.

Beantwoord

Waarom is verlengen duurder?

  • 12 February 2016
  • 4 reacties
  • 370 Bekeken

"Verleng je abonnement, dan krijg je extra voordeel en gratis MB's"
Maar niet voor mij; Als ik een jaar wil verlengen ben ik 20% duurder uit:



Wat ik ook erg misleidend en storend vind, is dat verlengen met twee jaar niet duidelijk staat aangegeven. In het blauwe deel staat er "Kies nog een jaar voor Simyo, verleng je abonnement....extra voordeel."
Vervolgens de tekst "Jouw abonnement" en daarnaast twee knoppen:
"Jaar/Voordelig" -welke aan staat- en daarnaast "Nog een jaar/Extra voordelig"

De meeste mensen beseffen het niet, maar dit is een knap staaltje subliminale beïnvloeding.

"Kies" staat niet voor niets prominent en met een iets groter lettertype als eerste woord; het is een OPDRACHT. "Kies", "nog een jaar" "extra voordeel" "gratis MB's", zijn de kernwoorden. Je hersenen zien daarna de knop: "Nog een jaar/Extra voordelig" en je krijgt het gevoel dat dat de juiste keuze is omdat je hersens geprogrammeerd zijn.

Daar komt nog eens bij dat de hersenen zo werken dat je bij "Nog een jaar" denkt je huidige abonnement met een jaar te verlengen. Je hersenen moeten een extra slag maken om te zien/beseffen dat "Nog een jaar" eigenlijk gelijk is aan een verlenging met TWEE jaar. Dat de knop "Jaar/volledig" opgelicht staat naast "Jouw abonnement" is ook niet voor niets; het lijkt zo alsof dat je huidige abonnement is.

Je denkt misschien: "Dit is wel heeel ver gezocht...", maar dan moet je toch eens kijken naar bijvoorbeeld Mindfck en Derren Brown:
http://www.npo.nl/mindf-ck/18-01-2016/AT_2047990/POMS_AT_3082024
https://youtu.be/xmmYcYSd_FQ

Over dit soort pagina's is echt heel goed nagedacht. Wat denk je dat er zou gebeuren wanneer op de eerste knop zou staan "Nog een jaar verlengen" en de tweede knop "Nog twee jaar verlengen"?

Maar kijk wat er zou gebeuren wanneer ik zou verlengen (Jaar/Voordelig): Ik ben € 2,- duurder uit t.o.v. mijn huidige abonnement! Zelfs de plaats van mijn huidige belbundel is bewust zo gekozen.

Wanneer ik nog een jaar (dus twee jaar) zou verlengen, ben ik 'maar' 1 Euro meer kwijt, maar krijg wel 250MB data.

Alsof 100min/sms + 750MB voor € 11,- zo'n goede deal is, dat je je voor twee jaar bijtekent. Dan is er legio keuze bij andere providers, zelfs met 1-jarige en vrije abonnementen krijg je meer (data) voor minder. Bovendien hebben sommige providers maatregelen waarmee je niet over je bundel heen kunt gaan, scheelt onaangename verassingen!

Wat na 30 april ook weer scheelt zijn de maximale roaming tarieven voor het buitenland. Dankzij de EU worden deze aanzienlijk verlaagd. (Providers hanteren vrijwel allemaal de maximumtarieven, Simyo is daarop geen uitzondering) Laat ik nu net in mei een weekje naar Noorwegen gaan 😃.
http://nl.hardware.info/nieuws/44302/roamingtarief-binnen-eu-in-2016-naar-5-cent-per-mb-afschaffing-in-2017

17 juni 2017 is helemaal een feest, dan worden de tarieven voor roaming afgeschaft, ondanks de vele tegenstribbelingen van de telecomlobby. Eindelijk!
icon

Beste antwoord door Angela 13 February 2016, 16:26

Bekijk originele reactie

4 reacties

Gelukkig heeft Simyo alles volledig uitgelegd over deze verlengingen. En omdat ze het hebben uitgelegd is er geen sprake van oplichting / misleiding. Er is pas sprake van als Simyo zijn klanten in het ongewisse laat. Daarbij moet je als klant, en daarmee bedoel ik de klant in zijn algemeen, je ook niet zomaar ergens aan binden alvorens je jezelf hebt verdiept in de materie.

Wat Simyo wel kan doen, ter verbetering, is klanten verwijzen naar dit topic en deze op het forum waarin alles wordt uitgelegd. Daarin staat namelijk ook dat er één bundel in prijs is verhoogd en dat is uit mijn hoofd de bel/sms bundel van 100 min/sms. Tevens is de focus gelegd bij de data bundels omdat deze vaak belangrijker worden gevonden door klanten.
Reputatie 7
Badge +9
Het klopt wat cindylebon zegt. Ook ik behoor tot de selecte groep klanten die nog steeds het 100 min/sms abonnementje voor 3 euro per maand hebben. Zoals Raytje zegt is het al eerder op dit forum uitgelegd dat dit ultragoedkope bel/sms abonnement niet meer beschikbaar is voor deze prijs voor klanten die van abonnement willen veranderen. Als je dit pakket al had toen de tariefswijziging inging blijf je toch 3 euro per maand betalen zolang je blijft zitten waar je zit. Na eenmaal een ander abonnement te hebben gekozen kun je niet meer terug naar het 3 euro per maand tarief.
Reputatie 5
Badge +10
Sorry dat ik het zeg maar ik lees met ongeloof dit topic!

Zoals Raytje in dit topic al aangeeft is er, juridisch, geen grond voor misleiding c.q. bedrog.

"Daar komt nog eens bij dat de hersenen zo werken dat je bij "Nog een jaar" denkt je huidige abonnement met een jaar te verlengen. Je hersenen moeten een extra slag maken om te zien/beseffen dat "Nog een jaar" eigenlijk gelijk is aan een verlenging met TWEE jaar. Dat de knop "Jaar/volledig" opgelicht staat naast "Jouw abonnement" is ook niet voor niets; het lijkt zo alsof dat je huidige abonnement is."

Het abonnement wordt hierdoor niet met 2 jaar verlengt.
Simyo doet hier niet aan.
Je kan wel met 1 jaar verlengen. Maar niet met 2.

In hoevere we hier van "Psychologische beïnvloeding " spreken heb ik mijn vragen en twijfels over.
Van deze beïnvloeding spreken we als als er geen 3 euro staat maar 2,99. 2,99 is een psychologische prijs.

Ook het stukje over afschaffing toeslag in het buitenland.
Aan dit verhaal zitten waarschijnlijk nog wat haken en ogen. Maar dat zien we als de termijn daar is.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Cindylebon,

Welkom op het Simyo Forum.

Je hebt best een ingewikkeld bericht gemaakt over iets wat in de werkelijkheid veel makkelijker is. Daarbij heeft het verder ook niet echt te maken met 'hoe je hersenen geprogrammeerd zijn'. Laat ik mijzelf nader verklaren.

Allereerst wil ik je even een uitleg geven over de knoppen 'jaar' en 'nog een jaar'. Als jij een maandabonnement hebt, kun jij kiezen voor de optie 'Jaar'. Hiermee ga je over van een maandabonnement naar een jaar abonnement. In de meeste gevallen is dit gunstiger qua kosten.

De optie 'nog een jaar' kun je kiezen als jouw 1e jaar abonnement afgelopen is. Hiermee maak je gebruik van de extra voordelen zoals extra gratis MB's. Je verlengt ook hiermee maar voor 1 jaar. Bij Simyo is het niet mogelijk om je contract voor 2 jaar vast te zetten. Is dit contract verlopen? Dan wordt jouw abonnement maandelijks opzegbaar. De knop 'Nog een jaar' zal gekleurd zijn omdat dit het tarief is waarvan jij gebruikt maakt. Wijzig jij je bundels? Dan doe je dit binnen het 'nog een jaar' tarief en blijft je abonnement maandelijks opzegbaar.

Er zijn een hoop klanten die ooit gebruik hebben gemaakt van een actie. Hier hebben ze een bundel van 100 belminuten voor 3 euro gekregen. Dit tarief bestaat niet meer. Zolang jij niets wijzigt, kun je gebruik blijven maken van dit tarief. Wil je wel wijzigen of verlengen met de optie 'nog een jaar'. Kies je bewust voor het nieuwe tarief. Voor deze klanten kan het minder gunstig zijn om over te stappen.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk heeft gemaakt dat er absoluut geen sprake is van 'misleiding'. We leggen hier op het forum in meerdere topics duidelijk en helder uit hoe de vork in de steel zit.

Als je nog vragen hebt? Laat je het dan weten. Ik helder graag dingen op voor je. Als er 1 ding is waar wij voor staan is het transparantie in onze communicatie naar jullie als klant.

@Raytje, Scotsman en Maikel.twinnie, heel erg bedankt voor jullie vertrouwen en hulp in dit topic 🙂 Het wordt zeer gewaardeerd zoals jullie weten.

Groetjes,
Angela

Reageer