.

Beantwoord

Kan het zijn dat ik een gehackte mobiele nummer heb?

  • 23 July 2015
  • 7 reacties
  • 2737 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 4 reacties
Tijdens mijn weekend verblijf in Frankrijk is mijn mobiele nummer gehackt en er zijn sms en oproepen verricht naar mijn vrienden. Toen ik terug kwam in Nl. was mijn mobiele numm. geblokkeerd, helaas ontdekte ik dit 1 dag later. Nu kan ik wel bellen en gebeld worden maar ik weet niet wat ik moet doen dat er mijn nummer niet misbruikt wordt. Van mijn bundel is al geld afgehaald van verrichte mobiele verkeer, die ik pas vandaag zie. Moet ik mobiele nummer veranderen? Wat is te doen in zulke gevallen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2015, 21:56

Bekijk originele reactie

7 reacties

Volgens mij is het hacken op afstand van de Simkaart, en dus je nummer, geen gemakkelijke opgave. Ook vind ik het apart dat de Hacker dan gaat smsen en bellen naar je vrienden. Ik zie persoonlijk niet echt het nut daar van in, beetje rare Hacker. Ik zou als ik het al kon lekker gaan bellen en smsen naar hele andere personen.

Een virus op je mobiel zou wel mogelijk zijn. Maar dat een virus ook uitgerekend je vrienden gaat smsen en bellen is ook wel apart te noemen.

Je kunt je telefoon controleren op vreemde apps.. Noteer de naam er van, en zoek het op om te achterhalen wat het precies voor Apps is.

Verder ben ik bang dat het moeilijk te bewijzen is, maar als jij 100% zeker weet dat je telefoonnummer is gehackt in Frankrijk dan zul je aangifte moeten doen bij de Politie. Anders kan er ook strafrechtelijk niks gebeuren.
Badge
Bedankt voor uitvoerige antwoord. Ik heb al vanmiddag geprobeerd mij te bedanken maar vreemd genoeg telkens weer als ik op dit veld probeerde te tippen, word gevraagd of ik wil inloggen, dit terwijl ik al ingelogd was - en paar keer hetzelfde rondje van als je wil antwoorden log in ....en opnieuw..en opnieuw....
Ik heb geen speciale apps omdat ik mijn mobiel gebruik alleen om te bellen, bereikbaar zijn, wat foto's maak, naar opgeslagen muziek luisteren - en dit is het. Geen spelletjes, geen sociaal media en dergelijke door gebrek aan tijd. Ik heb mobieltje ook überhaupt niet online gehad in Frankrijk omdat er een heel drukke en korte weekend was. Wel vond ik vreemd genoeg dat ik bij terugrijden naar Holand geen sms-jes krijg toen we de grens over waren niet in België en niet in Holland, wat normaal gebeurd als men over de grens gaat. Wel verscheen deze nummer op display: 7177777777777(volledig onbekend voor mij) ik heb dit numm. ook geblokkeerd.
Beste Parel.

Van een gehackt nummer heb ik nog nooit gehoord, en is voor 99.9% zeker nog nooit iets dat bij simyo is voorgekomen.
Om welk type telefoon gaat het? Android?
Badge
Samsung GT-I18530 - Android versie 2.3.6
Android is linux. Virussen komen in principe niet voor bij Android. Alleen apps kunnen besmet zijn met malware. (Zelfs al komen ze uit google play store)
Omdat je het niet vertrouwd raadt ik je aan de telefoon volledig te scannen met Avast en Malwarebytes.
Mocht er iets verkeerd op zitten zijn dat 2 erg goede scanners.
Heb je dan nog twijfels kun je de telefoon terugzetten naar fabrieksinstelling.

Suuk 6.
Friesian
Badge
Bedankt voor alle reacties, nu moet ik weer hele weekend naar buitenland dan zie ik wel wat gebeurd. Ik kan hem scannen pas volgende week als ik terug ben en tijd ervoor maak.

Fijn weekend iedereen 🙂
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Parel, welkom op het Simyo forum 🙂.

Wat een vervelend geval dat je het idee hebt dat je telefoon is gehackt. De verdenking heb ik vaak gelezen, maar uiteindelijk bleek het toch iets anders te zijn. Het lijkt me daarom ook inderdaad goed om eerst je telefoon te scannen op eventuele virussen zoals Friesian al voorstelt.

Mocht je telefoon hier niks van vinden, is het verstandig om je bel geschiedenis en sms geschiedenis terug te lezen, want mocht iemand jouw telefoon over hebben genomen zal dit zichtbaar moeten zijn. Het is namelijk niet mogelijk dat wij verbruik registreren, zonder dat dit vanaf jouw simkaart en dus telefoon is gebeurd.

Hou je ons op de hoogte als je nog iets hebt kunnen vinden in je telefoon?

Groetjes, Tiury

Bedankt voor het antwoord Friesian 🙂 en uiteraard bedankt voor je bijdrage Raytje!

Reageer