.

Beantwoord

Gemiste oproepen terwijl ik zelf niet gebeld heb. Is dit spookbellen?

  • 7 October 2017
  • 4 reacties
  • 7400 Bekeken

Ik heb deze week twee keer meegemaakt dat mensen een valse melding kregen dat ik ze gebeld zou hebben. Zowel mijn leidinggevende op het werk als een maatje van me (die verder niets met elkaar te maken hebben) kregen allebei een "gemiste oproep" melding. Beide keren heb ik hen echter niet geprobeerd te bellen, ook niet per ongeluk (dus geen "broekzak-verhaal").

Ook op mijn telefoon staat dit niet in de oproepgeschiedenis (waar het mislukt oproepen van mensen wel wordt geregistreerd). Ook had ik mijn telefoon op de betreffende tijdstippen niet binnen handbereik, maar lag deze een paar meter verderop op een tafel.

Kortom: Ze kregen allebei, op verschillende tijdstippen, een "gemiste oproep" melding zonder dat ze werden opgeroepen. Ik dacht eerst dat het een softwarebug zou zijn in de telefoon van de eerste bij wie het voorkwam, maar omdat dit binnen korte tijd bij een totaal ander persoon ook gebeurde denk ik dat de bron bij mij in de buurt ligt.

Kan dit komen door het oversluiten van een nummer? Of moet ik me zorgen gaan maken dat mijn nummer en/of telefoon wellicht gehackt zijn?
icon

Beste antwoord door Asma 8 October 2017, 10:53

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hoi RTFM,

Dat is fijn! Blijft gek natuurlijk. Houd het vooral in de gaten.

Als het weer voorkomt, dan kun je ons tijdstippen toesturen waarbij een verbinding tot stand ie gebracht zoeken wij het van daar verder uit.

Groetjes,
Asma
Tot zover bekend waren dit de eerste en enige 2 keer. Ik heb mijn telefoon gereset en versleuteld. Tot zover heb ik er geen meldingen meer over gehad dus wellicht dat het werkt. Ik vind het wel erg vreemd..
Reputatie 6
Badge +7
Hoi RTFM,

Welkom op het Forum!

Oh jeetje, ik kan mij heel goed voorstellen dat jij je afvraagt wat er precies aan de hand is.

Als er vanuit jouw simkaart of telefoon geen oproep is geplaatst dan is dat één groot vraagteken. Klopt het dat het echt alleen gemiste oproepen waren? En kun je nagaan of er eerder is gebeld met jouw telefoonnummer waarbij de oproep is opgenomen? Het gaat hierbij om oproepen die niet vanuit jou tot stand zijn gebracht. Op deze manier kunnen wij namelijk onderzoek doen naar waar deze oproepen vandaan komen. Gemiste oproepen zijn helaas niet traceerbaar op ons netwerk, dit komt omdat er geen verbinding tot stand is gebracht.

Ik hoor het graag van je!

@ Franswon, het klopt. Zoiets lijkt inderdaad verdacht veel op spoofing. Erg bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Asma
Reputatie 7
Badge +9
Beste rtfm,

Vreemd, een, niet zo waarschijnlijke, mogelijkheid is dat iemand gebruik maakt van 'spoofing', hierbij lijkt het alsof iemand met een ander nummer belt dan het werkelijke.
Ik weet niet of Simyo/KPN kan achterhalen welk nummer wel gebruikt is in zo'n geval. Een moderator kan hierover uitsluitsel geven.

Reageer