.

Beantwoord

Gaan bijgekochte MB's mee naar de volgende maand?


gaan de extra bijgekochte MB's mee naar de volgende maand???
icon

Beste antwoord door Anonymous 30 July 2017, 10:33

Bekijk originele reactie

12 reacties

Nee, deze zijn te gebruiken gedurende de resterende dagen van de maand.
Lees dit topic goed door, alle informatie staat daarin.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi jmsd,

Welkom op 't forum :)

Goed dat je het even navraagt. Bij Simyo neem je nooit je bundels mee naar de volgende maand. Ook je bijgekochte bundels neem je niet mee naar de volgende maand. Gelukkig zijn de bundels van 500 MB die je bij kan kopen relatief klein. Wanneer je bijvoorbeeld nog één dagje zonder MB's zit voordat je nieuwe bundel start, is het misschien juist wel voordeliger om niet bij te kopen en gebruik te maken van het buitenbundeltarief.

Heb je hier verder nog vragen over?

Groetjes,
Caspar

@Friesian bedankt voor je hulp!
Ook al kiest men ervoor.....het vervallen van (al dan niet bijgekochte) bundels is eigenlijk niet 'comme il faut', Men zou het ook kunnen zien als 'ongerechtvaardige verkrijging' ware het niet dit gebaseerd is op een overeenkomst alhoewel dit onderdeel van de overeenkomst als onredelijk bezwarend terzijde zou kunnen worden geschoven.

Stelt u zich eens voor dat uw auto staat voor uw telefoon en de benzine voor belminuten of mb's. Het zou toch wel erg vreemd zijn als u verplicht wordt de benzine binnen een bepaalde tijd op te maken anders bent u het kwijt. De analogie met bijgekochte bundels is nog extremer.....u tankt 's-avonds laat op de laatste dag van de maand uw tank vol en de volgende ochtend is die ineens leeg........ waarschijnlijk zult u afgezien van joy-riding, denken aan diefstal of een misplaatste grap....terwijl dit bij telefoonabonnementen wel de gangbare praktijk is??
Er is in ieder geval geen sprake van diefstal. Als je bij Simyo hun producten afneemt ga je akkoord met de geldende voorwaarden. Daarmee dus ook dat einde van de maand overgebleven minuten en/of MB's vervallen, inclusief eventuele extra gekochte minuten en/of MB's.
Het is inderdaad geen diefstal....omdat men er zelf voor kiest (alhoewel er eigenlijk niets te kiezen valt als alle providers dit doen). Ik zou 'ongerechtvaardigde verrijking' wel staande durven houden. Ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken.
Het is inderdaad geen diefstal....omdat men er zelf voor kiest (alhoewel er eigenlijk niets te kiezen valt als alle providers dit doen). Ik zou 'ongerechtvaardigde verrijking' wel staande durven houden.
Bron.......
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ongerechtvaardigde_verrijking

Ongerechtvaardigde verrijking
Er is sprake van ongerechtvaardigde verrijking als iemand wordt verrijkt ten koste van een ander en hiervoor geen grond kan worden gevonden in een overeenkomst of de wet.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken.

Je bent een bindende overeenkomst aangegaan en die is rechtsgeldig.

Bron
Algemene voorwaarden...... (pdf)

1.1 Hoe sluit u een overeenkomst met ons?
Alle aanbiedingen die we doen, bijvoorbeeld in onze
winkels en op onze websites, zijn vrijblijvend. Vraagt u een
dienst aan? Dan sluit u daarmee nog geen overeenkomst
met ons.
Neemt u een dienst af waarvoor u een (maandelijkse)
factuur van ons ontvangt? Dan sluit u een abonnement af.
De overeenkomst voor een abonnement komt pas tot
stand zodra we aan u hebben bevestigd dat we uw
aanvraag hebben geaccepteerd.

... Belangrijke punten van de voorwaarden
. (pdf)

• Overgebleven bundeltegoed neem je niet mee naar de volgende maand.

@Monique de B
Is het zo duidelijk voor je?
En er is een provider waarbij je je overgebleven bundels (2 maanden) kunt meenemen naar de volgende maand.
Ik vraag me af of een dergelijke voorwaarde bij rechterlijke toetsing niet als onredelijk bezwarend zou worden aangemerkt.......waardoor een deel van de overeenkomst niet rechtsgeldig is.
En jij denkt dat zulke zaken niet worden getoetst en gecontroleerd door bijvoorbeeld de ACM?
@Monique de B weet je dat je bij de algemene voorwaarden ook ziet staan bij het afsluiten van een abbo / overeenkomst via bijvoorbeeld internet dat je 14 dagen bedenktijd hebt?
De ACM gaat over marktverstoringen, niet over de rechtsgeldigheid van overeenkomsten/voorwaarden. Het is uitsluitend de rechter die bepaalt of een voorwaarde onredelijk bezwarend is. Toetsing vindt dus pas plaats zodra iemand het aan de rechter voorlegt. Geen idee of er al jurisprudentie is.. Los van het juridische blijft het een vreemde zaak dat men voor iets moet betalen en als men het niet snel genoeg gebruikt, het weer wordt afgenomen. Zolang er geen providers zijn die bundels 'meeneembaar' maken, kunnen consumenten helaas niet met de voeten stemmen.
Zolang er geen providers zijn die bundels 'meeneembaar' maken, kunnen consumenten helaas niet met de voeten stemmen.

Er is al eerder benoemd dat die er wel is / zijn.

Je maakte trouwens eerder een vergelijking met een auto en tanken. Verkeerde vergelijking. Beter kun je het vergelijken met een product waar een houdbaarheidsdatum op zit, laten we zeggen brood. Stel je koopt op een maandag brood welke 3 dagen houdbaar is. Die 3 dagen zijn verstreken maar je hebt het brood niet op kunnen eten. Ga je nu ook naar de bakker? Nee toch? Maar je hebt wel voor een heel brood betaald.

Edit: Ik heb het even nagevraagd, zodat er misschien eens echt duidelijkheid komt, bij Consuwijzer. Deze zijn duidelijk. Je koopt een product met een bepaalde geldigheidsduur. Na dit termijn (einde maand) komt het resterende gedeelte van het product te vervallen. Als consument heb je dan 2 keuzes. Je gaat er mee akkoord, of je gaat er niet mee akkoord en trekt je conclusies.

Oh en de ACM toetst dan geen voorwaarden, maar zij kunnen wel invloed uitoefenen als zij vinden dat de voorwaarden onredelijk zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Ik begrijp dat deze discussie er is! Het kan natuurlijk onprettig aanvoelen als je MB's bijkoopt en dat die dan vervallen aan het einde van de maand. Gelukkig zijn we hier altijd wel transparant over.

Het zit zo: op de eerste van de maand heb je altijd een schone lei. Alle tellers worden weer op nul gezet. Het bijkopen van MB's kun je dus zien als een manier om een maand door te komen. Je bent verder niet verplicht om MB's bij te kopen. Je mag ook internetten tegen het buitenbundeltarief of je internet uitzetten. Je hebt zelf dus de touwtjes in handen.

Als laatste wil ik nog even zeggen dat hier natuurlijk geen sprake is van iets dat onrechtmatig gebeurt 😛

Als hier nog vragen over zijn beantwoord ik ze met alle liefde!

@ Ray en Friesian, dank voor het meedenken!

Groetjes,
Jihane

Reageer