.

Beantwoord

Waarom zijn mijn buiten bundel kosten zo hoog?

  • 13 December 2013
  • 36 reacties
  • 4819 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Badge
In voorkomende gevallen is Simyo coulant!
Een fup wordt niet gehanteerd. Je schaft niet voor niets tegen voordelige tarieven een bundel aan. Onbeperkt internet zou aanzienlijk meer gaan kosten!

Wanneer je de kostprijs van dataverbruik kent, weet je dat dat helemaal niet meer hoeft te kosten. Flat fee tegen gereduceerde tarieven zou IMHO allang ingevoerd moeten zijn, maar ik begrijp de reden waarom dit niet gebeurt; het netwerk kan dat niet aan.

Misschien dat er zelfs wetgeving zou moeten komen waarin bepaald wordt dat tarieven buiten de bundel niet hoger mogen zijn dan binnen de bundel. De bundels zijn destijds ingevoerd om meer inkomsten te genereren.

Eigenlijk zouden de telecomproviders/ISP's de mensen moeten stimuleren gastgebruik op de vaste aansluiting in te schakelen (via wifi). Als maar genoeg mensen dat doen, heb je in bewoonde gebieden volop dekking en is het mobiele netwerk waarvoor het bedoeld is; mobiel gebruik.
Badge
Als iemand ergens een contract af sluit dan lees je toch eerst wat de prijzen zijn, de voorwaarden zijn en wat de eventuele mogelijkheden zijn? Dit doe je ook met bijvoorbeeld je auto of ziektekostenverzekering. Vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken. 
Maar het feit blijft dat al deze informatie op de site van Simyo staat. Dus om dan achteraf te klagen is net als water naar de zee dragen. 

En zoals ik eerder over telefoons zei in een ander topic. Alles heeft z'n voor en nadelen. Dat is ook zo voor providers. Maar dat is natuurlijk wel per persoon verschillend. 


Probleem is dat de kostenstructuur niet eenvoudig is en het lastig is om te vinden. De haken en ogen staan vaak vermeld met kleine lettertjes, dus is het vaak een kwestie van door schade en schande wijsworden. Vaak word je er achteraf mee geconfronteerd. (zoek maar eens bijvoorbeeld op MMS of hoog dataverbruik)

Het vergelijk van telecomprovider met verzekeraars is inderdaad treffend; ik denk hierbij vooral aan woekerpolissen, bergen voorwaarden en kleine lettertjes.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Reinders,

Leuk om je hier op ons forum te zien.

Ik heb je gegevens er direct even bijgeplakt. Ik zie inderdaad dat jij op 10 maart veel van je internet bundel hebt verbruikt. Dat zal de bewuste hotspot avond zijn.;) Alle buitenbundel kosten zijn gemaakt in de rest van de maand. Ik zie echter dat je 80 MB(€12,-) buiten je bundel bent gegaan. Hoe kom jij aan €20,- buiten bundel kosten, kijk ik wel op de goede aansluiting?

@simonlebon, Leuk om te je weer hier op ons forum te zien:) Je ideeën zijn interessant. Simyo heeft er eenmaal voor gekozen om zijn bundels, tarieven en opties op deze manier in te richten. Misschien iets om een eigen startup te beginnen in de telecombranche?

@RicoK, we zijn inderdaad heel vaak coulant. Echter alleen in sommige gevallen waar het verbruik niet bewust heeft plaats gevonden;)
Badge

@simonlebon, bla bla. Je ideeën zijn interessant. Simyo heeft er eenmaal voor gekozen om zijn bundels, tarieven en opties op deze manier in te richten. Misschien iets om een eigen startup te beginnen in de telecombranche?

In een oligarchie zoals die nu in Nederland op telecomgebied bestaat, is het lastig/vrijwel onmogelijk een startup te beginnen, daar heb ik (i.t.t. KPN of Vodafone) niet de tijd of middelen voor. Er wordt door webcare niet ingegaan op het gigantische verschil tussen kostprijs en vraagprijs van de bitjes die door de lucht gaan. IMO zijn dat woekerprijzen en doordat er te weinig concurrentie is blijft deze situatie bestaan totdat er bijvoorbeeld ingegrepen wordt door de politiek. Van echte marktwerking is geen sprake. Ipv een startup, zou ik eerder mijn energie steken in het beïnvloeden van politici, dat is een stuk eenvoudiger.

Het beeld "bundel is goedkoop" is bewust gecreëerd en niets anders dan sluwe marketing of zelfs volksverlakkerij.

Over de marges op data komt geen openheid onder het mom concurrentiestrijd. Voor de concurrentie geldt precies hetzelfde,
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Simon,

Als jij een bedrijf zou hebben vertel jij je klant toch ook niet wat jij er voor betaald?
Laat staan dat je het je concurrent verteld.

In telecom land werkt dat precies zo.
Badge
De inkooptarieven van bijvoorbeeld elektriciteit zijn makkelijk te vinden. Gangbare marges van bedrijven liggen tussen de 50 en 400 procent. Er zijn ook wel degelijk ondernemers die hun inkoopprijs bekend maken.

Het gaat hier om woekerprijzen al lijkt het niet zo doordat de inkoopprijzen zo extreem laag zijn. Zie het voorbeeld van de bakker/brood.

Zelfs in telecomland worden zaken bekend gemaakt, zo heeft KPN heeft een rechtszaak tegen UPC al eens laten blijken wat een vaste aansluiting daadwerkelijk kost.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi simonlebon,

Het doel van Simyo is hun klanten goedkope bundels aan te bieden. Zodra je bewust omgaat met je verbruik en binnen je bundel blijft, heb je een uiterst goedkoop abonnement. We geven de klanten de nodige middelen om dit zo goed mogelijk in de gaten te houden. Hierbij heeft Simyo hun buitenbundel kosten al meerdere malen verlaagd. Eén MB buiten bundel was onlangs bij een Simyo prepaid bijvoorbeeld nog € 1,00. Dit is verlaagd naar €0,15. Bovendien heeft Simyo marktconforme buitenbundel kosten.

Er zal eerst iets op de telefoniemarkt moeten veranderen, voordat de consumenten (vergeet niet dat de moderators dat ook zijn) hier iets van gaan merken. ;)

Groetjes, Tiury
Badge
IIk weet dat het in de toekomst nog wel beter zal zijn, feit is dat de Nederlandse tarieven erg hoog liggen t.o.v. andere landen. Daarom vind ik het nodig om af en toe even de boel wakker te schoppen.

Nu wordt er op Eurpees nieveau gesteggeld over beltarieven en werken de providers niet mee http://www.bellen.com/nieuws/goedkoper-bellen-in-eu-uitgesteld. Maar het -vergeef me de uitdrukking- graaien van de providers is verschoven van SMS naar data. Waar vroeger onbeperkt data-abonnementen gemeengoed waren is er een plafond aangebracht (bundel).


Marktconform wil niet zeggen redelijk. Van echte marktwerking is er in Nederland nauwelijks sprake (door oligargie). Daardoor blijven de prijzen (en de marges) kunstmatig hoog. Eerlijker zou een abonnement zijn met normale tarieven voor het verbruik. Met normaal bedoel ik zonder schandalig hoge opslag. Of abonnementen met bundels waarbij verbruik buiten de bundel net zoveel of minder kost dan binnen de bundel.
Reputatie 5
Badge +11
Hi simonlebon,

Kunnen we dan zeggen dat we het erover eens zijn dat we het oneens zijn met elkaar?
Badge
Hi Ernst,

Ik heb weinig kunnen ontdekken in jouw reacties waar ik het oneens mee ben. Het enige dat ik stel is dat er door de grote providers (KPN, Vodafone en T-Mobile) grof verdiend wordt aan dataverkeer (zowel spraak, sms en internet) door de hoge marges.

Het is zeker niet mijn bedoeling te trollen.
Simyo (KPN) is imo geen slechte provider en de service is uitstekend. De buitenbundeltarieven en de vindbaarheid/voorlichting over de kostenstructuur zouden beter kunnen, maar dat is iets dat geldt voor alle providers. Dat zijn ook punten die de Consumentenbond aanhaalt. http://www.consumentenbond.nl/campagnes/telecom-acties/

Kijk alleen al naar MMS: Mensen versturen MMS berichten zonder het te beseffen.
Reputatie 5
Badge +11
Hey simonlebon,

Ik heb weinig kunnen ontdekken in jouw reacties waar ik het oneens mee ben.

Gelukkig ;)
Als het gaat om marges aan de kaak te stellen, dan ben je natuurlijk van harte welkom om dat te doen. Alleen ben je op een forum als deze daar niet echt aan het juiste adres voor.
Voor dat soort zaken, en de kostenstructuur die je aanhaalt kun je het beste terecht bij het jaarverslag van KPN. We blijven namelijk wel een onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf. En die dienen alles openbaar te maken aan haar aandeelhouders.

Over de vindbaarheid van onze tarieven kan ik makkelijker iets roepen. Die staan gewoon op simyo.nl/tarieven, te vinden onderaan élke pagina van onze website.
En voor wat betreft MMS. Dit heeft nu eenmaal een tarief dat het jaren geleden gekregen heeft en ik vind zelf €0,50 ook erg veel. Alleen wordt er zó ontzettend weinig gebruik van gemaakt dat het qua prioriteit steevast ergens onderaan het lijstje te vinden is.

Reageer