.

Beantwoord

Koud Welkom

  • 3 January 2013
  • 13 reacties
  • 961 Bekeken

Badge
Eind november heb ik een Simyo abo afgesloten met nummerbehoud. Gewacht tot 31 december met gebruiken vanwege (belachelijk hoge) buiten-bundel tarieven. 31 december 30 SMSjes verstuurd (het was tenslotte oud- en nieuw), geen probleem, dacht ik, had net een nieuwe bundel.
Nu lees ik net dat pas (op mijn Simyo) dat je maar een deel (1/31) van de bundel krijgt... Zit ik dus nog steeds met buiten-bundel tarieven. Fraai is dat...
Had dat niet beter gekund?
icon

Beste antwoord door Alex 10 January 2013, 17:18

Bekijk originele reactie

13 reacties

Badge +1
Hoi Zen79,

Welkom op het forum!

Om te voorkomen dat je een hele bundel betaalt, terwijl je deze helemaal niet kunt verbruiken, hebben wij ervoor gekozen om alle bundels naar rato te rekenen. Helaas kunnen wij je niet tegemoetkomen.
Badge
Waarom stond hier niks over in de welkomstbrief?

En waarom zijn buiten-bundel tarieven zo onredelijk hoog?
Reputatie 7
Badge +9
Het staat niet in de welkomsbrief. Het gehele 'nieuw'-abbo traject zou eens goed bekeken moeten worden. Kwa informatie gaat het op een aantal punten fout.

Voor de aankoop zou het handig zijn om te weten dat het internet niet in het buitenland werkt.

De welkomsbrief zou inderdaad best kunnen vertellen dat de eerste maand per ratio is. Misschien zelfs al een klein hint geven naar op opbouw van de eerste factuur.

Misschien ook gelijk al een waarschuwing voor mensen met nummerbehoud, dat de bundel pas ingaat nadat het nummerbehoud is uitgevoerd.

Misschien ook dat er allemaal checks worden gedaan voordat je startpakket ontvangt, en dat emails wel eens verdwijnen waarna je zelf even contact op moet nemen om erachter te komen dat bijvoorbeeld de naam van de rekeninghouder overeen moet komen met de naam van de abonnementhouder.

Misschien dat mijn simyo ook tijdens dit traject om klant te worden VEEL nuttiger kan zijn, door meer informatie te bieden. En niet gewoon volle bundels te laten zien, maar lege bundels als ze nog niet actief zijn!

Op mijn simyo staat wel een duidelijk kader:

"Je eerste bundelHet aantal minuten/sms'jes binnen je abonnement is in de eerste maand anders. Afhankelijk van de datum waarop je abonnement ingaat, betaal je een evenredig deel van je abonnementskosten en krijg je een evenredig deel van het aantal minuten/sms'jes.

Voorbeeld: als je abonnement halverwege de maand ingaat, ontvang je de helft van de minuten/sms'jes en betaal je de helft van de abonnementskosten."

De buiten-bundel tarieven zijn hoog, maar niet veel verschillend tenopzichten van andere providers.
Badge
Klopt, de buiten-bundel tarieven zijn overal onredelijk.
Dat voordat het nummer is overgezet een volle bundel wordt getoond had ik al opgemerkt en wilde ik eigenlijk ook aankaarten. Stond dat kadertje er toen ook al of is dat er pas gekomen nadat het nummer is overgezet?
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Groentjuh en Zen79,

Ik begrijp jullie punt. Teveel informatie betekent soms geen informatie. Wanneer wij alles in de welkomstbrief vermelden, zou de brief ruim 2 pagina's groot zijn. Ditzelfde geldt voor informatie op de website. Als er teveel informatie op staat, valt het niet meer op en wordt het juist onduidelijk. We hebben er bewust voor gekozen om alleen de essentiƫle informatie te vermelden in de brief. Zoals bijvoorbeeld het hanteren van buiten de bundel tarieven wanneer je van het tijdelijke nummer gebruik maakt. Dit staat in de brief, email en website. Omdat dit tot hoge kosten leiden attenderen we klanten hier extra duidelijk op.

Het punt over het niet overeenkomen van naam en rekening gegevens is vrijwel niet meer van toepassing, omdat dit sinds kort al tijdens het bestelproces voorkomen wordt.

@Zen79. Wanneer je bundel activeert en op je overzicht kijkt zie je aan de rechterkant met een uitroepteken de volgende tekst staan (deze melding blijft overigens altijd op je overzicht staan):

Je eerste bundel
Het aantal minuten/sms'jes binnen je abonnement is in de eerste maand anders. Afhankelijk van de datum waarop je abonnement ingaat, betaal je een evenredig deel van je abonnementskosten en krijg je een evenredig deel van het aantal minuten/sms'jes.

Voorbeeld: als je abonnement halverwege de maand ingaat, ontvang je de helft van de minuten/sms'jes en betaal je de helft van de abonnementskosten.

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om nu hogere kosten te hebben, maar de informatie die je nodig hebt om zoiets te voorkomen staat wel duidelijk vermeld.

Groetjes,

Alex
Badge
>Ā Wanneer je bundel activeertĀ en op je overzicht kijkt zie je aan de rechterkant met een uitroepteken de volgende tekst staan

@Alex: Begrijp ik nu goed dat het er daarvoor dus niet staat / stond?

En waarom wordt onterecht een volle bundel weergegeven voordat nummerbehoud is uitgevoerd?

>Ā Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om nu hogere kosten te hebben, maar de informatie die je nodig hebt om zoiets te voorkomen staat wel duidelijk vermeld.

Dat is dus niet waar, anders was het me wel eerder opgevallen.
Bovendien is dat nog steeds geen reden om onredelijk hoge buiten-bundel tarieven te hebben.
Het buiten-bundel SMS tarief is verdorie zelfs 3x zo hoog als het binnen-EU SMS tarief.

>Ā Teveel informatie betekent soms geen informatie.

Inderdaad, misschien kan de Facebook-ad verwijderd worden zodat de overige info beter opvalt?
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Zen79,

Voordat je je simkaart activeert, kun je niet op het overzicht klikken. Nadat je ingelogd bent, wordt eerst om je simkaartnummer gevraagd. Nadat je dit gedaan hebt, is deze informatie te zien.

En waarom wordt onterecht een volle bundel weergegeven voordat nummerbehoud is uitgevoerd?


Dit is bedoeld om je inzicht te geven in wat voor bundel je precies hebt. Al kan ik me wel voorstellen dat dit verwarrend kan zijn. Omdat klanten gebruik maken van nummerbehoud en er op verschillende datums geporteerd wordt, is het helaas niet mogelijk om hier per individuele klant het exact aantal bel/sms en data units te weergeven.

Dat is dus niet waar, anders was het me wel eerder opgevallen.
Bovendien is dat nog steeds geen reden om onredelijk hoge buiten-bundel tarieven te hebben.
Het buiten-bundel SMS tarief is verdorie zelfs 3x zo hoog als het binnen-EU SMS tarief.


De gezochte informatie staat direct op de overzicht pagina. Er is eigenlijk geen andere pagina welke geschikter is zodat je als klant direct kan zien waar je rekening mee dient te houden. Heb je zelf een suggestie waar Simyo dit nog meer zou kunnen aangeven?

De tarieven binnen de bundel + abonnementskosten liggen bij Simyo erg laag. Dit kan mede mogelijk gemaakt worden doordat we geen grote marktingacties houden en dit buiten de bundel tarief hanteren.

Groetjes,

Alex
Badge
Hoi Alex,

Hoi Zen79,

Voordat je je simkaart activeert, kun je niet op het overzicht klikken. Nadat je ingelogd bent, wordt eerst om je simkaartnummer gevraagd. Nadat je dit gedaan hebt, is deze informatie te zien.

Hmm, dan heb ik me zeker te druk gemaakt over de foutieve info aan de linkerkant.

En waarom wordt onterecht een volle bundel weergegeven voordat nummerbehoud is uitgevoerd?


Dit is bedoeld om je inzicht te geven in wat voor bundel je precies hebt. Al kan ik me wel voorstellen dat dit verwarrend kan zijn. Omdat klanten gebruik maken van nummerbehoud en er op verschillende datums geporteerd wordt, is het helaas niet mogelijk om hier per individuele klant het exact aantal bel/sms en data units te weergeven.


Dat is natuurlijk onzin, zelfs op de basisschool kunnen ze dat soort sommen maken.
Zet er in ieder geval niet "Tegoed min/sms 100 neer" als dat niet zo is op dat moment.


Dat is dus niet waar, anders was het me wel eerder opgevallen.
Bovendien is dat nog steeds geen reden om onredelijk hoge buiten-bundel tarieven te hebben.
Het buiten-bundel SMS tarief is verdorie zelfs 3x zo hoog als het binnen-EU SMS tarief.


De gezochte informatie staat direct op de overzicht pagina. Er is eigenlijk geen andere pagina welke geschikter is zodat je als klant direct kan zien waar je rekening mee dient te houden. Heb je zelf een suggestie waar Simyo dit nog meer zou kunnen aangeven?

De welkomstbrief. Op Mijn Simyo zou ik de waarschuwing linksboven zetten en niet rechtsonder onder een advertentie.

De tarieven binnen de bundel + abonnementskosten liggen bij Simyo erg laag. Dit kan mede mogelijk gemaakt worden doordat we geen grote marktingacties houden en dit buiten de bundel tarief hanteren.

Dat klinkt eerlijk gezegd een beetje als misleiding / oplichting. Klanten binnen halen met lage binnen-bundel tarieven en geld binnenharken met hoge buiten-bundel tarieven. Simyo is natuurlijk niet de enige provider die dat zo doet, maar netjes is anders.

Gr,

Olaf
Reputatie 7
Badge +9
De buiten de bundel tarieven zijn gewoon altijd duur. KPN, Vodafoon, T-mobile, Ben, hi noem het maar op. Allemaal meerdere malen de prijs per unit tenopzichte van binnen de bundel.

Alex, ik vind dat "mijn simyo" een veel grotere rol zou moeten spelen tijdens de klant worden. Zo zou ik ervoor zijn om tijdens het hele traject om klant te worden een scherm voor het overzicht te plaatsen die duidelijk belangrijke informatie toont.

Laten ik het even makkelijk maken om even een beeld te vormen.
http://www.simyo.nl/prepaid/diensten/mijn-simyo

Links de stappen die de klant gaat doorlopen, rechts informatie(waar het plaatje staan).
Links staat bijvoorbeeld:
1. Bestellen.
2. Ontvangen startpakket.
3. Activeren.
4. Nummerportering.(bij nummerbehoud)
5. Eerst bundel.
6. Eerst factuur.

Bij bestellen vermeld je wat er is gebeurd, wat er gaat gebeuren(bijvoorbeeld dat jullie een aantal checks doen, dat jullie binnen x werkdagen en pakketje opsturen, dat jullie een email sturen waarneer het verstuurd is etc etc)

Na het sturen van die email wordt stap twee standaard zichtbaar(maak alvast informatie beschikbaar, en laat mensen terug kijken) bij het aanmelden:
Op de pagina Ontvangen startpakket staat dan bijvoorbeeld waarneer je als het goed is het pakket moet ontvangen, wat je moet doen als je het niet ontvangen hebt etc etc etc. Misschien kun je er een knopje maken: Ik heb mijn startpakket ontvangen. Die dan linkt naar stap 3.

In 3 staat dan het activatie scherm. Na activeren staat er gewoon dat je je simkaart kan gebruiken. Met alvast je waarschuwing dat indien er nummerbehoud is dit eerst uitgevoerd moet zijn voordat je bundels actief zijn.

Op deze wijze geef je veel informatie maar enkel de informatie die dan nodig is. Een welkomsbrief van meerdere kanten wacht ik ook niet op, maar als je informatie op de goede plaats zet en op de juiste momenten toont, dan moet die informatie toch binnenkomen.
Ā 
Vanaf het eerste aanmelden kun je bij mijn simyo, om vervolgens dit pas na het activeren te kunnen gebruiken. Daarvoor kom je enkel op een activatie scherm uit. Vooral tijdens het process van klant worden geen gebruik gemaakt wordt van mijn simyo
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Zen79 en Groentjuh,

Ik heb begrepen dat we binnenkort onze nieuwe website lanceren. Vervolgens is de feedback van klanten belangrijk. Wellicht dat jullie dan nog eens een blik willen werpen op de site. Ik kan dan ook jullie tips uit de vorige reacties bespreken en kijken of we daar wat mee kunnen.

Het vermelden van de tekst blijkt wat lastiger, omdat de informatie over het aantal minuten redelijk wat tekst bevat.

Groetjes,

Alex
Badge
Het is dan ook een beter idee om valkuilen te dichten dan om er waarschuwingsborden voor te zetten. Bijvoorbeeld door het buiten-bundel tarief tot een factor 3 te verlagen en door de eerste (halve) maand te combineren met de tweede.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Zen79,

Het hanteren van bepaalde tarieven is een keuze van een provider. Deze staan op onze website. Het is vervolgens een keuze van de (potentiƫle) klant om met deze tarieven in zee te gaan.

Groetjes,

Alex
Badge
Helaas wel ja. Misschien kan ik beter eens de consumentenbond of mevrouw Kroes vragen daar naar te kijken. 😛

Reageer