.

Beantwoord

Hoe kan het dat bellen via WiFi niet werkt?


Reputatie 7
Badge +9

Gisteren viel mij ineens op dat het WiFiCall symbooltje niet meer in beeld komt.
Uiteraard staat alles wel goed ingesteld.
Internet leverde de volgende oplossing op: Simkaart eruit halen en terugsteken.
Dat leverde inderdaad op dat WifiCall weer werkt(e). Ben even weggeweest en nadat ik thuiskwam was het symbool wederom afwezig. En ik neem aan dat die functionaliteit er dan ook niet is. Dat zou jammer zijn. 
Zijn er meer mensen die hier last van? Zou het kunnen liggen aan de meest recente update naar IOS 13.4.1? Hebben mensen met een Android telefoon hier ook last van? 
Of ligt het aan SImyo? Ik neig naar dit laatste, zeker als meer mensen hier last van hebben. 

icon

Beste antwoord door RicoK 23 January 2022, 14:08

Bekijk originele reactie

247 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi mannen,

 

Ik heb hierover iets meer informatie gekregen, ik heb de vraag uit staan welke informatie ik met jullie kan/mag delen. Zodra ik meer weet, laat ik het weten!

 

Groetjes,

Daisy


Okay, thx Daisy. :thumbsup_tone2: Dit klinkt gewichtig. Als het de uitslagen van de Amerikaanse presidentsverkiezingen betreft…...lamaar. Als de Russische geheime dienst erachter zit…..lamaar. :grinning: . Voor de rest vernemen we het graag.

Voor de rest zitten RicoK en de Leon er als pitbulls in vastgebeten. RicoK iets meer dan de Leon want de laatste komt hier wat minder vaak. :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +6

Hoi!

 

Hier weer even een update:

 

Je mag alleen in Nederland WiFi-bellen, dat controleren we door te kijken naar het ip-adres van je WiFi. Een ip-adres kun je vergelijken met een digitaal huisadres, als je ip-adres in ons bestand staat met Nederlandse adressen, dan mag je WiFi-bellen.

 

Nu hebben we twee versies van ip-adressen, oud (ipv4) en nieuw(ipv6). De oude ip-adressen zijn bijna op en soms mogen Nederlandse providers daarom ip-adressen uit het buitenland gebruiken. Helaas krijgen we dat niet, of veel later te horen. Zo kan het dus gebeuren dat je in Nederland op je eigen WiFi niet kunt WiFi-bellen. Als je ip-adres altijd hetzelfde blijft (statisch ip-adres), kunnen we je ip-adres toevoegen aan de lijst. We checken natuurlijk wel even of het ook bij een Nederlandse provider is uitgegeven. Op https://watismijnip.nl/ kun je je ip-adres zien. Als dat meer dan een week hetzelfde blijft, ook als je je modem even hebt uitgezet, dan heeft het zin om dat adres erbij te zetten.

 

Ondertussen werken we ook aan een oplossing om ook de buitenlandse ip-adressen die Nederlandse providers mogen gebruiken toe te voegen, zodat we dit automatisch voor je kunnen doen. Als je soms wel kunt WiFi-bellen en soms niet, hou dan even bij met welk ip-adres je verbonden bent. Als dat telkens wisselt, dan kun je het beste even contact opnemen met je internetprovider. Is het adres altijd gelijk en werkt het soms wel en soms niet? Dan kan het een probleem met je telefoon zijn, of een probleem met WiFi, of iets in de internetverbinding. We raden je dan aan om even contact op te nemen met je telefoonfabrikant en de internetprovider.

 

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, het is in ieder geval volgens mij een stuk duidelijker waar het "probleem" ligt. Ik hoop dat we hier wat mee kunnen en ik hoor het graag als ik iets kan betekenen hierin.

Bedankt voor jullie geduld!

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Mannen,

 

Ik heb wederom mijn collega gevraagd om een statusupdate, we zijn alleen afhankelijk van andere partijen. Ik snap echt dat dit super irritant is, en alles wat jullie aangeven is alleen maar mooi meegenomen om door te geven. Ik ben echt mijn best aan het doen voor jullie. 

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

 Pas als ik ga bellen verschijnt het icoontje bij mij. Dus uit die test kan ik opmaken dat het icoontje niet altijd door het toestel wordt weergeven, maar dat de functie wel actief is.

 

 

Thx Tessanne voor de moeite hoor. Hoop dat er een antwoord komt op e.e.a., m.n. voor Scotsman en Drik.

Helaas gaat bovenstaande voor mijn iPhone niet op. Het icoon is bij mij sinds gisteren weer verdwenen en een telefoongesprek brengt het ook niet tevoorschijn.
Ik heb besloten me er niet meer mee bezig te houden verder.

Reputatie 5
Badge +2

Hoi Mannen,

Ik zal contact opnemen met de netwerkspecialisten om dit te laten bevestigen, maar zoals ik lees hebben jullie gelijkwaardige informatie op de website gevonden? Dit is wel gek dat niemand hier tot nu toe dan een duidelijk antwoord op heeft kunnen geven. We werken met vraagbaken en gaan er dan ook vanuit dat deze mensen up to date zijn.

 

Reputatie 7
Badge +9

Van @Scotsman is het bekend, op zijn iPhone, met de laatste iOS is wel KPN WiFi Call te zien, maar hij zit niet op het Simyo netwerk. Dus het argument van @Daisy dat het aan iOS ligt, lijkt hiermee niet op te gaan. 

 

Even een correctie om misverstanden te voorkomen: ik zie niet KPN WiFiCall maar Three WiFiCall. Zie screenshot hieronder.

Ik heb een fysieke simkaart van Three in mijn toestel. Van Simyo is de eSIM actief. Daarmee ben ik momenteel met het O2-UK netwerk verbonden (“roaming”). 

WiFiCall via Three is ononderbroken beschikbaar. Ik heb bij wijze van proef de simkaart van Three gedeactiveerd maar ook dan krijg ik O2-UK WiFiCall niet te zien. Dit kan 2 dingen betekenen:

a. Simyo WiFiCall werkt inderdaad niet met de laatste versie van iOS zoals anderen die met het Nederlandse KPN/Simyo netwerk zijn verbonden hebben gemerkt;

b. WiFiCall met Simyo werkt niet omdat ik in het buitenland aan het roamen ben.

Wat dat laatste betreft: het is mij niet bekend of WiFiCall met Simyo uitsluitend binnen Nederland werkt, als dat zo is dan is b een mogelijke verklaring voor het feit dat WiFiCall hier met de Simyo eSIM niet werkt. Maar dat sluit verklaring a niet uit.

Eén conclusie lijkt duidelijk (zoals ook door @de leon en @RicoK gesuggereerd): iOS 13.4.1 op zich ondersteunt de WiFiCall functie, alleen kennelijk niet in combinatie met Simyo. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Sven90,

 

Ik heb de vraag even uit staan, zodra ik een reactie heb laat ik het weten!

 

Ik weet niet zeker welke informatie er precies nodig is en of wij dat zelf voor je kunnen regelen, de netwerkspecialist of eventueel de internetprovider zelf. Ik kom er op terug!

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

@Tessanne wat je over mij schrijft klopt wel. Ik denk dat een kruistest weinig uit zal halen. Als ik mijn SIM in bijvoorbeeld de foon van Rico zou stoppen, is het probleem er nog steeds denk ik. En andersom.

Wat @louis661 beschrijft in zijn eerste bericht herken ik ook wel maar zo zou het uiteraard natuurlijk niet moeten gaan. Aan schuifjes klooien steeds. Bovendien, ik hoor mezelf dit nu voor de 3e keer zeggen, blijf ik de kruistest van @louis661 interessant vinden. Namelijk dat WiFiCall wel zichtbaar was met een SIM van Tele2 en T-Mobile in zijn iPhone. Klopt dit @louis661 ?


Vanmorgen had ik WifiCall door eerst flightmodus aan te zetten, daarna WiFi uit, daarna weer WiFi aan en had ik WiFiCall. Zet ik daarna flightmodus weer uit, is WiFiCall ook weg. 
Ik ben net weggeweest, mijn telefoon is buiten op 4G overgeschakeld uiteraard maar nu ik terug ben dus weer op mijn WiFi is WiFiCall ook niet meer actief. 
Het is ingewikkeld maar als ik alles zo op een rijtje lees, lijkt het er sterk op dat het ergens toch een Simyo dingetje is. Ik zou een toestelprobleem willen uitsluiten. De IOS 13.4 of 13.4.1 updates misschien nog niet helemaal

@Tessanne wat je over mij schrijft klopt wel. Ik denk dat een kruistest weinig uit zal halen. Als ik mijn SIM in bijvoorbeeld die van Rico zou stoppen, is het probleem er nog steeds denk ik. En andersom.

Wat @louis661 beschrijft in zijn eerste bericht herken ik ook wel maar zo zou het uiteraard natuurlijk niet moeten gaan. Aan schuifjes klooien steeds. Bovendien, ik hoor mezelf dit nu voor de 3e keer zeggen, blijf ik de kruistest van @louis661 interessant vinden. Namelijk dat WiFiCall wel zichtbaar was met een SIM van Tele2 en T-Mobile in zijn iPhone. Klopt dit @louis661 ?


Vanmorgen had ik WifiCall door eerst flightmodus aan te zetten, daarna WiFi uit, daarna weer WiFi aan en had ik WiFiCall. Zet ik daarna flightmodus weer uit, is WiFiCall ook weg. 
Ik ben net weggeweest, mijn telefoon is buiten op 4G overgeschakeld uiteraard maar nu ik terug ben dus weer op mijn WiFi is WiFiCall ook niet meer actief. 
Het is ingewikkeld maar als ik alles zo op een rijtje lees, lijkt het er toch sterk op dat het ergens toch een Simyo dingetje is. Ik zou een toestelprobleem willen uitsluiten. De IOS 13.4 of 13.4.1 updates misschien nog niet helemaal

@de leon Tele2 klopt, die werkt steeds, ook nu nog. De andere was een Vodafone sim die ik niet meer ter beschikking heb. Bij T-Mobile werkt het helemaal niet, daarom ben ik er weg gegaan, maar zij hadden wel e-sim waardoor ik met T-mobile en Tele2 in 1 iPhone af kon. De Tele2 gebruik ik alleen voor de data maar heb VoWiFi hier wel op aanstaan. Dit zelfde trucje wilde ik uithalen met simyo. Het ligt dus niet aan 13.4.1, misschien wel aan de manier waarop met het netwerk verbonden wordt.

Zelf sta ik nu voor het dilemma, doorgaan met niet altijd VoWiFi, of een nieuw abonnement met data, bij een provider die het wel ondersteunt, met een tweede iPhone. @de leon Jij hebt wel een sim only met data aan staan?

Reputatie 7
Badge +9

@louis661 mij lijkt het ook een verbinding met een ‘netwerkdingetje issue’. Ik heb inderdaad een Sim Only met een databundel

Reputatie 7

@de leon ik ga mee hoor in de ‘strijd’ 😉

Reputatie 7
Badge +9

@de leon ik ga mee hoor in de ‘strijd’ 😉

Mooi! Die 2 vochten ook tegen windmolens. Daar gaat het hier ook een beetje op lijken onderhand. :smile:

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK :rofl: Tja, het houtskool moet blijven smeulen anders worden de kippenbouten niet gaar.

Jij en ik hebben dezelfde drive, iets moet werken of wij specifiek dat nou wel of niet nodig hebben en of wij dat nou wel of niet missen. :grinning:

Ik zie meer een vervelend punt in het feit dat sommige mensen naar Simyo overgestapt zijn, mede of juist vanwege de WiFi calling mogelijkheid en vervolgens van een koude kermis thuiskomen.

Dus potentiële WiFi calling wensende overstappers…..uhm...denk daar nog maar even over na…..

Reputatie 7
Badge +9

 

VoLTE is een voorwaarde voor VoWiFi. Bellen over WiFi zal dan denk ik niet werken voor prepaid. Maakt niet uit, volgens mij werkt het helemaal niet…..

...en daarom hebben we hier inmiddels ook al een heel topic over volgetikt...:rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben weer even in Nederland op een plek waar ik verbonden ben met een KPN WiFi netwerk en ik dacht laat ik eens kijken of WiFi Calling het doet op mijn iPhone. Ik heb dit niet eerder kunnen testen want deze feature werkt niet in het buitenland. En ja hoor, kort nadat ik mobiel internet had aangezet kreeg ik dit te zien. Niet dat iemand hier iets aan heeft maar goed, ‘just for the record’.

 

Reputatie 3
Badge +1

Hier heeft het in den beginne wel gewerkt. Maar het laatste half jaar werkt het voor 90% niet. Tenminste, de  KPN WiFi call komt zelden in beeld. Het is ook lastig te controleren, de telefoonverbindingen zijn van prima geluidskwaliteit. Misschien zit de storing in de melding die niet tevoorschijn komt? Wat ik wel weet dat het bij mijn vorige provider Tele2 in het begin ook niet werkte. Daar hebben ze het op het laatst wel opgelost. De melding van WiFi bellen kwam constant in beeld. Mijn vrouw komt van  Vodafone, daar heeft het altijd gewerkt.  Onlangs is zij overgegaan naar Youfone daar zou sinds kort het WiFi bellen ook moeten werken. Maar daar is exact hetzelfde probleem als bij Simyo aan de hand. 
Ik krijg de indruk dat het voor bepaalde providers moeilijk is om deze techniek storingsvrij te laten werken. 
En men zit er naar mijn mening ook niet “boven op” om dit op te lossen. Zie de opmerking van @Daisy  “Omdat het er ook op lijkt dat bijna geen klanten problemen ervaren”

Het probleem speelt al een hele tijd. 

 

 

 

Dat probeer ik dus aan te geven het lijkt erop dat wifi call in combinatie met simyo e sim vragen oplevert.
Maar goed je kunt dit testen door dat één Van jullie Een fysieke simkaart vraagt/aanvraagt bij Simyo.
Volgens mijn heeft iemand dat al een keer voorgesteld om dit te testen😉

@Ron H Zojuist weer gebeld met KS, omdat VoWiFi voor mij echt de reden was om over te stappen. Daarnaast echter ook een esim, zodat ik de data van mijn werksim kan gebruiken:wink: in hetzelfde toestel.

Er is weer van alles geprobeerd, helaas zonder gewenst resultaat. Om te testen heb ik wel 1000 Mb gekregen en ontvang ik binnen 2 dagen een nieuwe fysieke sim. Deze zal ik dan gaan plaatsen en houd jullie op de hoogte.

Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet, mijn iPhone kan geen 2 fysieke simkaarten aan….

Reputatie 1

Dat probeer ik dus aan te geven het lijkt erop dat wifi call in combinatie met simyo e sim vragen oplevert.
Maar goed je kunt dit testen door dat één Van jullie Een fysieke simkaart vraagt/aanvraagt bij Simyo.
Volgens mijn heeft iemand dat al een keer voorgesteld om dit te testen😉

@Ron H Zojuist weer gebeld met KS, omdat VoWiFi voor mij echt de reden was om over te stappen. Daarnaast echter ook een esim, zodat ik de data van mijn werksim kan gebruiken:wink: in hetzelfde toestel.

Er is weer van alles geprobeerd, helaas zonder gewenst resultaat. Om te testen heb ik wel 1000 Mb gekregen en ontvang ik binnen 2 dagen een nieuwe fysieke sim. Deze zal ik dan gaan plaatsen en houd jullie op de hoogte.

Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet, mijn iPhone kan geen 2 fysieke simkaarten aan….

Ik wou net een bestellen… ik wacht dit even af

Reputatie 7
Badge +6

Hoi allemaal!

 

Zojuist heb ik alle voorbeelden uit dit topic (met of zonder eSim) verzameld en doorgezet naar de technische afdeling met de vraag of ze dit kunnen doorzetten naar de netwerkbeheerder. De technische afdeling heeft namelijk tot op heden nog niets kunnen vinden.

We geven niet op! Ik wil jullie bedanken voor jullie geduld! :hugging:

 

Zodra ik een reactie van de netwerkbeheerders heb mogen ontvangen laat ik het uiteraard weten. 

 

Alvast een fijn weekend iedereen! 

 

Groetjes,

Tessanne 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi mannen,

 

Ik heb hierover iets meer informatie gekregen, ik heb de vraag uit staan welke informatie ik met jullie kan/mag delen. Zodra ik meer weet, laat ik het weten!

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

Is er niet een manier om te testen of WiFiCall werkt?

Bijvoorbeeld in een ruimte van je huis waar geen signalen van het mobiele netwerk van buiten doordringen (kelder of zo, of een brandkast als je die hebt :grin: ) maar waar wel WiFi bereik is? Als je daar kunt bellen dan hebben we een antwoord op deze brandende vraag, en is het ontbreken van de WiFiCall melding een weergavefout. Of zie ik dit te simplistisch want ik heb mij nooit in de technische details van WiFiCall verdiept.

Reputatie 7

Eens @de leon
@Ray @Groentjuh @Ron H @maikel.twinnie @Friesian @Bas @Daisy hebben jullie KPNWiFi Call bovenin jullie telefoon staan?

Van @Scotsman is het bekend, op zijn iPhone, met de laatste iOS is wel KPN WiFi Call te zien, maar hij zit niet op het Simyo netwerk. Dus het argument van @Daisy dat het aan iOS ligt, lijkt hiermee niet op te gaan. 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Tessanne,

 

Goed bezig👍🏻. Dank.
Helaas kan ik geen kruisbestuiving uitvoeren. Ik heb geen ander beschikbaar (lees: hiervoor geschikt) toestel. Mijn iPhone 6 heeft de mogelijkheid van voWifi niet. Misschien kan @RicoK kruisbestuiven met de iPhone 8 van zijn vrouw? Vermits die niet op 13.4.1 staat dan, om het laatste update verhaal buiten te sluiten. Er staat nog geen nieuwe update klaar. Soms lost een update dit soort problemen op, soms zijn er twee updates voor nodig.

Maar, zoals al eerder gemeld, ik heb er contact met Apple over gehad en het probleem is niet echt bij hen bekend. En dat betekent dat ze het ook niet in een update opnemen.    
 


 

 

Reputatie 7

@Scotsman excuses, uiteraard zie jij threewificall… het was al wat later op de avond 😉

@Groentjuh wow!! Wat een uiteenzetting. Het lijkt mij duidelijk dat @Simyo nu echt aan de slag moet!

@Friesian ook hier zal @Simyo aan het werk moeten! Echter, volgens mij heb je dit al, misschien had je jouw issue beter in een apart topic kunnen plaatsen?

Hoi Tessanne,

 

Goed bezig👍🏻. Dank.
Helaas kan ik geen kruisbestuiving uitvoeren. Ik heb geen ander beschikbaar (lees: hiervoor geschikt) toestel. Mijn iPhone 6 heeft de mogelijkheid van voWifi niet. Misschien kan @RicoK kruisbestuiven met de iPhone 8 van zijn vrouw? Vermits die niet op 13.4.1 staat dan, om het laatste update verhaal buiten te sluiten. Er staat nog geen nieuwe update klaar. Soms lost een update dit soort problemen op, soms zijn er twee updates voor nodig.

Maar, zoals al eerder gemeld, ik heb er contact met Apple over gehad en het probleem is niet echt bij hen bekend. En dat betekent dat ze het ook niet in een update opnemen.    
 


 

 

Ik heb die 6S als iPhone probeer telefoon en toen ik mijn Simkaart erin deed had ik VoWifi in combinatie met iOS 13.4.1.

 

Zichtbaar als KPN VoWifi

 

Hebben jullie hier iets aan?

Reageer