.

Beantwoord

Waarom werkt bellen via wifi niet op mijn telefoon?

  • 10 August 2019
  • 23 reacties
  • 2563 Bekeken

Ik maak sinds vandaag met een sim-only abonnement gebruik van het KPN netwerk. Ik ben vooral overgestapt omdat ik nu via WiFi zou moeten kunnen bellen. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Alles goed ingesteld, de knopjes en schuifjes staan zoals het hoort, al minstens 10 keer opgestart en de telefoon heeft de nieuwste updates. Bovendien staat de telefoon in het Simyo-lijstje met geschikte toestellen, het is een iPhone 6S Plus model A1687. Heeft iemand nog een briljant idee?

icon

Beste antwoord door Niels 11 August 2019, 12:34

Bekijk originele reactie

23 reacties

Wat houdt bellen via wifi in?Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.

Bron

Kun je toelichten wat er dan niet gebeurt volgens jou?
De telefoon gaat niet naar KPN WiFiCall (zoals dat wel het geval is op de iPhone van mijn werk en de iPhone van mijn partner, beiden KPN / Simyo). Ik zou onderstaand moeten zien (schermprint). Bovenaan merk ik aan de tijd die nodig is om een nummer te kiezen dat er niet via WiFi wordt gebeld, dat gaat nl heel snel.

Hier zal een moderator naar moeten kijken. Even afwachten tot deze reageert.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Saco,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vreemd, als ik dit allemaal zo voor me zie, zou bellen via wifi geen probleem moeten zijn. Als je de simkaart in een van de toestellen stopt die het wel goed doen, wat gebeurt er dan? Zou je dit kunnen proberen? Ik hoor het graag :)

Bedankt voor je reacties, Ray!

Groetjes,
Niels
Hoi Niels,

In mijn werktelefoon zit een KPN-kaartje en daarmee bel ik via WiFi (KPN WiFiCall linksboven in scherm). Vervang ik ‘m door mijn Simyo-kaartje, dan gaat ie niet naar WiFi bellen, maar geeft ie aan: KPN NL. Schuifjes uit en aan gezet, opnieuw opgestart, maar geen WiFiCall. Terwijl het toestel bewezen geschikt is. Probleem met de simkaart, dacht ik dus. Het KPN-kaartje vervolgens in mijn iPhone 6S Plus geplaatst, maar nee, ook nu geen WiFiCall. Ligt het toch ergens anders aan. Ik begrijp er nu eerlijk gezegd niks meer van.
Wifi call werkt alleen als ondersteuning op een slecht 4G netwerk waar amper tot geen bereik is. Heb je voldoende bereik dan lijkt mij dat Wifi call overbodig is en op dat moment niet werkt.

Het is maar een gedachte die voorbij schoot in m'n hoofd.
Klopt, goed punt, maar wij zitten hier in een nieuwbouwwijk nogal ongelukkig t.o.v. de zendmast. In de woonkamer is het signaal sowieso heel slecht. Andere telefoons thuis staan continu op WiFiCall, dus dat zal niet de oorzaak zijn.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Saco,

Daar heeft Ray inderdaad een valide punt. Echter geef je zelf aan dat het signaal sowieso niet goed is, dus dat zal dan waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.

Wat vreemd dat het enerzijds aan de simkaart lijkt te liggen, maar anderzijds ook aan het toestel. Is er bij jou thuis iemand met een simkaartje dat een ander netwerk gebruikt? Zou je kunnen kijken wat daarmee gebeurt in de toestellen?

Groetjes,
Niels
Ik heb zojuist ook nog maar eens de netwerkinstellingen op de iPhone hersteld. Opnieuw de wisseltruc uitgehaald; Simyo eruit, KPN erin en voila, hij springt meteen naar WiFiCall. Met goede hoop opnieuw gewisseld (nu is bewezen dat het niet aan mijn telefoon en de instellingen ligt), maar helaas, met mijn Simyo-kaart geen WiFiCall.
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Saco,

Ik ben even naar de technische afdeling gelopen hier mee, want het is natuurlijk wel gek dat je Simyo simkaart voor deze optie niet werkt. De technische afdeling gaat de optie op het netwerk voor je resetten, het is de bedoeling dat jij je toestel met de simyo simkaart even 15 minuten uitzet bij het lezen van dit berichtje.

Je Simyo simkaart moet ook minimaal 24 uur in het toestel zitten, dus ik wil je vragen niet meer te wisselen van simkaart. Ook gaf de technische afdeling mee dat je optie bellen via 4G ook aan moet staan (en moet werken), die kun je aanzetten onder instellingen > mobiel netwerk > opties mobiele data > schakel 4G in moet dan "gesprekken en data" aan staan. Als dit al aan stond hoef je verder niks te doen.

Ik hoor graag van je of het heeft gewerkt, de afdeling gaf aan dat het morgen rond 12:45 dan sowieso zou moeten werken omdat er 24 uur overheen kan gaan voordat de reset is afgerond.

Groetjes,

Daisy
Dankjewel Daisy, ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Bellen via 4-G stond overigens al aan. Hoop dat ik morgenmiddag een positief bericht kan geven. Thnx 🙂
Nou het is ongelooflijk, ik kijk net op mijn telefoon en het werkt! En dat binnen de 24 uur zelfs. Erg blij mee. Iedereen die heeft meegedacht: hartelijk dank voor je bijdrage!
Reputatie 7
Badge +6
Hi Saco,

Goed om te lezen dat alles weer werkt!😊

Ray, bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Daisy

Hallo Daisy, 

Deze maand ben ik overgestapt naar Simyo om via wifi te kunnen bellen. Net als bij Saco lijkt dit alleen niet te werken, terwijl alles wel goed is ingesteld.

Ik maak gebruik van eSim en kan daarom helaas niet testen of het wel werkt in een andere telefoon, tenzij mijn plastic simkaart opnieuw kan worden geactiveerd?

Fijn te lezen dat Saco inmiddels geholpen is. Kan jij (of kan de technische dient) hierin ook iets voor mij doen? We wonen buitenaf en ik heb nauwelijks bereik, dus zou heel graag van de wifi-bel-mogelijkheid gebruik maken :) 

Alvast bedankt!

Groetjes, Nicolien

Reputatie 7

@NicolienCtrl-n  Bedankt voor je bericht. Een Moderator = Simyo medewerker zal dit verder oppakken.

Let wel: Het bellen over WiFi is niet bellen over WiFi, zoals de benaming misschien doet vermoeden, maar het bellen over WiFi is een ondersteuning ten behoeve van de gesprekskwaliteit in die gevallen dat de KPN dekking niet toereikend is. Het bellen over WiFi gaat wel van de belminuten af.

Daarnaast, er zijn wel wat issues met WiFi bellen die Simyo aan het onderzoeken is. Check hiertoe de diverse forum topics.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi NicolienCtrl-n,

 

Ik help je graag verder, maar vaak is dit echt een toestelinstelling. Wat voor toestel gebruik je?

 

Groetjes,

Daisy

Hoi Rico en Daisy,

Dank jullie! Ik heb een iPhone XR.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Nicolien,

 

Heb je deze instellingen allemaal goed staan?

 

https://support.apple.com/nl-nl/HT203032

 

Groetjes,

Daisy

Hoi Daisy,

‘Bellen via wifi op deze iPhone’ staat inderdaad aan:

 

 

Ook bij mij werkt het bellen over wifi niet. Dit was voor mij de reden om over te stappen namelijk.

Settings staan allemaal goed en ik maak gebruik van een esim (iphone xs). Mijn zakelijk abonnement van Kpn werkt perfect met bellen over wifi.

 

Ik hoor het graag van jullie. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Thijsj,

 

Welke provider gebruiken jullie thuis voor de wifi?

 

Groetjes,

Daisy

Hoi Thijsj,

 

Welke provider gebruiken jullie thuis voor de wifi?

 

Groetjes,

Daisy


 

ik heb kpn thuis :)

 

Groet Thijs

Reputatie 7
Badge +6

Hoi ThijsJ,

 

Wat balen dat het bellen via Wifi voor jou niet werkt!

 

Ik heb nog een aantal vragen voor je: 

  • Mag ik vragen welke telefoon je hebt, welke software en waar je deze telefoon hebt aangeschaft?
  • Heb je de instellingen zoals hierboven aangegeven al doorgenomen? 
  • Staat bellen via 4G ook aan in jouw telefoon? 

Ook heb ik voor de zekerheid jouw simkaart opnieuw bij het netwerk aangemeld. Kun jij de telefoon voor 15 minuten helemaal uitschakelen? 

 

Ik hoor het graag van je! 

 

Groetjes,

Tessanne

Reageer