.

Waarom heb ik na een gesprek geen bereik meer?

  • 11 November 2017
  • 7 reacties
  • 188 Bekeken

Beste support,

Ik werk in België, omgeving Sint-Niklaas - Hulst. Ik heb geregeld last van het probleem dat ik naar iemand in NL bel (zonder problemen), maar als ik direct daarna iemand anders (in NL) wil bellen is er plots geen bereik meer. Ik moet dan een paar minuten wachten tot er weer bereik is. Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Mijn telefoon staat ingesteld op automatisch netwerk zoeken.

Bedankt voor jullie hulp.

Mvg,
Tanja

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi Tanja,

Het bereik van de Nederlandse masten en die van België overlappen elkaar, in Zeeuws-Vlaanderen is het Belgisch signaal vaak veel sterker dan het Nederlandse, dit komt door de grilligheid van de grenslijn. In het industriegebied van Antwerpen staan heel sterke masten weet ik uit ervaring. Tot in Rilland-Bath blijft mijn telefoon soms hangen op het Belgisch netwerk. Misschien dat het in jouw geval beter is om binnen België je toestel 'vast' te zetten op een Belgisch netwerk en in Nederland op het netwerk van KPN/Simyo. Dan is je toestel niet constant aan het schakelen en zich opnieuw aan het registreren, dit kost tijd en dan ben je steeds even zonder verbinding.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Tanja,

Welkom op het Simyo Forum! Goed dat je hier komt om antwoord te krijgen op je vraag.

Ik zie dat franswon je al heeft uitgelegd wat er aan de hand is met je netwerk op het moment dat je in een grensgebied bent. Als je telefoon staat ingesteld om automatisch een netwerk te selecteren, dan blijft hij heen en weer wisselen tussen het Nederlandse en Belgische netwerk. Om dit te voorkomen raad ik je ook aan om handmatig het Nederlandse KPN-netwerk te selecteren als je in Nederland bent en dan over te stappen op een Belgisch netwerk als je de grens over gaat. Op deze manier hoeft je telefoon, zoals franswon ook uitlegt, niet steeds te schakelen.

Laat je weten of het beter gaat als je dit doet?

@ franswon, bedankt voor je duidelijke uitleg! :)

Groetjes,
Els
Hallo,

Beiden bedankt voor jullie reactie en het meedenken.

Het klopt dat de netwerken elkaar een stukje overlappen aan de grens. Ik weet precies waar er aan de grens gewisseld wordt van netwerk.

Maar het is vreemd dat ik dit probleem heb in Sint-Niklaas, dat is toch al een heel eind België in. Als ik handmatig zoek kan er daar geen NL netwerk gevonden worden.

Het is daarnaast geen optie om dagelijks 2x handmatig te wisselen, duurt altijd lang om netwerk te zoeken en te wisselen (frustrerend!) En als ik bel is het vaak in de auto, via bluetooth. Dus liefst heb ik mn telefoon dan niet in m'n handen.

Wat raar is dat het altijd gebeurd als ik net opgehangen heb en direct weer probeer te bellen...

Is er nog iets anders te bedenken waar dit aan kan liggen?

Groeten,
Tanja
Heb je dit probleem alleen in België of ook in Nederland?
Reputatie 6
Badge +5
Hi TanjaB,

Zo heel veel ligt Sint Niklaas niet van de grens, ongeveer een kilometer of 10. Is het ook niet mogelijk om handmatig een Belgisch netwerk te vinden als je je daar bevindt? Ik kan inderdaad begrijpen dat het vooral onhandig is als je in de auto belt via Bluetooth.

Dus als ik het goed begrijp is het probleem alleen als je zelf hebt gebeld en dit meteen daarna opnieuw probeert te doen? Als je gebeld wordt dan is er niks aan de hand? En net als Friesian ben ik benieuwd of het probleem ook binnen Nederland speelt. Ik hoor het graag!

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +9
Een GSM-mast heeft een bereik tot 35 km! In de buurt van Clinge staan minstens 6 KPN-masten. Met OpenSignal (o.a. gratis in de Google PlayStore) kan je precies zien met welke mast je verbonden bent als je GPS aanstaat, je hebt grote kans dat in de omgeving van Sint-Niklaas de signaalsterkte van sommige Nederlandse masten ongeveer even sterk is dan die van Belgische masten. Exacte plaatsen waar je schakelt zijn moeilijk aan te duiden omdat atmosferische omstandigheden ook een rol spelen, de verste mast heeft daar doorgaans ook het meeste last van, ook de antenne van je toestel speelt een rol. Het is een erg complexe situatie met veel factoren.
Handmatig een netwerk kiezen lijkt me dus de beste optie.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Franswon,

Bedankt voor de aanvulling!

Ik ben benieuwd of het handmatig zoeken naar een netwerk heeft geholpen.

Houd je ons op de hoogte @TanjaB?

Groetjes,
Asma

Reageer