.

Beantwoord

Hoe kan mijn toestel internet verbruiken als ik deze niet gebruik?

  • 2 March 2020
  • 9 reacties
  • 394 Bekeken

De mobiel van mijn zoontje (basisschool) lag vanmorgen gewoon thuis aan de lader.  
Zowel op zondagmorgen toen we ook thuis waren als vanmorgen zijn er kosten voor internet in rekening gebracht terwijl de telefoon in ons WiFi netwerk zit en mobiele data op uit staat. 

En raar genoeg op exact hetzelfde tijdstip🤔

Enig idee hoe dit kan?

 

icon

Beste antwoord door Daisy 3 March 2020, 10:10

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9

ik heb dataverbruik op de telefoon compleet uitgezet om te voorkomen dat via 4g verbinding en dus kosten worden gemaakt. Nu wordt er toch geld afgeschreven voor verbruikte data. Dat kan volgens mij niet. Wilt u het afgeschreven bedrag daarom terugstorten?

Die optie is niet bij alle toestellen waterdicht. Bij sommige toestellen is het mogelijk om soms toch nog data te verbruiken met die optie uit. Simyo ziet dan gewoon data verbruik en berekend die dan. Hoe de instellingen van je toestel staan kan Simyo niet zien.

Je kunt op Mijn Simyo een optie vinden “Internet op je mobiel” met daarvan Nederland en buitenland varianten. Met deze optie kun je Internet via Simyo op jouw aansluiting helemaal uitzetten, zodat het onmogelijk is dat je mobiel data verbruikt. Deze instelling is ook voor Simyo medewerkers inzichtelijk, waardoor zij ook zouden kunnen zien als daarmee iets fout is gegaan. In die zeldzame gevallen heb ik in het verleden inderdaad gezien dat ze in dat geval de verbruikte data vergoedde. Dat geld alleen via de Mijn Simyo optie en niet via de "Mobiel data inschakelen” optie van je mobiel.

Reputatie 7
Badge +6

Uiteraard staat dit los van simyo maar het blijft toch een vreemd verhaal dat als je een schakelaar in je mobiel aan of uit zet dat je hier niet van op aan kan.... helaas is het echt zo🙈

Uiteraard staat dit los van simyo maar het blijft toch een vreemd verhaal dat als je een schakelaar in je mobiel aan of uit zet dat je hier niet van op aan kan.... helaas is het echt zo🙈

 

Ooit eens een mail gestuurd naar Huawei omdat in een topic van mij ook gedacht werd. Huawei gaf als reactie dat uit ook daadwerkelijk uit is. Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet. Als een toestel data "lekt” als de optie uitstaat maakt dat een toestel wel onbetrouwbaar. 

Reputatie 7
Badge +6

Uiteraard staat dit los van simyo maar het blijft toch een vreemd verhaal dat als je een schakelaar in je mobiel aan of uit zet dat je hier niet van op aan kan.... helaas is het echt zo🙈

 

Ooit eens een mail gestuurd naar Huawei omdat in een topic van mij ook gedacht werd. Huawei gaf als reactie dat uit ook daadwerkelijk uit is. Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet. Als een toestel data "lekt” als de optie uitstaat maakt dat een toestel wel onbetrouwbaar. 


Het was niet veel data, maar ik heb dit zelf geconstateerd bij mijn iPhone 6

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Marconne,

 

Het is erg begrijpelijk dat deze situatie wat vraagtekens bij je oproept, daarom zou ik de situatie graag verder voor je willen toelichten. Zoals Groentjuh al erg mooi aangeeft, is het inderdaad zo dat telefoons internet verbinding kunnen maken via het mobiele netwerk, ondanks dat de telefoon verbonden is met het Wifi netwerk. Een boosdoener kan zijn de Wifi Assistentie (iPhone) of de Slimme Netwerkwissel (Android), deze optie zorgt er voor dat je telefoon overschakelt op mobiel internet, zelfs als je dit op je telefoon hebt uitgezet.

 

Op de aansluiting is te zien dat de optie voor Internet aan staat, daarom is het niet mogelijk om deze kosten voor je te vergoeden. Mocht je geen gebruik meer willen maken van het internet dan kan je deze optie uitschakelen via Mijn Simyo > Instellingen > Internet en Bellen. Zoals Groentjuh ook al aangeeft, is het daarna onmogelijk om nog internet te verbruiken. 

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker! Als je nog vragen hebt stel ze gerust. :blush:

 

Bedankt Groentjuh! Dat is zeker interessant want het is een veelvoorkomend probleem Ray en RonH. :thinking:

 

Groetjes,

Tessanne

Ok, dank allen voor jullie antwoorden/beschouwing, duidelijk zo! ik zet de internetoptie via Simyo gewoon uit dan is dat iig opgelost. Gelukkig vroegtijdig gesignaleerd, dus maar 2 euro verbruikt. Android is zo 😖..

groet

theo

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Theo, 

Graag gedaan hoor! Gelukkig valt de schade mee inderdaad. En als je de internetoptie aan onze kant uitschakelt, dan weet je zeker dat het nooit meer gebeurt :innocent:

Kan ik je nog ergens anders mee helpen? Behalve een nieuwe iPhone dan :smile:

Groetjes, 
Bas

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Marconne,

 

Welkom op het Simyo forum!

 

Goeie vraag! Wij kunnen als provider niet zien waar het internet aan verbruikt is, jullie kunnen dit wel zelf achterhalen. Het is belangrijk om te weten dat het toestel ook internet kan verbruiken wanneer je hier niet zelf bewust mee bezig bent. Denk bijvoorbeeld aan het ophalen van mailtje, apps die op de achtergrond internet verbruiken. 

 

Ik heb hier een link waarmee je in het toestel kan achterhalen waar de mb's aan zijn verbruikt zijn: https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/. Ook is het handig om even te controleren of de wifi assistentie aan staat op het toestel, hoe je dat doet lees je hier: https://www.simyo.nl/blog/wifi-assistentie/.

 

Ik hoop dat jullie hiermee wat wijzer worden, mochten jullie nog ergens tegen aan lopen dan zien we je graag terug op het Forum!

 

Groetjes,

Daisy

 

 

Gelet op het antwoord was ik kennelijk niet helemaal duidelijk genoeg in mijn vraag: ik heb dataverbruik op de telefoon compleet uitgezet om te voorkomen dat via 4g verbinding en dus kosten worden gemaakt. Nu wordt er toch geld afgeschreven voor verbruikte data. Dat kan volgens mij niet. Wilt u het afgeschreven bedrag daarom terugstorten?

groet, Theo 

 

Reageer