.

Beantwoord

Is onbeperkt internet al in zicht?

  • 28 August 2016
  • 6 reacties
  • 290 Bekeken

Badge
ik ben op zoek naar onbeperkt mobiel internet (wat fysiek net zo makkelijk kan als internet uit de kabel in huis). dit wil ik onder andere om van ziggo af te komen die mij verplicht te betalen voor vaste telefonie en voor tv terwijl die dingen niet eens bestaan in mijn huis.

om het makkelijker te maken wil ik mijn laptop gewoon op de wifi hotspot van mijn telefoon gooien, wat betekent dat de honderden gigabytes die normaal over de kabel gaan verdeeld over de maand (met de 5 mbps die ik hier ontvang) dan over mijn simkaart heen gaan. ook wordt het dan mogelijk om wat ik doe te live streamen naar youtube en zorgenvrij grotere apps te downloaden als ik buiten ben.

kan ik verwachten dat onbeperkt internet binnenkort beschikbaar is, of zorgen de giganten als kpn en ziggo dat wij burgers eerst op straat moeten protesteren in den haag?
icon

Beste antwoord door Groentjuh 28 August 2016, 13:03

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik zie dat nog niet zo heel snel gebeuren op de manier waarop jij het je nu inbeeld.

Ik zie/weet dat meerdere providers kijken naar oplossingen voor mobiele vaste internet aansluitingen. Deze zijn voornamelijk bedoeld voor huishoudens in buitengebieden, waar snel internet gewoon niet leverbaar is.

Ook zie ik dat een enkele provider onbeperkt internet voor smartphone/tablet probeert aan te bieden. Meestal zijn deze oplossingen echter niet goedkoper dan een daadwerkelijke vast verbinding. Kijkend naar het aanbod zijn er heel weinig onbeperkte bundels. De kosten daarvoor zijn heel duur en er speelt een fair use policy aan, die bijvoorbeeld verbied om met deze bundel een vaste internet aansluiting te vervangen.

Op dit moment is wat jij wil nog niet te krijgen. De dingen die worden aangeboden en daarbij niet voldoen aan wat zijn wil zijn al 2x zo duur dan wat jij waarschijnlijk bij Ziggo betaald.

Daarnaast vind ik een zin die je zegt wel interessant:
wat fysiek net zo makkelijk kan als internet uit de kabel in huis
De mobiele frequentiebanden deel je met iedere abonnee in dezelfde omgeving, net zoals bijvoorbeeld coax van Ziggo. Ziggo heeft echter al snel 800MHz te verdelen via de kabel terwijl KPN het met in kleine 105 MHz moet doen. Daarnaast is kabel veel minder gevoelig voor storing. Vergelijk de snelheid van wifi maar eens met een netwerkkabeltje.

Vooral door dit laatste zie ik nog niet zo snel 4g of 5g echt concurrent worden voor een vaste internet verbinding van bijvoorbeeld Ziggo. Een protest gaat dat namelijk niet oplossen!

[offtopic]Ziggo met 5mbps? Dat is nogal traag voor een Ziggo aansluiting. Als ik jou was zou ik daar eens naar laten kijken, want met 5mbps is voor Ziggo traag![/offtopic]
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Mortophobe,

Opzich kan het wel en in sommige gebieden buiten nederland gebeurt het ook zo waren we dit jaar op vakantie in Spanje en daar zijn zoveel flats dat het heel ingewikkeld wordt om al die lange kabels te beheren. Daarvoor gebruiken ze dan een 3g wireless router die op een batterijtje werkt maar daar dus altijd aan het stopcontact liggen maar voor de rest geen draden hebben. Daar hebben ze een SIM-kaart standaard in gekregen van de provider en daarvia loopt het internet, dat is onbeperkt. Dat is dus eigenlijk wat je ongeveer zoekt. Jammer genoeg is dit in Nederland zo weinig gevraagd dat er geen oplossing wordt bedacht. In Spanje daarentegen zijn grote stukken verbonden door die 3g wireless routers.

Wat wel is is dat als je het internet via dezelfde sim laat gaan als je telefoon nummer dan is dat lastig want dan zou je met je mobiel de hotspot altijd aan hebben moeten staan wat heel veel batterij kost en je kan zelf geen gebruik maken van de verbinding als je een hotspot bent. Als je hem in zon routertje zou doen dan is je telefoon nummer onbereikbaar.

[offtopic] Daarnaast is het inderdad erg traag voo rziggo om 5 Mbitps te hebben. Dat zou ik ook na laten kijken want ik denk dat je voor meer betaald. [/offtopic]

Groet Paul.
Reputatie 7
Badge +9
Niet dat jullie daar in de lage landen hier iets aan hebben maar ter informatie: hier in de UK zijn er twee providers die voor £20 per maand (ca. €23.50) onbeperkt mobiel internet aanbieden. Bij de een is 6GB tethering per maand toegestaan, bij de ander 12GB. Inclusief gebruik van 4G. Er geldt wel een fair use policy.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Mortophone,

Goeie vraag!

Simyo biedt het in ieder geval nog niet aan en voor zover ik weet zijn er nog geen concrete plannen om onbeperkt internet aan te bieden op korte termijn. Ik heb verder even gekeken naar wat concurrenten en zie dat de grote providers het ook niet aanbieden. Enkele kleinere partijen bieden het wel aan, maar niet in de vorm die jij wilt aangezien er overal wel een fair use policy geldt.

Groetjes,
Caspar
Badge
Bedankt voor de reacties iedereen. Ja die kleinere spelers die fair use policy gebruiken als verkapte internetlimiet waarna je hooguit kunt WhatsApp en ben ik ook veel tegen gekomen. Groentjuh bedankt voor je volledige technische antwoord.
Offtopic
Over de 5 mb/s moet ik nuanceren dat dat is wat er overblijft nadat het vanaf de modem naar een WiFi repeater draadloos naar m'n laptop gaat (hoewel direct aan de modem 30 van een 60 mb/s er uit komt aldus mijn huurbaas
Eind offtopic

Verder over het realisme dat mobiel internet vast internet verdringt, kijk eens naar de smartphone zelf die de vaste telefoon al in vele huizen heeft verdrongen en overbodig gemaakt. Zo ook tv dat vervangen wordt door Netflix en dergelijke aanbieders. Ik denk dat de voordelen van een mobiel internet zo bruikbaar als die er nu voor vast is wel druk uitoefenen.
Intussen zoek ik maar naar een ander huis bij gebrek aan goed vast internet en gebrek aan mobiel groot volume internet.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Mortophone,

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel over de toekomst. Ik ben benieuwd wat het ons brengt... Zoals je zegt is de huistelefoon ook al zo goed als verdwenen, wat zal er dan gebeuren met het internet voor thuis. We zullen moeten afwachten wat de grote spelers in de markt zullen gaan doen.

Groetjes,
Caspar

Reageer