.

Beantwoord

Wat valt er te doen aan het beperkte geheugen van smartphones?

  • 25 November 2016
  • 13 reacties
  • 409 Bekeken

Badge +2
Ik ben het een beetje beu, steeds maar weer geheugen bijna vol c.q. schijf bijna vol.
Ik heb een Motorolla Moto 3 met een extra chip van 128 GB, maar hiervoor een Huawey die ik teruggebracht heb omdat daar naast
android geen app meer bij pastte. Is er een telefoon waar je gewoon het hele geheugen en schijf kunt gebruiken, dus als je een apparaat hebt met 32 GB je ook 32 GB ter beschikking hebt.

Nu zullen velen roepen van dan zet je een deel op het extra geheugenchip maar dat werkt niet want als je een update hebt kun je wederom de boel reorganiseren. Op een pc is toch ook het systeemdeel niet afgescheiden van de rest..

Welke telefoon of welk OS voldoet aan mijn verlanglijstje?
icon

Beste antwoord door Ray 28 November 2016, 11:33

Bekijk originele reactie

13 reacties

Je bent niet de 1e die hier tegenaan loopt.

Iets waar ik me niet aan waag omdat ik er te weinig mee bekend mee ben is het rooten van je Android telefoon. Daarmee kun je heel veel verschil maken v.w.b. jouw vraag.
Apps worden groter, besturingssysteem vergt meer MB's enzovoorts.
Of je vraag wel te beantwoorden is kan moeilijk zijn, ligt er ook aan wat je er zoal op zet.
Gebruik je meer dan 1 telefoon kun je nog wat verdelen.

Er zijn echter nogal wat nadelen en ook voordelen. Je kunt eindigen met een bricked foon..!

https://www.androidplanet.nl/spotlight/rooten/
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Hubble,

Ik snap je gevoel heel goed! Ik heb dit zelfs best extreem meegemaakt 😛 Een tijdje terug had ik een andere telefoon (een iPhone met 8 GB aan geheugen) en telkens als ik een foto wilde maken, kreeg ik de mededeling dat het geheugen te vol zat. Dan moest ik een andere foto of app verwijderen, in de hoop dat het dan wél zou lukken om de foto te maken. Je kunt je voorstellen dat het fotomoment intussen alweer voorbij was! Intussen heb ik een iPhone met 64 GB. Dit voelt voor mij echt als een enorme overstap, want opeens kan ik opslaan wat ik maar wil!

Dat gezegd hebbende: voor zover ik weet is er geen enkele OS die zou zeggen "32 GB geheugen" en dat je dan de volle 32 zou kunnen gebruiken. Het systeem zelf neemt namelijk ook gewoon ruimte in beslag, net zoals standaard-apps. Bij computers werkt dat net zo 😉 Je krijgt wel 32 GB, maar daar hoort het systeem gewoonweg ook bij. Het scheelt bij Android-telefoons al enorm dat je het geheugen kunt uitbreiden. Dat is bij Apple bijvoorbeeld helemaal geen optie. Als je bij Apple dan meer geheugen wilt, dan zul je maar een nieuwe telefoon moeten aanschaffen.

Misschien is er een Forum user die een truukje kent dat ik niet ken? Friesian oppert bijvoorbeeld het rooten van je Android telefoon. Ik durf daar echter niks over te zeggen, en ik heb er ook geen ervaringen mee. In dit blog kun je daar wel wat meer over lezen!

Ik ben benieuwd wat andere mensen hierover te zeggen hebben! 🙂

@ Friesian, dankjewel voor je input!

Groetjes,
Jihane

Misschien is er een Forum user die een truukje kent dat ik niet ken?
Jihane


Ikke 😃


Nu zullen velen roepen van dan zet je een deel op het extra geheugenchip maar dat werkt niet want als je een update hebt kun je wederom de boel reorganiseren


Alleen verplaatsen naar je SD werkt niet. Je kunt per app ook de opslag locatie veranderen. Werkt echter niet voor alle apps.

In je telefoon naar instellingen > applicaties > app aanklikken > opslagruimte aanklikken > wijzig.

Zoals gezegd, het werk niet voor alle apps. dus het is wel even zoeken naar die het wel doen.
Badge +7
Hoi Raytje,

Heel erg bedankt voor je handige tip! 😃 Altijd fijn als je je geheugen uit kunt breiden met een SD kaart. Het geheugen van smartphones (en tablets trouwens ook) lijkt steeds sneller vol te raken :(

@Hubble misschien dat je dit kunt proberen?

Groetjes,
Samantha
Badge +2
Het probleem is eigenlijk dat bij sommige telefoons de ruimte voor het systeem beperkt is tot 4 gb en dat in dit geval android die 4 GB dreigt te gaan overschreiden. Ik kan een sd kaart van 128 GB in de telefoon doen maar dat lost niets op. Mooi zou zijn als er een telefoon bijvoorbeeld 8 GB geheugen heeft of meer het systeem de 4GB limiet links laat liggen en als je apps op de SD zet deze ook daar bedient worden ipv dat de update naar het systeemdeel wil.
Als je apps opslaat op je externe opslag dan geldt dat ook voor de updates van die apps. de updates overschrijven namelijk de vorige versie.

4GB telefoons zijn er misschien wel maar word steeds minder.
Badge +2
Ray mijn te;efoon is 8 GB maar 4GB staat voor het systeem en 4 voor extern. daarnaast heb ik een 16 GB SD kaart .
Maar als ik bijvoorbeeld mijn bankapp of facebook op de SD zet dan is mijn icoontje pleitte. na een update en moet ik weer installeren en kopieren.
Om kort te gaan, dat wat je stelde in je opening is niet mogelijk. Wat een eenvoudige methode kan zijn is even proberen
*#9900#. Een methode om in sys dump te komen. Kies daarna Deleten dumpstate/locatie.
Telefoon opnieuw opstarten.
Ray mijn te;efoon is 8 GB maar 4GB staat voor het systeem en 4 voor extern. daarnaast heb ik een 16 GB SD kaart .
Maar als ik bijvoorbeeld mijn bankapp of facebook op de SD zet dan is mijn icoontje pleitte. na een update en moet ik weer installeren en kopieren.


Zoals ik eerder schreef in m'n toch wel uitgebreide uitleg, werkt alleen verplaatsen niet. Je moet de opslaglocatie wijzigen. Dus niet enkel verplaatsen.
Ray, volgens mij kan dat niet bij elke telefoon als het al kan. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal!

Goede tip, Raytje! Heel handig als dat kan, inderdaad 🙂 Niet bij alle apps is dit een optie, en inderdaad ook niet bij elke telefoon. Hubble, er zijn ook een heleboel telefoons die van zichzelf al een heleboel geheugen hebben. Zo zijn er zelfs telefoons met 256 GB, of 128 GB. Natuurlijk is het kopen van een nieuwe telefoon wel een enorme stap om te maken, dus het zou fijner zijn als er een makkelijkere (en meer voordelige) oplossing was.

Ik kan me namelijk goed voorstellen dat 4 GB niet echt volstaat.

Iemand nog andere tips?

@ Raytje en Friesian, dank voor alle reacties!

Groetjes,
Jihane
Het kan in iedergeval wel. Doe het zelf ook.
Bij de moto3 ook, is een recente telefoon met Android 5 minimaal
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray,

Dankjewel voor je toevoeging! 😃 Ik weet inderdaad dat het bij sommige telefoons zeker wel mogelijk is.

Zijn er nog andere tips?

Groetjes,
Jihane

Reageer