.

Beantwoord

Hoe kan ik kosten hebben voor bellen naar buitenland?

  • 5 January 2020
  • 5 reacties
  • 333 Bekeken

Badge

Ik heb op mijn telefoon bellen buitenland aanstaan en nu moet ik toch 2,76 bijbetalend. Hoe kan dit?

 

icon

Beste antwoord door Groentjuh 5 January 2020, 14:20

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Er zijn bij bellen 4 situaties. Jij hebt waarschijnlijk gehoord dat Europa de roaming kosten heeft afgeschaft, dus bellen naar het buitenland en roamen in het buitenland valt allemaal binnen de bundel. Helaas is dat niet helemaal zo. Er bestaan nu 4 situaties:

  1. Bellen vanuit Nederland naar Nederland valt binnen de bundels. Hiervoor zijn de bundels voor bedoeld.
     
  2. Bellen vanuit Nederland naar zone 1 landen, zone 2 landen, zone 3 landen of zone 4 landen valt buiten de bundels. Je bent in deze situatie niet aan het roamen, dus de Europese roam-like-home wetgeving is op deze situatie niet van toepassing.
     
  3. Bellen vanuit zone 1 landen naar Nederland of zone 1 landen valt binnen de bundels. Je bent in deze situatie aan het roamen, dus de Europese roam-like-home wetgeving is op deze situatie van toepassing. Hierdoor moeten de kosten voor bellen hetzelfde zijn als de kosten vanuit Nederland naar Nederland, dus valt het binnen de bundels.
     
  4. Bellen vanuit zone 1 landen naar zone 2 landen, zone 3 landen, zone 4 landen valt buiten de bundels. Je bent in deze situatie aan het roamen, maar belt naar buiten Europa. Hierdoor is de Europese roam-like-home wetgeving op deze situatie niet van toepassing.
     
  5. Bellen vanuit zone 2, 3, 4 landen naar Nederland, zone 1 landen, zone 2 landen, zone 3 landen of zone 4 landen valt buiten de bundels. Je bent in deze situatie aan het roamen, maar niet meer binnen Europa, dus de Europese roam-like-home wetgeving is op deze situatie niet van toepassing.

Ik verwacht dat jij dacht dat de roam-like-home wetgeving ook van toepassing is op situatie 2. Helaas is dat niet zo. Alleen het bellen vanuit zone 1 landen naar Nederland of zone 1 landen valt door deze wetgeving binnen de bundels. Deze roamingkosten zijn verdwenen. De rest is nog gewoon aanwezig.

PS. privégegevens mag je niet plaatsen op het forum. Een moderator kan via het forumaccount zien welke mijn Simyo account erbij hoort en daarmee dus je mobiele nummer zien.

Badge

dank je wel voor de snelle reactie

en nee dat wist ik niet. dacht dat engeland daar ook binnen viel.

dank je wel en nog een fijne zondag

vriendelijke groet

Reputatie 4
Badge +4

Hallo Mia en Wil,

 

Welkom op het Simyo Forum! 

Zo te zien ben je al geholpen door Groentjuh. Ik kan niks meer aan zijn zeer complete antwoord toevoegen. Ik heb wel je nummer uit je originele bericht gehaald. Op deze manier staat je telefoonnummer niet zomaar op het internet. 

@ Groetjuh: Super bedankt! 

 

Groetjes,

Ouael

Reputatie 7
Badge +9

dank je wel voor de snelle reactie

en nee dat wist ik niet. dacht dat engeland daar ook binnen viel.

dank je wel en nog een fijne zondag

vriendelijke groet


Het Verenigd Koninkrijk valt onder zone 1 landen. Als je vanuit Nederland daarnaar belt, valt dat onder situatie 2. Bel je vanuit België (ook een zone 1 land) daarnaar, dan valt het onder situatie 3. Ja, het is heel krom dat je vanuit België vanuit de bundel naar de VK kan bellen en vanuit Nederland niet, maar dat is hoe het nou eenmaal is bij zowat alle providers. 

Reputatie 7
Badge +6

Thanks Groentjuh, dat klopt inderdaad!

Reageer