.

Beantwoord

Waarom krijg ik geen berichten als mijn belbundel op is?

  • 4 February 2017
  • 7 reacties
  • 763 Bekeken

Badge
Hallo,

Ik heb een simonly abonnement.
Is het mogelijk een melding te krijgen als je het maximaal aantal belminuten/sms van die maand bereikt hebt?
Ik zat deze maand ver boven mijn belbundel heen, maar heb dit niet door gehad. Ik zou het dus wel fijn vinden als ik hier bericht van zou krijgen zodra ik het max aantal minuten heb verbruikt.

Verder zou ik het ook wel handig vinden als ik een melding zou krijgen als ik al mijn data verbruikt heb. Nu krijg ik alleen een melding bij 80% verbruik, maar daarna niet meer.

Is dat mogelijk? Zo ja, hoe kan ik dat instellen?
icon

Beste antwoord door Ray 5 February 2017, 15:01

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Hey Renske,

vervelend dat je over je bundel bentt heen gegaan.
Je zou altijd al smsjes moeten krijgen, het is volgens mij ook wettelijk verplicht om dat te hebben.
Er hoort altijd een smsje verzonden te worden met een 80% en een 100% melding voor je abonnement. Die komen rechtstreeks van het KPN netwerk en zouden dus altijd moeten werken.
Helaas is/lijkt dit niet het geval geweest. Kijk dus even na of je echt geen berichtjes hebt gehad met deze meldingen.
Die kan je niet inschakelen omdat je die dus als het goed is al zou moeten krijgen en je die niet kan uitschakelen.
Kijk dus even goed of die 100% sms er niet is geweest want als 80% er was zou 100% er ook moeten zijn geweest.

Groet Paul.
Voor de bel/sms bundel krijg je geen waarschuwing via berichtgeving. Reden is dat je die minuten zelf zeer goed kunt monitoren. 1 minuut bellen is 1 minuut van je bundel. 1 minuut internetten staat niet gelijk aan 1 MB. En daar krijg je bij je internetbundel wel die 80 en 100% berichten.
Reputatie 5
Badge +6
Ooh inderdaad Ray,

sorry dat ik het fout heb uitgelegd.
wat Ray zegt klopt.

Groet Paul.
Ter info :)

Wettelijk gezien is een provider verplicht voor data de waarschuwing(en) te sturen. Geeft een provider waarschuwing voor bel en sms is dat te bezien als een extraatje. Wat Ray zegt klopt maar Simyo kan die waarschuwing ook niet verstrekken omdat Simyo een vertraging heeft qua verwerken.

*Wettelijk*
Daarom zijn de 80 en 100℅ real-time via het KPN netwerk om mensen voor onverwacht hoge kosten te waarschuwen.

Mocht een klant deze onverhoopt niet hebben ontvangen is het zaak dat de provider bewijst dat de sms is/zijn verstuurd.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Renske,

Welkom op het Simyo Forum!

Goed dat je je deze dingen afvraagt 🙂 Zoals Ray heeft gezegd, ontvang je geen waarschuwende sms'jes over je bel/sms-bundel omdat één minuut (of één sms) gelijk staat aan één minuut in jouw belbundel. Als je dus een bundel hebt van 500 minuten, dan weet je dat je ietsjes langer dan acht uur kunt bellen. Op het moment dat je bijvoorbeeld twee gesprekken van twee uur voert, weet je dat je ongeveer op de helft zit. Je kunt je verbruik ook altijd in de gaten houden via Mijn Simyo 🙂 Bovendien houdt je toestel ook nauwkeurig bij hoeveel belminuten je hebt gebeld.

Met het internetten zit het net wat anders. Het is vaak onduidelijk hoeveel MB's een bepaalde online activiteit kost, en dus ben je compleet afhankelijk van wat je toestel en wat het systeem registreert. Je kunt niet zelf rekensommetjes gaan uitvoeren om hier achter te komen. Om die reden sturen we zogenoemde 'real time' sms'jes: deze sms'jes zijn niet afhankelijk van de verwerkingstijd van ons systeem ,maar worden direct vanuit KPN verstuurd. Je krijgt altijd een 80% sms en een 100% sms. Je vroeg je af waarom je die 100%-sms niet kreeg, en die vraag heeft een gemakkelijk antwoord: je hebt de afgelopen maanden nooit meer dan 80% van je bundel verbruikt 😉 Zo blijf je netjes binnen de perken. Voorbeeldig, dus!

Mocht je toch wel die 100%-sms krijgen, dan kun je verschillende dingen doen om buitenbundelkosten (€ 0,15 per MB) te voorkomen. Je kunt je internet uitzetten via je toestel of via Mijn Simyo (Instellingen > Netwerkinstellingen) of je kunt 500 MB's bijkopen. Dat laatste kun je doen via Mijn Simyo op een PC, of via de handige mobiele App.

Heb je hier nog andere vragen over?

@ PaulH, Ray en Friesian, dank voor alle hulp!

Groetjes,
Jihane
Kun je niet instellen dan als je de limiet bereikt hebt dit automatisch aangevuld wordt.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi JoVe,

Als je een Sim Only abonnement hebt en jij je belbundel volledig verbruikt, dan is het helaas niet mogelijk om je bundel automatisch aan te vullen. Dit komt namelijk omdat je nieuwe bundel altijd ingaat op de 1e van de maand. Wanneer je bundel op is, dan betaal je hiervoor 31 cent per minuut of sms.

Heb je een Prepaid simkaart en raakt je beltegoed op? Dan is het wel mogelijk om je beltegoed automatisch aan te vullen. Hiervoor kun je 'Automatisch opwaarderen' activeren via Mijn Simyo onder het tabblad 'Overzicht'.

Als je hier vragen over hebt, dan kun je mij dit gerust laten weten. ☺

Groetjes,
Asma

Reageer