.

Waarom zou een consument blij moeten zijn met 5G?

  • 3 June 2020
  • 7 reacties
  • 367 Bekeken

Tot nu toe lijken de voordelen van 5G vooral voor bepaalde bedrijven te zijn. Consumenten wordt verteld dat ze sneller een film kunnen downloaden, ook al worden deze gestreamd en kunnen ze niet sneller worden gekeken. Wat is dan het voordeel van 5G voor consumenten?


7 reacties

Reputatie 7

@Hendrick Interessant topic.

Wat jij nu schetst, was ook mijn gedachte toen 4G zijn intrede deed. Ik dacht ook, wat moet ik hier nu mee, 3G is toch prima? Ik ben ook vrij laat op 4G overgestapt domweg omdat mijn toenmalige telefoon nog geen 4G ondersteunde, maar zelfs toen ik eenmaal een 4G telefoon had, vroeg ik mij af wat de meerwaarde was. Maar nu we allemaal op 4G zitten, ervaren we allen de voordelen van deze snelle verbinding. Inderdaad 5G is wéér sneller en velen van ons zullen het nu wellicht niet nodig hebben/vinden, maar let op hoe we er straks op terug kijken als we allemaal op 5G zitten...;)

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK, het verschil tussen 3G en 4G is wel aanzienlijk. Bij 4G bouwen de verbindingen veel sneller op waardoor de eerste data al snel komt. Bij 3G kon je duidelijk zien dat een toestel eerst een dataverbinding moest opstarten (ging je van 3G naar bijvoorbeeld H of H+) en daarna kwam de data pas. Dat vond ik wel mooi bij 4G en zou ik toch niet meer terug willen (hoewel het mij ook niet veel waard is!).

Ik verwacht dat voor consumenten het verschil dat bij 4G naar 5G minder zal zijn.

Desondanks is draadloze communicatie een gedeeld medium. Via 1 4G mast kan meer zoveel data tegelijkertijd ontvangen en verstuur worden. Als 5G zorgt dat die ene mast veel meer kan, kunnen wij als consument misschien meer data voor evenveel of minder geld krijgen, want er is meer totale capaciteit. Daarnaast komen er meer frequentie voor 5G. Ook dat zorgt voor meer totale capaciteit. In dit geval gaat het ook nog eens om lagere frequenties, dus misschien ook iets beter bereik!

Staat 5G op mijn verlanglijstje? Nee, ik haal nu ook 100+ Mbit per seconde (12,5 MB per seconde) en aangezien er een (t.o.v. de snelheid een lage) datalimiet is, zal ik niet snel NOG sneller nodig hebben.

Een sportauto, die 350 km/u kan, met een 10 liter benzine tankje is bijvoorbeeld niet heel nuttig! Je kunt dan wel heeeeeeeel snel, maar na heel eventjes is de brandstof op en mag je de portemonnee trekken om nieuwe brandstof te kopen...

Reputatie 7

@Groentjuh Jij zit natuurlijk meer in de materie als welk ander natuurlijk. Maar wat ik mij kan herinneren van de stap van 3G naar 4G is exact wat jij nu ook aangeeft: Heb ik het nodig? Toen dacht ik van niet, omdat 3G voor mij ook wel volstond. Maar toen ik eenmaal aan 4G gewend was, besefte ik wel wat ik ‘miste’ met 3G. Ik denk dat het straks ook zo gaat als we allemaal aan 5G gewend zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk dat het straks ook zo gaat als we allemaal aan 5G gewend zijn.

Ik hoop het, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. 3G naar 4G zat veel meer achter, dan nu 4G naar 5G.

Ik heb er deze informatie bij genomen om me extra informatie te geven. Volgens mij had hier Frans ook nog wat over kunnen vertellen. Op hoeveel plaatsen is er niet een trage koperlijn vervangen door glasvezel? Als ik de vergelijking doortrek kan daar waar geen glasvezel is 4g en 5g steeds meer verschil maken.

Reputatie 4
Badge +4

Hey Hendrick,

 

Welkom op het Simyo forum! Zo te zien staan er al een paar hele goede punten hier van Groentjuh.

Het grote voordeel is -als ik naar mezelf als consument kijk- dat je op hele drukke plekken altijd een stabiele verbinding blijft houden. Op plekken waar het heel druk kan zijn, zoals in een stadion, vrijmarkt of een festival raakt het 4G netwerk soms overbelast. 5G kan zulk piekverbruik veel beter aan. 

@ RicoK: Ik denk dat je op een gegeven moment wel 4G 'moet’ gebruiken. Dat komt omdat alle online diensten daarop ontwikkelt worden. Dus op een gegeven moment wordt 3G veel minder werkbaar als je veel audio- en visueelrijke apps gebruikt. Zeker aan het begin van 4G waren al die media natuurlijk geoptimaliseerd voor 3G en voel je in het begin niet de noodzaak om een ander toestel te nemen of een abonnement met 4G snelheid. 

 

Groetjes,

Ouael

Reputatie 7

@Ouael Er zullen nog genoeg mensen zijn die met 3G overweg kunnen. Neem mijn schoonmoeder die gewoon nog geen 4G-telefoon heeft. 
Toen 4G zijn intrede deed bij Simyo en volgens mij bij veel andere providers ook, moest je extra betalen om van 4G gebruik te kunnen maken. Nu is dat al weer gelukkig sinds lange tijd bij de prijs inbegrepen. Ik vraag me af of zo een dergelijke extra bijbetaling straks ook gaat gelden bij Simyo. 
Maar net wat ik al eerder aangaf, ik denk dat veel mensen, incluis mijzelf, niet het gevoel hebben nu met 4G veel te missen wat straks met 5G gaat worden goed gemaakt. Natuurlijk, de Early Adaptors heb je altijd.

Reageer