle andere providers maken gebruik van een van deze 3 netwerken!

KPN 2G wordt ondersteund tot in ieder geval 01-04-2025.
KPN 3G wordt ondersteund tot 31-03-2022.
Vodafone 2G wordt ondersteund tot in ieder geval eind 2024.
Vodafone 3G werd ondersteund tot 04-02-2020.
T-mobile 2G werd ondersteund tot 01-06-2021.
Voor T-mobile 3G zijn nog geen uitfaseringsplannen bekend gemaakt, echter adviseert ook T-mobile om toestellen met 4G te nemen.

Voor al deze providers is het simpelweg economisch beter om 4G en beter te gebruiken. 2G en 3G zijn simpelweg verouderde en ten opzicht van 4G/5G inefficiënte technieken! Ja, het is rottig dat oude apparatuur vervangen moet worden, maar het is simpelweg niet mogelijk om altijd alles te blijven ondersteunen!

Hallo Friesian,

Radio doet mijn telefoon helaas niet.

Wie heeft uw stal leeggemaakt?

Het gaat erom dat je in het leven keuzes moet maken. Niet dat je er blij mee hoeft te zijn maar het is een deel van het leven waarbij een hoofdstuk sluit en een nieuw hoofdstuk opent.

Wij leven in een door en door overontwikkeld land. En zeker in een door en door overgedigitaliseerd land.

Wat mij betreft mogen wij wel eens pas op de plaats maken en eens wat meer ontspannen.

En eens wat meer oog hebben voor de rest van de wereld.

Ik weet heus wel dat ik niets heb in te brengen en dat van die 3 netwerken was mij ook bekend.

Reputatie 7
Badge +6

Ja ontspannen dat is een goeie😉

in plaats van je druk te maken om een oud mobieltje

Die trouwens nog een behoorlijke tijd mee gaat

Merkwaardige reactie, Ron H,

Maar laat maar zitten als je het niet begrijpt.

Reputatie 7
Badge +6

Laat inderdaad maar zitten ik word een beetje moe van al jou berichten.

Mijn berichten waren niet aan jou gericht.

Overigens: jou berichten=jouw berichten.

Als je zo een pietje precies bent had je ook kunnen lezen dat ik met voice over werk 

Reputatie 7

@Ron H Oei, dat zijn wel rake uitspraken. Op een forum als dit is het wel gewoon om respectvol met elkaar om te gaan. 

Daarnaast, als je ‘ergens moe van wordt’ dan besteed je er toch geen aandacht aan?

Laten we elkaar gewoon in zijn/haar waarde laten.

Reageer