.

Beantwoord

VoLTE = HD 4G? VoLTE met prepaid SIM?


Badge

Goede dag.
Op mijn mobiel zie ik als netwerk-icoon « HD 4G » (ik kan geen beeld uploaden). Ik vermoed dat dit betekent dat ik met VoLTE bel. Op internet vond daarvoor ook wel aanwijzingen, maar geen zekerheid.
Als ik in MijnSimyo internet uitzet verandert het icoon van <<HD 4G» in « 4G » alleen; dat gebeurt ook als ik VoLTE in de telefoon-instellingen uitzet. Mobiele data mag op de telefoon wel uitstaan! Dat wijst m.i. allemaal op VoLTE.
De helpdesk van Simyo weet het antwoord niet en zegt zelfs dat VoLTE voor prepaid klanten nog steeds niet mogelijk is.

Twee vragen:
- betekent HD 4G nu wel of niet VoLTE?
- kunnen Simyo prepaid klanten toch met VoLTE bellen?

icon

Beste antwoord door Tessanne 3 July 2020, 15:42

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan je heel simpel testen:

Zet wifi uit.
Bel iemand.
Tijdens het gesprek: Probeer een nieuwe webpagina te bezoeken.

Bel je via VoLTE, dan kun je internetten tijdens het bellen.
Bel je via 3G, dan kun je NIET internetten tijdens het bellen.

Op de website zie ik nog staan dat het nog niet mogelijk is voor prepaid.

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan je heel simpel testen:

Zet wifi uit.
Bel iemand.
Tijdens het gesprek: Probeer een nieuwe webpagina te bezoeken.

Bel je via VoLTE, dan kun je internetten tijdens het bellen.
Bel je via 3G, dan kun je NIET internetten tijdens het bellen.

Op de website zie ik nog staan dat het nog niet mogelijk is voor prepaid.

Dat staat inderdaad op die website, maar toch heb ik de mogelijkheid op mijn iPhone met een prepaid eSIM van Simyo om 4G, VoLTE aan en uit te zetten. 

Reputatie 7
Badge +9

Dat de optie er is, betekend niet automagisch dat VoLTE ook daadwerkelijk werkt.

Reputatie 7
Badge +9

Dat de optie er is, betekend niet automagisch dat VoLTE ook daadwerkelijk werkt.

Inderdaad. Maar ik heb geen poging gedaan om te testen of VoLTE hier wel of niet werkt, want ik meen mij te herinneren dat VoLTE niet werkt in het buitenland. Maar 4G is hier wel beschikbaar met mijn Simyo eSIM.

Badge

Dat kan je heel simpel testen:

Zet wifi uit.
Bel iemand.
Tijdens het gesprek: Probeer een nieuwe webpagina te bezoeken.

Bel je via VoLTE, dan kun je internetten tijdens het bellen.
Bel je via 3G, dan kun je NIET internetten tijdens het bellen.

Op de website zie ik nog staan dat het nog niet mogelijk is voor prepaid.


Betekent bellen via 4G altijd dat je het VoLTE-protocol gebruikt? Tijdens bellen blijft de netwerk-icoon « HD 4G » gewoon staan. Mag je daar uit opmaken dat via 4G=VoLTE belt?
 

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan je heel simpel testen:

Zet wifi uit.
Bel iemand.
Tijdens het gesprek: Probeer een nieuwe webpagina te bezoeken.

Bel je via VoLTE, dan kun je internetten tijdens het bellen.
Bel je via 3G, dan kun je NIET internetten tijdens het bellen.

Op de website zie ik nog staan dat het nog niet mogelijk is voor prepaid.


Betekent bellen via 4G altijd dat je het VoLTE-protocol gebruikt? Tijdens bellen blijft de netwerk-icoon « HD 4G » gewoon staan. Mag je daar uit opmaken dat via 4G=VoLTE belt?
 

LTE valt onder 4G. Als je dus verbonden blijft met 4G tijdens het bellen, dan gebruik je daarvoor hoogst waarschijnlijk VoLTE voor.

Als je geen VoLTE hebt, dan kun je alleen CSFB (Circuit Switched FallBack) gebruiken. Dat is een technische term voor: Voor bellen/SMSen schakelt je toestel van 4G naar 2G of 3G en daarna weer terug naar 4G natuurlijk.

Meer opties zijn er niet. Het is VoLTE of CSFB!

Badge

Helder antwoord, dank.
Op de webpagina « https://www.simyo.nl/4g/volte-4g-bellen » (zonder datum) staat o.a. “4G bellen is voor nu alleen mogelijk voor Sim Only klanten en nog niet voor Prepaid”. Dat klopt dus niet meer. Het zou goed zijn als Simyo dat zou aanpassen!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi verdor44,

 

Welkom terug op het forum! 

 

Eerst was het inderdaad zo dat je met je prepaid aansluiting geen VoLTE kon gebruiken. Dit is niet meer het geval. Als je op jouw prepaid aansluiting de internet optie aan hebt staan en in jouw toestel ook de juiste instellingen, kan dat namelijk wel (alleen niet alle klanten hebben dit aan staan). We hebben al doorgegeven dat dit aangepast moet worden op de site. 

 

Bedankt voor het meedenken Groentjuh en Scotsman! :blush:

 

Groetjes,

Tessanne

Reputatie 7
Badge +9

@Tessanne klopt het dat VoLTE alleen in Nederland werkt?

Reputatie 7
Badge +6

@ Scotsman,

 

Het klopt dat je alleen gebruik kan maken van VoLTE in Nederland, niet in het buitenland

Reageer