.

Beantwoord

Android 5.1 op Motorola Moto G 4G zorgt steeds voor 'geen service'. Hoe los ik dit op?


Badge
Hallo eenieder die dit leest,

Sinds kort heb ik op mijn motorola moto G 4G android 5.1 standaard erop staan dankzij Google.
Echter merkte ik al gauw op dat ik problemen heb, waaronder dat mijn WiFi wegvalt, de Service weg is.

Ik heb gemerkt dat het probleem vooral speelt wanneer ik tevens mijn mobiel internet aanzet en mijn wifi. Maar zoals je zou verwachten gaat het wifi-netwerk voor, want deze is zowel gratis als een heel stuk sneller.

Ik hoop eigenlijk dat iemand mij kan helpen dit probleem op te lossen, want het is zeer vervelend als ik steeds moet kijken op mijn mobiel of ik wel of geen nieuwe berichten heb ontvangen. Want als ik het op z'n beloop laat, dan zie ik nooit nieuwe berichten en mis ik soms is belangrijks.
Tevens wil ik erbij zeggen dat ik wel al heb rondgekeken op het internet of er misschien een fix was hiervoor, maar ik kon niet echt iets vinden waar ik ook nog eens verstand van heb. Dus als deze er wel is, graag in Jip- en Janneketaal!

Mocht er meer informatie nodig zijn, schroom niet om daar naar te vragen en ik zal proberen zo duidelijk mogelijk antwoord te geven.


Groet,
Sebastiaan
icon

Beste antwoord door Tiury 22 July 2015, 13:34

Bekijk originele reactie

23 reacties

Heeey Sebastiaan. BBozzMen

In schaepjustaal mag dat?:) Ut paerdjuh is ff met de noorderzon weg.🆒
Wat gebeurt er als je de wifi test met een andere foon en ook wanneer je de foon test op een andere plek met wifi?

Friesian
Het lijkt me een probleem in combi met Android 5.1

Wifi kan boven Data gaat maar Wifi is ook instabiel qua verbinding ten opzichte van Data.
Mijn persoonlijke mening is ook niet om beide aan te zetten, want als je Wifi weg valt stroomt je data bundel leeg. Al moet het natuurlijk wel gewoon werken.

Mijn idee is een back-up te maken van al je gegevens. En daarna terug naar fabrieksinstellingen.

Mocht dit probleem zich blijven voordoen na de reset, dan lijkt me een stapje terug in Android een optie..
Badge
Hallo Friesian,

Ja dat mag natuurlijk! :P
Ik heb vernomen dat anderen in dit huis geen problemen hebben met de wifi.
Over dat andere; ik ben eigenlijk nog niet ergens anders geweest waar ik kon inloggen op het wifi-netwerk sinds ik de nieuwste androidversie heb.

Denk jij dan misschien aan een probleem van mijn wifi hier in huis?


Groet,
Sebastiaan
Badge
Het lijkt me een probleem in combi met Android 5.1

Wifi kan boven Data gaat maar Wifi is ook instabiel qua verbinding ten opzichte van Data.
Mijn persoonlijke mening is ook niet om beide aan te zetten, want als je Wifi weg valt stroomt je data bundel leeg. Al moet het natuurlijk wel gewoon werken.

Mijn idee is een back-up te maken van al je gegevens. En daarna terug naar fabrieksinstellingen.

Mocht dit probleem zich blijven voordoen na de reset, dan lijkt me een stapje terug in Android een optie..


Hallo Raytje,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben denk ik vergeten te vermelden in de beginpost dat ik al een factory reset heb gedaan.
En daarmee was tevens het idee om terug te stappen op android 4.4, de androidversie die ik als eerste had en totaal geen problemen had.

Het is inderdaad een optie om mijn data uit te zetten als ik gewoon thuis zit, maar ik heb het idee dat ik dan om het probleem heen ga in plaats van dat ik het probleem oplos.
Maar als ik dan een keer buiten het signaal van mijn wifi ben gegaan (i.e. boodschappen ben gaan halen) en weer terug in huis ben dan heb ik hetzelfde probleem. Ondanks dat mijn databundel uit staat.

Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik heb getypt. Ik heb namelijk het idee dat ik van de hak op de tak spring!


Groet,
Sebastiaan
Wanneer anderen geen probleem ervaren niet, maar wat gebeurt er als alle andere apparaten de wifi uitstaat, jij je telefoon terugzet naar fabrieksinstelling?
Daarna dus weer verbinding maken met wifi...
Maar ik zou eerst op een andere plek een testje uitvoeren om een beeld te hebben wat dan gebeurt.
Vaak is terugzetten naar fabrieksinstelling de oplossing..

***edit*** deze info had ik nog niet.
Ik ben denk ik vergeten te vermelden in de beginpost dat ik al een factory reset heb gedaan.

Friesian
Badge
Hallo Friesian,

De anderen die dit probleem niet ervaren zitten trouwens ook niet op android 5.1.
Tevens, als ik alleen aanwezig ben in huis dan is het probleem ook aanwezig.

Helaas is terugzetten naar de fabrieksinstellingen niet de oplossing geweest! 😞


Groet,
Sebastiaan
Hi Sebastiaan.

Je hebt android, installeer eens indien nog niet gebeurd, de app Wi-Fi Analyzer en voer daarmee eens uit wat je aan signaal ontvangt.

Friesian
Badge
Hallo Friesian,

Met de wifi analyzer zie ik dat het wifi-netwerk waar ik op zit, de router, het hoogste boogje heeft. En het schommelt tussen de -50 en -40 dBm.
Het andere wifi netwerk wat ik hier heb, vanuit het modem, schommelt tussen de -60 en -70 en daar is tevens meer overlap van andere wifi-netwerken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.


Groet,
Sebastiaan
Hoi Sebastiaan.

De signaalsterkte is prima vooral de hoogste dat kan het niet zijn, maar kun je van router wisselen en dan de router gebruiken met -60..-70? Wat gebeurt dan?
Ik zou anderzijds toch eens even naar de telecommer gaan waar het toestel vandaan komt, misschien dat die verder komt met de gegevens die je nu hebt. Wie weet krijg je een ander toestel.. Garantie = 2 jaar.. dus altijd ff daar naar terug..

Suuk 6 en houdt ons posted.
Friesian
Badge
Hallo Friesian,

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb ook contact gehad met Coolblue, alleen zij zeggen alleen maar dat ik moet wachten tot Motorola met een softwarefix komt. :-(


Groet,
Sebastiaan
Da's wel lekker makkelijk, kijk toch maar even naar dit
https://www.coolblue.nl/klantenservice/44/alle-informatie-over/ruilen-en-retouren.html
misschien dat jij er je voordeel mee hebt.

Suuk 6.
Friesian
Badge
Hallo Friesian,

Dank. Ik zal het eens rustig doornemen en later nog eens bij Coolblue op terugkomen :-)


Groet,
Sebastiaan
Ik was even boodschappen doen. En ja Data uitzetten is dan wel om de problemen heen lopen (schreef ik overigens zelf ook maar dan anders) maar het kan je ook wapenen tegen onverwachte kosten. Dus misschien altijd wel handig om te doen.

Ik zocht op internet naar jouw telefoon en daar kwam ik ze tegen met standaard Android 5.0. Maar ik vermoed dat jouwe, ondanks de update niet geheel geschikt is voor 5.1.

Een zogenoemde rollback zal niet het slechtste idee zijn.
Badge
Hallo Raytje,

Dat klopt inderdaad. Ik heb ook al zo ingesteld dat automatische updates alleen mogen wanneer ik op het wifi zit, dus dat scheelt ook al een deel.
Het is nog niet zo lang dat ik nu 5.1 heb. Misschien iets langer dan een week, dus ik denk dat er daarom nog vrij weinig over te vinden valt.
Als ik een factory reset doe dan kom ik weer uit bij 5.1 en flashen naar ouder dan zou mijn garantie verlopen volgens Coolblue, en daar ben ik ook niet zo happig op.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!


Groet,
Sebastiaan
Voor een rollback schijn je ook te moeten flashen.. Met andere woorden, wachten op een fix zoals CB al zei.

Of er moet een Android genie zijn die het weet met behoud garantie?
@BBozzMen en Raytje.

Ik denk dat jullie beiden het wel me eens zullen zijn. Een firmware upgrade zou geen oorzaak mogen zijn van wifiproblemen.
Badge
Inderdaad, het zou geen oorzaak mogen zijn.
Maar op de Google-fora heb ik ook gezien dat Nexus 5 gebruikers ook last hadden van een soortgelijk probleem, dan wel hetzelfde probleem na het overgaan op 5.0 / 5.1.
Nouja nogmaals allebei bedankt voor het meedenken! Misschien dat iemand anders nog een goede oplossing heeft hiervoor ^_^
Reputatie 6
Badge +10
Hoi BBozMen,

Wat vervelend dat ook jij problemen hebt met de 5.1 update. Ik heb het een en ander gevolgd online en ik weet dat je niet de enige bent helaas. Ikzelf heb 5.1.1 geflashed op mijn telefoon en dit gaat ook niet helemaal goed op wifi. Hier komen uiteraard wel fixes voor uit, maar dat is even afwachten.

Voor een rollback schijn je ook te moeten flashen.. Met andere woorden, wachten op een fix zoals CB al zei.

Of er moet een Android genie zijn die het weet met behoud garantie?


Dit bovenstaande is niet mogelijk 🙂. Zodra je de meeste telefoons root vervalt de garantie al. Ik hoop dat het opschiet voor je, maar het verstandigste is om dit te melden bij Motorola zelf.

Groetjes, Tiury

Bedankt voor het helpen Friesian en Raytje!
Badge
Hallo Tiury,

Dank voor je reactie.
Ik ben inderdaad niet de enige, dus ik heb toch hoop dat Google, dan wel Motorola een fix aan het voorbereiden is. Ik zal Motorola ook nog even op de hoogte stellen, bedankt voor de suggestie!


Groet,
Sebastiaan
Badge
Even een laatste update:

Zojuist met Motorola gechat via de support.
Zij raden mij aan om mijn mobiel op te sturen naar Motorola voor repair. Iets wat ik enigszins toch wel apart vind, omdat ik het idee heb dat het een softwareprobleem is en geen hardwareprobleem.

Maar goed, ik ga er nog even over nadenken of ik dat ga doen. Want dan ben ik weer mijn mobiel voor zoveel dagen/weken kwijt en daar zit ik eigenlijk niet zo op te wachten.
Ik hoop eigenlijk gewoon dat ze zo spoedig mogelijk een nieuwe software update uitbrengen waarin ze het geheel fixen.


Groet,
Sebastiaan
Reputatie 6
Badge +10
Hoi BBozMen,

Bedankt voor de update 🙂. Erg opmerkelijk dat ze het gooien op een eventueel hardware foutje. Je had er voor de update toch geen last van?

Maar goed, ik ga er nog even over nadenken of ik dat ga doen. Want dan ben ik weer mijn mobiel voor zoveel dagen/weken kwijt en daar zit ik eigenlijk niet zo op te wachten.

Omdat het geen zekerheid is, zou ik hier ook goed over nadenken 😉. We horen het van je!

Groetjes, Tiury
Badge
Hallo Tiury,

Inderdaad, voorheen had ik totaal geen last. Dus toen ik nog android 4.4(.4) draaide.
Pas sinds de update van, pak 'm beet 2 weken geleden, ging het direct de mist in.

ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ik 'm ga opsturen, want dan ben ik ook nog eens mijn telefoon kwijt voor een paar weken met de hele grote mogelijkheid dat er niets 'gerepareerd' kan worden.
Maar de software update van 4.4(.4) naar 5.1 heeft wel heel lang op zich laten wachten van Motorola, dus ik betwijfel of het probleem zich enigszins nog in de nabije toekomst gaat oplossen. :-(


Groet,
Sebastiaan
Reputatie 3
Badge +7
Hoi BBozMen,

Ja, het is altijd lastig om je telefoon even te moeten missen. Zeker als het om een reparatie gaat.

Hopelijk dat het Wifi probleem niet verergert en dat je de telefoon voor de rest fatsoenlijk kan gebruiken. Wie weet is er binnenkort toch een fix bekend zonder de telefoon hoeft op te sturen.

Reageer