.

Beantwoord

Netwerk niet gevonden bij bellen. Ik heb dan wel internet. Hoe los ik dit op?


Ik heb sinds vorige maand een android telefoon.
Afgelopen tijd 2 keer gehad dat ik de foutmelding dat er een netwerk of simkaart fout was. Dataverbindinf werkt wel en simkaart contacten worden gevonden. (Simkaart unlock code wordt gewoon gevraagd)
Uitzetten telefoon helpt niet.
Simkaart in oude telefoon stoppen en opstarten zorgt voor herkennen simyo netwerk.
Daarna werkt alles weer in de android phone. Dit lijkt me echter niet de bedoeling.
Heeft iemand enig idee waar te zoeken naar een oplossing?
Postcode 2994
Telefoon jiayu s3
icon

Beste antwoord door Ali 29 April 2015, 17:13

Bekijk originele reactie

12 reacties

Klopt het dat deze telefoon uit China komt? Ik vraag dit vanwege garantie etc.
Want ik heb het vermoeden dat de telefoon soms moeite heeft om de simkaart te lezen.

Misschien is het een optie om tijdelijk een andere simkaart in het toestel te proberen om dit uit te sluiten?
Bedankt voor je snelle reactie.
Telefoon is inderdaad geimporteerd.
Testen met een andere simkaart wordt lastig omdat het probleem zich in de afgelopen 2 weken 2x heeft voorgedaan.
M.a.w. het probleem is niet constant misschien gaat het weer een weekje goed.
Weet je misschien hoe ik kan nakijken of de simkaart niet goed gelezen wordt. (Een of ander log bestand?)
Ik kan wel proberen het 2e, nu lege, simslot te proberen.
Hoi stephansande.

Wat Raytje wil zeggen, de simkaart reader werkt niet optimaal, daardoor heb je dat probleem.
Dat kun je niet met je oog zien, maar een extra simkaart zal meer duidelijk maken.
Een dual sim telefoon heeft idd 2 simslots, maar of dat helpt?
Vervangen van de simkaart reader is naar mijn mening beter !
Garantie !

Friesian
Reputatie 3
Badge +7
Hoi stephansande,

Welkom op het forum,

Vervelend dat je problemen ondervindt met je simkaart. Wel vreemd dat internet wel werkt maar bellen niet. Je zou denken dat helemaal niets mogelijk is met je simkaart, op dat soort moment. Ik zou je willen vragen om een 'kruistest' uit te voeren. Hierbij plaats je je simkaart in een ander (simlockvrij) toestel en een andere simkaart in eigen toestel. Hiermee kan je nagaan of het probleem aan de simkaart of het toestel ligt. Verder wil ik je vragen om handmatig het netwerk van KPN te selecteren in het toestel.

Laat je ons weten of de bovenstaande tips geholpen hebben?
Hartelijk dank voor jullie input. Ik ga proberen of ik met iemand een tijdje van toestel kan ruilen.
Het lastige is, dat ik niet weet wanneer het weer gaat gebeuren.
Als iemand weet hoe ik het log van de "spraakverbinding" kan bekijken, hoor ik dat nog graag.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi stephansande,

Dat maakt het inderdaad lastiger. Ik hoop dat je snel uitsluitsel zal hebben. Kun je ons op de hoogte houden?

Wat wil je exact bekijken in de log van het gesprek? Vaak kun je via de telefoon zelf zien hoe lang een gesprek was en op welk moment het gesprek heeft plaatsgevonden.
Als je meer informatie wilt achterhalen, kun je eens kijken of je daar een applicatie voor kan downloaden.

Weet iemand daar een goede applicatie voor?
@ruud. Ik wil achterhalen of er vaker het spraak/sms deel van de verbinding uitvalt. Je merkt het nl. niet als je niet meer gebeld kan worden, enkel als je zelf wilt bellen.
Aangezien de data verbinding het wel blijft doen wil ik zoveel mogelijk info verzamelen om te bepalen of het een software-, een hardwareprobleem of een combinatie is.

Ik wacht tot ik nogmaals deze fout heb gekregen (3x scheepsrecht). Daarna ruil ik van toestel. Ik hou jullie op de hoogte.
Hmm. Ik heb een logging tooltje gevonden. Blijkt dat de spraakverbinding er weer uitligt. Voor zover de 3e poging.
Je kan het trouwens ook zien in accu-verbruik. Het lijkt wel of het vanochtend ook even is gebeurd.
3g doet het trouwens gewoon. Bewijs is dit bericht.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi stephansande,

Wat apart dat je wel op internet kunt, maar niet kunt bellen.
Met je 3G verbinding bel- en internet je via 3G namelijk.

Ik verneem graag van je wat een eventuele kruistest uitwijst.
Het is al weer een tijdje geleden. Tijd voor een update. Na wat uitzoekwerk bleek dat de telefoon z'n imei nummer kwijt was. Deze via mtk engineering tools weer ingesteld.

Vervolgens met log-tooltje (gsm signal monitoring) gekeken wat er vervolgens gebeurde. In de tussentijd heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Het lijkt dus op een software-probleem. Als ik meer heb uitgezocht, laat ik het weer weten.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi stephansande,

Dankjewel voor je update 🙂 Fijn om te horen dat je in ieder geval al iets meer weet of de oorzaak. Wij vinden het prettig dat je ons op de hoogte houdt 😳 We wachten het dus even af.

Reageer