.

Beantwoord

Hoe komt het dat mijn bereik soms wegvalt?

  • 16 December 2016
  • 11 reacties
  • 203 Bekeken

Badge +2
  • Startend Simyaan
  • 9 reacties
Ik heb de navigatie app Waze op m'n telefoon staan en gebruik dat dagelijks in de auto. Onderweg heb ik regelmatig van die zogenaamde 'deadspots' waar mijn bereik in z'n geheel lijkt weg te vallen (geen service).
Ik heb omdat ik NFC betalingen wilde doen een nieuwe simkaart bij jullie besteld en deze inmiddels een aantal dagen in gebruik en het probleem blijft.
Sinds deze week heb ik, om te testen of dat het probleem voor mij oplost, de 4G optie aangezet en sindsdien lijk ik geen problemen meer te hebben met het wegvallen van het bereik.
Wat kan hier het probleem zijn?
icon

Beste antwoord door Sean 19 December 2016, 12:10

Bekijk originele reactie

11 reacties

Hoi,

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Je rijd in gebieden waar het bereik minder is bij bijvoorbeeld 3G.

Je telefoon kan moeite hebben om op een bepaalde snelheid te schakelen van mast naar mast, ook in combi met 3G.

4G heeft een betere dekkingsgraad ten opzichte van 3G.

Het kan misschien wel simpel opgelost worden met een reset vanuit Simyo. Of testen met een andere telefoon, mits beschikbaar.

Hier kun je zien hoe het is gesteld met de dekking op 2G / 3G en 4G.
https://www.kpn.com/mobiel/4g/dekkingskaart.htm
Badge +2
Hi,

Bedankt voor je reactie.
Op de dekkingskaart zie ik op een van de plekken dat er gewoon bereik hoort te zijn met 3G, zowel 14,4 als 7,2 MB/s. 2G is volledig dekkend, dus ik zou daar gewoon een verbinding moeten hebben in mijn ogen.

De snelheid waarmee ik rijd maakt ook niet uit. Als ik gewoon kan doorrijden in die gebieden heb ik het probleem, maar ook als ik er stil sta in de file.

Op wat voor manier zou een reset vanuit Simyo kunnen helpen?

Ik ga bekijken of ik een ander toestel kan testen.
Bij een reset vanuit Simyo word je simkaart vanuit het systeem opnieuw in het netwerk gezet. Daarna zul je 10 minuten de telefoon uit moeten zetten om dit af te ronden. Heeft vaker geholpen.

Simyo zal je hierover benaderen via je dit topic.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Rinze,

Wat lastig dat je af en toe zonder bereik zit! Het 4G netwerk is betrouwbaarder dan het 3G netwerk, dus het kan kloppen dat je verschil merkt na het aanzetten van de 4G optie.

Als je volgens de dekkingskaart goed bereik hoort te hebben op 3G, dan hoort je verbinding natuurlijk niet regelmatig weg te vallen. Ik heb daarom inderdaad een reset uitgevoerd op je simkaart. Hiermee wordt je aansluiting opnieuw aangemeld op het netwerk. Zou jij, om deze reset te voltooien, je telefoon even uit en weer aan willen zetten?

Ik hoor graag van je of dit verschil maakt.

Groetjes,
Sean

@Raytje, bedankt voor je hulp!
Badge +2
Hi Sean,

Ik zal m'n telefoon even uit en aanzetten.
Het nadeel is dat het ik pas in januari kan testen, aangezien ik dan pas bij 4G weer uit kan zetten.
Kun jij daar eventueel nog iets in betekenen, Sean?

Groeten, Rinze
Je kan de telefoon ook instellen dat hij alleen met 2G/3G verbinding maakt en niet op 4G.

Dit kun je aanpassen via je instellingen van je telefoon. Kan van naam verschillen maar bij mijn toestel heet dat netwerk modus.
Badge +2
Bedankt, Raytje! Ik heb de instelling gevonden en ga het testen. Ik kom er deze week op terug
Badge +2
Als ik nu met 3G de route rijd die ik normaal rijd, valt de verbinding niet weg.
Wat doet mijn telefoon precies met de optie om alleen 3G verbinding te gebruiken? Gebruikt de telefoon echt de 3G frequentie? Of gebruikt 'ie stiekem de 4G frequentie maar knijpt 'ie zelf de verbinding af naar de max snelheid van 3G?
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Rinze.

Wat goed dat je nu wel een stabiele verbinding hebt! Wanneer je jouw telefoon instelt op 3G, maakt 'ie verbinding met een andere antenne op de mast. Je maakt dus echt gebruik van het 3G netwerk.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Sean

@Raytje, bedankt voor je hulp!
Badge +2
Nee, het is me duidelijk. Ik hoop dat wanneer mijn 4G optie in januari afloopt, het probleem nog steeds wegblijft.
Mocht dat niet zo zijn, dan meld ik me hier weer uiteraard.

Raytje en Sean, bedankt!
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Rinze,

Helemaal goed! 🙂

Laat je het ook weten als je een andere vraag hebt?

Groetjes,
Jihane

Reageer