.

Beantwoord

Waarom zijn mijn buiten bundel kosten zo hoog?

  • 13 December 2013
  • 36 reacties
  • 4819 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 8 reacties
Gisteren per abuis vergeten mijn wifi in te schakelen en begonnen met wat grote bestanden te downloaden waardoor ik 1200 mb buiten mijn bundel het verbruikt. Nu blijkt dat 195 euro te kosten! De kosten per mb in mijn bundel kost 1 cent terwijl het buiten de bundel 15 cent is, 15x meer! Het is gewoon te belachelijk voor woorden. Nu heb ik gecheckt wat andere providers hanteren, vodafone die hanteert 3 cent per mb! Youfone een vergelijkbare provider als simyo hanteert ook goedkoper met 10 cent per mb. Ik vind dit werkelijk belachelijk, na dit contractjaar voor mij geen simyo meer!
icon

Beste antwoord door Ernst 16 December 2013, 10:21

Bekijk originele reactie

36 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Siwi,

Wat jammer dat je factuur nu zo hoog uitvalt. Ik kan me voorstellen dat je schrikt hier van.
Het klopt inderdaad dat ons buitenbundel tarief voor internet €0,15 per MB is. Dat tarief ligt in verhouding met de bundelprijs wel wat hoger. Andere providers hebben misschien wel lagere buiten bundel tarieven, maar stuk voor stuk duurdere binnen de bundel tarieven.
Het is bij Simyo dan ook een beetje de kunst om zo goed mogelijk je bundels af te stemmen op je verbruik.

Bij het plaatsen van een bestelling en op onze tarievenpagina staat onze buiten bundel tarieven duidelijk vermeld. Wij zijn als provider open en eerlijk over onze tarieven.
Badge
Nu vind ik een factor 15 wel extreem hoog, en 15 cent per MB is in het huidige tijdperk van videostreaming e.d. eigenlijk gewoon diefstal. De kostprijs ligt ruim onder de bundelprijs en het is voor de providers niet eens nodig om zulke hoge tarieven buiten de bundel te rekenen.

Die bundels zijn er niet gekomen om de prijs naar beneden te brengen, maar om de winst van de provider te maximaliseren. Door het verschil zo groot te maken, kiezen mensen eerder een grotere bundel.

Zelfde geldt voor de vaste lijn, de abonnementstarieven zijn jarenlang veel te hoog geweest en nu VOIP een beetje doorzet, ziet KPN de opbrengst van haar kopermijntje langzaam slinken. Bij ons op de zaak hadden we bij KPN gemiddelde telefoonrekeningen tussen de 800 en 900 Euro, sinds dat we zijn overgestapt op een VOIP-centrale zijn we niet boven de 100 Euro uitgekomen! KPN wilde zelfs een boete opleggen omdat we het contract beëindigden.

Maar dat zijn de bekende KPN-praktijken. De SMS-koe (kostprijs van een sms-bericht ligt op € 0,000017 Link ) is deels weggevallen door de komst van WhatsApp, en er moet er toch gemolken blijven worden. SMS is twintig jaar een goudmijn geweest voor KPN tot ca 2011, toen zakte het SMS-gebruik in. Een wetenschapper heeft al eens berekend dat de tarieven van SMS-en gewoon pure oplichting zijn. http://phys.org/news129793047.html

Hoe dan ook, data is de nieuwe melkkoe voor KPN (en consorten!) en ondanks dat prijsafspraken in de EU verboden zijn, zijn de prijzen veel te hoog en de marges extreem. De licentiekosten (vergunningen voor het gebruik van de etherfrequenties, looptijd 17 jaar) á 3,8 miljard (waarvan KPN 1,35 miljard euro) worden vrij snel terugverdiend.
Badge
Oh, ik vergat nog even de kostprijs voor data te noemen. Dat ligt ruim onder de € 1,00 per GB, oftewel ruim onder de € 0,001 per MB.
Met die wetenschap is 15 cent per MB regelrechte diefstal.

In Denemarken kun je als consument al mobiele data abonnementen krijgen vanaf 5 DKK (1 DKK = € 0,13) oftewel € 0,65 per GB, het gemiddelde ligt rond de 10 en 20 DKK per GB Dat komt dus omgerekend neer op € 0,0013 en € 0,0026 per MB. Er zijn ook duurdere providers en met een kleine data-bundel betaal je dan 30-40 DKK/GB, ofwel een halve Eurocent per MB. Let wel: dit is de prijs die je als consument betaald, dus de kostprijs ligt hier ruim onder.  
-Bron-

Het werkt ook anders in Denemarken wanneer je door je databundel heen bent; je kunt dan niet meer internetten of heel traag (120kbs) totdat je er data bij koopt (bijvoorbeeld 200MB, 1GB, 3GB of 10 GB -voorbeeld-). Zo kom je nooit voor onverwachte kosten te staan, IMHO een veel beter systeem dan in Nederland, waar je soms ongemerkt tientallen Euro's verspilt.

De tarieven in Denemarken van BUITEN de bundel zijn ook nog eens goedkoper dan de tarieven in Nederland BINNEN de bundel.

Zo zie je maar weer wat een graaiers de providers in Nederland eigenlijk zijn. En dan is die € 195 van de TS oplichting en zou er zeker ruimte moeten zijn voor coulance.

Een reactie die begint met: "Wat jammer dat je factuur nu zo hoog uitvalt." en eindigt met: "Wij zijn als provider open en eerlijk over onze tarieven." vind ik in dat licht dan zelfs schofferend, Simyo (of welke provider dan ook) zal nooit open en eerlijk zijn over de hoge marges die ze hanteren. 
Reputatie 7
Badge +9
Providers net als elk ander bedrijf zijn behoorlijk vrij in het vaststellen van hun prijzen. Dit is het principe van de vrije marktwerking, de keuze is aan de consument om te beslissen of hij met een leverancier in zee gaat of niet. De tarieven die Simyo hanteert zijn bekend en het is niet aan de klant om te bepalen welke winstmarges acceptabel zijn. Alleen door bedrijven te nationaliseren wordt het volk weer de baas en bepaalt het volk (via de regering) de bedrijfsvoering, maar we weten allemaal dat dit ten koste gaat van de efficientie. En wie is hiervan de dupe? Inderdaad: de consument want die gaat meer betalen.
Providers zijn wettelijk verplicht consumenten te informeren over de kosten (zie link).
Maar dat neemt niet weg dat consumenten zelf ook verantwoordelijk is voor het gebruik. 

En op het internet zijn voldoende sites te vinden die je informeren om je bechermen tegen bijvoorbeeld sluip gebruik. 
Zo ook op de site en het forum van o.a. Simyo. En Simyo zit wettelijk ruim onder de norm van 0.20 cent per mb. 

Zie hier de regels volgens onze rijksoverheid

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/regels-voor-kosten-mobiele-telefoon
Badge
Providers net als elk ander bedrijf zijn behoorlijk vrij in het vaststellen van hun prijzen. Dit is het principe van de vrije marktwerking, de keuze is aan de consument om te beslissen of hij met een leverancier in zee gaat of niet. De tarieven die Simyo hanteert zijn bekend en het is niet aan de klant om te bepalen welke winstmarges acceptabel zijn. Alleen door bedrijven te nationaliseren wordt het volk weer de baas en bepaalt het volk (via de regering) de bedrijfsvoering, maar we weten allemaal dat dit ten koste gaat van de efficientie. En wie is hiervan de dupe? Inderdaad: de consument want die gaat meer betalen.

Ik heb niet zo'n vertrouwen in de zogenaamde marktwerking, kun jij me uitleggen waarom de tarieven in Denemarken een factor tien lager liggen als de consument meer gaat betalen? In Denemarken zijn de regels voor bedrijven stukken strenger terwijl in Nederland de bedrijven niet kunnen omgaan met de vrijheid die ze hier wordt geboden.

Ja die marktwerking werkt goed hoor, laten we vooral zo veel mogelijk alles privatiseren. Het is gebleken dat dat werkt; kijk maar naar de efficientie en betaalbaarheid van het openbaar vervoer, het betrouwbare energienetwerk, de efficiente zorg en de kosten ervan nu de verplichte verzekering in private handen ligt, de tarieven van mobiele telecomproviders.etc.

Ik heb vroeger tijdens mijn stage onderzoek gedaan in het dr Neherlaboratorium (glasvezel was in ontwikkeling) toen KPN nog PTT was. In die tijd ontstonden er achter de schermen veel interessante ontwikkelingen, mede doordat de PTT nog een staatsbedrijf was.

@Raytje:
Die maximumtarieven zijn er niet voor niets gekomen. Zeker wanneer je weet dat de kostprijs van een SMS-je op € 0,0000017 en 1 MB data onder € 0,001 ligt (licentiekosten inbegrepen). De overheid is overigens vergeten MMS te vermelden, waardoor de providers zonder blikken of blozen nog steeds 50 cent per bericht in rekening durven brengen.

Als de bakker dezelfde marges zou hanteren als de telecomproviders zou een halfje volkoren € 5000,- kosten.
Badge
Providers zijn wettelijk verplicht consumenten te informeren over de kosten (zie link).
Maar dat neemt niet weg dat consumenten zelf ook verantwoordelijk is voor het gebruik. 

En op het internet zijn voldoende sites te vinden die je informeren om je bechermen tegen bijvoorbeeld sluip gebruik. 
Zo ook op de site en het forum van o.a. Simyo. En Simyo zit wettelijk ruim onder de norm van 0.20 cent per mb. 

Zie hier de regels volgens onze rijksoverheid

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/regels-voor-kosten-mobiele-telefoon

Die 20 cent per MB slaat op gebruik van data in het buitenland, binnen de EU. Het heeft niets met de tarieven in Nederland te maken, daar is -helaas- geen maximum aan gesteld.
Die 20 cent per MB slaat op gebruik van data in het buitenland, binnen de EU. Het heeft niets met de tarieven in Nederland te maken, daar is -helaas- geen maximum aan gesteld.

Zo ironisch, met mijn vorige provider betaalde ik meer in nederland voor internet dan in het buitenland sinds dat veranderd was.
Reputatie 3
Badge +7
@simonlebon Je doet het nu voorkomen alsof het in Nederland heel slecht geregeld is. Echter valt dat wel mee. Wij zijn niet het goedkoopste telecomland, maar ook zeker niet het duurste.
Daarnaast bied Simyo jou als klant alle tools om wel of geen buiten bundel kosten te maken. De keuze is aan jou of je daar gebruik van maakt. En of je MB's afneemt tegen het buiten de bundel tarief. 'Baas in eigen bundel';)

Heb je ooit een hele slechte ervaring gehad met een provider in Nederland, of?
Badge
@simonlebon Je doet het nu voorkomen alsof het in Nederland heel slecht geregeld is. Echter valt dat wel mee. Wij zijn niet het goedkoopste telecomland, maar ook zeker niet het duurste.
...
...
Heb je ooit een hele slechte ervaring gehad met een provider in Nederland, of?

Om als provider te stellen dat de klant een keuze heeft is IMO een beetje vreemd. Met dergelijke winstmarges heb je als klant eigenlijk maar drie keuzes: genaaid worden, helemaal geen abonnement of nog harder genaaid worden LOL
Bij Simyo gebeurt dat laatste vooral buiten de bundel.

In Denemarken;
  • hebben vrijwel abonnementen een looptijd van 6 maanden (of minder)
  • is 4G niet duurder dan 3G
  • zijn de abonnementen tot zelfs een factor 10 goedkoper
  • liggen de tarieven veel lager, je hebt bijvoorbeeld een 4G abonnement met 50GB bundel voor € 32,50 per maand, 500GB (!) voor nog geen € 52 per maand (= € 0,0001 per MB). 1GB bundel heb je voor € 6,37 per maand (= € 0,006/MB).
  • is dataverbruik buiten de bundel net zo duur en vaak zelfs goedkoper dan binnen de bundel
  • is buiten de bundel extra data verbruiken een bewuste keuze, als je bundel op is, kun je extra data kopen (of traag met 120 kbps verder internetten zonder extra kosten)
  • kun je losse bundels kopen (pre-paid)
Dus je kunt in ieder geval zeggen dat het in Nederland voor de gebruikers minder goed geregeld is..... Het is ook niet zo slecht geregeld, maar de telecombedrijven in NL harken met het verzenden en ontvangen van al die bitjes toch aardig wat binnen, iig veel meer dan de Deense con-collega's.....

Mijn laatste slechte ervaring met een provider is met Simyo geweest; MMS berichten (50 cent per bericht) verstuurd in de veronderstelling dat ik SMS-berichten verstuurde. MMS valt om een of andere vage reden niet in de bundel (het is net als sms gewoon data) en ik ken eigenlijk niemand die ervoor kiest gebruik van MMS te maken.

Nu is MMS geheel achterhaald en eigenlijk zou Simyo de gebruikersmoeten  adviseren de MMS-server niet in te vullen als ze geen gebruik van deze dienst willen maken.

Andere slechte ervaring heb ik gehad met Youfoon en de kleine lettertjes (hoog starttarief en afrekenen per minuut). En met KPN, bij de overgang van NMT naar GSM.
Reputatie 7
Badge +9
De vergelijking met Denemarken is interessant, maar niet bijster zinvol want in elk land zijn de economische omstandigheden anders ondanks het feit dat we 1 Europese familie zijn. Ik kan een nog sterker verhaal vertellen: hier in de UK kun je onbeperkt bellen, sms'sen en dataslurpen voor £25 per maand (momenteel rond 33 Euro!!). Voor 4G (is op veel plaatsen al uitgerold) betaal je niets extra. En in 16 (binnenkort 18) landen betaal je geen roaming tarieven. De provider die al dit lekkers aanbiedt is Three. Er zijn meer dan 20 mobiele telefonieproviders aktief hier, dus er is volop concurrentie. Ik weet niet hoeveel mobiele telecomaanbieders er zijn in Nederland of Denemarken, maar dat is natuurlijk ook een faktor die van invloed is op de prijzen die je als consument betaalt.

Als je goed zoekt is er buiten NL altijd wel een veldje te vinden waar het gras nog groener is dan in de polder. Maar ook NL heeft best wel stukjes prachtig groen gras, dat merk ik elke keer weer als ik een Nederlandse supermarkt binnenstap en ik zie de prijzen van groenten en fruit (om maar iets te noemen).
Reputatie 4
Badge +10
Hoi simonlebon,

Je vertelt dat het in Denemarken goed geregeld is. Ik vind het interessant om te lezen hoe hun bundels in elkaar zitten. Bedankt voor je uitleg 🙂 Dit is inderdaad anders dan in andere Europese landen.

Ook Scotsman heeft een voorbeeld gegeven van de UK. Zo zien we dat elke land verschilt. Economische omstandigheden hebben zoals Scotsman aangeeft hier ook invloed op.

@Scotsman; bedankt voor je mooie vergelijking 🙂
Badge
Beste moderatoren,
Fijn dat jullie het opnemen voor je werkgever, maar Simyo lijkt hiermee wel in een soort ontkenningsfase te zitten. Sinds kort loop ik ook fors voor op mijn 2,5GB-bundel, en de maatregelen die ik moet nemen om extreem hoge kosten te voorkomen lopen zo zien NIET via Simyo. Misschien toch eens over nadenken?
Vroeger was het zo dat je belminuten die overhield mee kon nemen naar de volgende maand.Maar nu is het zo dat het niet meer kan de ene maand bel je wat minder en de andere maand wat meer en dat is gewoon eigenlijk diefstal. Diefstal omdat je de minuten die overhield niet meer mee kan nemen maar wel voor het betaald dat vind ik gewoon gemis ik merk ook aan degene die Simyo heb aangeraden. Besloten hebben om naar andere provider te gaan deze overgebleven minuten mee laten nemen tot eerste twee maanden dus ik kan me totaal van je bel minuten nog gebruiken. Dat is eigenlijk een groot min punt. Het voordeel is dat jullie gebruik maken van KPN netwerk en dit een goed bereik geeft door het hele land. Maar eigenlijk er horen dezelfde tarieven in het binnenland en buitenland zijn.
G4 is snel maar tekenvel dat je mobiele telefoon's meer gebruik maakt van het mobiele netwerk. Dat brengt hoge kosten met zich mee. Feitelijk is het af te raden om het aan te zetten omdat de bundel duur is als je het wil gebruiken moet je er eigenlijk tv mee kijken kijken en meer van dat soort dingen heb je eigenlijk feitelijk onbeperkt internet nodig om daar gebruik van te maken. Waar is Simyo gewoon te duur voor en dan gaat bij mijn naar Telfort of T-Mobile.
Nu heb ik gecheckt wat andere providers hanteren, vodafone die hanteert 3 cent per mb! Youfone een vergelijkbare provider als simyo hanteert ook goedkoper met 10 cent per mb. Ik vind dit werkelijk belachelijk, na dit contractjaar voor mij geen simyo meer!


Youfone

* Na het bereiken van de bundelgrootte wordt er bij een verbruik van 50MB of minder een bedrag van €2,50 in rekening gebracht. Dit herhaalt zich bij elk meerverbruik boven de 50MB. Bij een meerverbruik van bijv. 95MB, wordt er €5,00 extra in rekening gebracht.
Activeer nu het dataplafond via MyYoufone om extra kosten voor internet te voorkomen.


Dus ook bij maar 1MB buiten de bundel betaal je €2,50

En van de Vodafone schrok ik me letterlijk de P van de bundeltarieven, dat verklaart misschien waarom buiten de bundel maar €0,02 is voor data. Je heb de hoofdprijs immers al betaald binnen de bundel. Oh en het zijn 2 jaars contracten, reken uit je dat voordeel (wat er niet is) 😉
Badge
Het zou zo simpel kunnen. Bijvoorbeeld dat je op het moment dat je bundel bijna op is, een losse bundel van bijvoorbeeld 1GB voor 10 kunt bijbestellen. Je kunt nu eenmaal niet altijd op de 25e van de maand voorzien wat je in de komende maand voor pieken in je dataverbruik zult hebben. Een beetje meedenken met de klant kan geen kwaad.
Als iemand ergens een contract af sluit dan lees je toch eerst wat de prijzen zijn, de voorwaarden zijn en wat de eventuele mogelijkheden zijn? Dit doe je ook met bijvoorbeeld je auto of ziektekostenverzekering. Vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken. 
Maar het feit blijft dat al deze informatie op de site van Simyo staat. Dus om dan achteraf te klagen is net als water naar de zee dragen. 

En zoals ik eerder over telefoons zei in een ander topic. Alles heeft z'n voor en nadelen. Dat is ook zo voor providers. Maar dat is natuurlijk wel per persoon verschillend. 
Badge
De concurrentie zit ook niet stil. Als bedrijf moet je wel scherp blijven.

Overigens: dat ik niet zo vaak iets op dit forum zet, betekent niet dat ik nog maar net klant ben.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi NL-T, natuurmens en Raytje,

Het is leuk om te zien dat er 'zoveel mensen, zoveel meningen' zijn.

Bij mobiele providers kun je zien dat hoe hoger de prijs van een bundel is, hoe goedkoper het buiten bundel tarief.
En andersom geldt dit ook. Bij prijsvechters zoals wij zijn, zijn bundels goedkoop en is het buiten bundel tarief duurder. Juist hierom geven we zoveel tips&tricks om je dataverbruik onder controle te houden en zelfs te verminderen.
Er zijn maar weinig providers waar je elke maand gratis je bundels naar boven én naar beneden kunt aanpassen.
Daarmee, en met alles wat je op Mijn Simyo kunt doen, heb je de touwtjes echt zelf in handen.
Badge
Dus dat is het businessmodel: als ik deze maand geen 2,5 maar 4,5 GB nodig heb, moet ik maar €300 extra aftikken of in het café gaan zitten werken. Ik vind Simyo een uitstekende provider, maar op dit punt wel degelijk tekortschieten.
Reputatie 7
Badge +9
Het businessmodel van Simyo is vooral gericht op mensen die een regelmatig bel- en internetverbruik hebben eke maand. Die mensen zijn er - ikzelf bijvoorbeeld heb elke maand aan 500MB data meer dan genoeg. Maar ben jij iemand waarvan het dataverbruik per maand sterk wisselt, en niet goed te voorspellen is, dan zit je bij Simyo niet goed. Dan loop je de kans dat je soms aan je maandbundel niet genoeg hebt, en moet je bijbetalen. Bij Simyo weet je van te voren dat dit bijbetalen prijzig is.

Het businessmodel van Simyo lijkt een beetje op dat wat in de verzekeringswereld gebruikt wordt. Voor een vaste vooraf afgesproken prijs ben je verzekerd van een x aantal MBs per maand. Je weet meestal niet of je die allemaal nodig hebt, of dat je er overheen zal gaan. Dus je maakt een "educated guess" bij het kiezen van je bundel. Bij het afsluiten van een vrijwillige verzekering geldt in principe hetzelfde. Je sluit bijvoorbeeld een reisverzekering af voor een bepaald bedrag, maar val je tijdens je vakantie niet van een berg, en je wordt niet gekaapt of vermoord, kortom alles verloopt geheel naar wens, dan krijg je na afloop je betaalde premie niet terug. Maar zaken die niet door jouw gekozen verzekeringpakket gedekt worden moet je uit eigen zak betalen.

Simyo is dus eigenlijk een soort verzekeringsmaatschappij. Voor een van te voren bepaalde prijs ben je verzekerd van een zekere hoeveelheid MBs ("bundel"), maar gebruik je niet alle MBs of ga je er overheen, dan weet je van te voren wat de consequenties zijn. 

Ik weet dat Nederlanders van nature een risicomijdend volkje zijn, dus als je bij Simyo maximale zekerheid wilt dat je niet buiten je MB bundel terecht komt moet je de grootste bundel nemen die er is (4000 MB op dit moment, helaas is er geen "all you can eat" bundel). Maar voor maximale zekerheid moet ook maximaal betaald worden. That's life!
Reputatie 5
Badge +11
Hi NL-T,

Hoe bijzonder de vergelijking ook is, de uitleg van Scotsman komt aardig overeen met waar we voor staan.
Ook omdat je alle touwtjes zelf in handen hebt en zó makkelijk inzicht hebt in alle details van je verbruik (iets dat je bij geen enkele andere provider tegenkomt) is het aan te raden zo goed mogelijk in proberen te schatten wat je verbruik zal zijn.

Ben je iemand waarbij het verbruik van de ene op de andere maand meerdere GB's scheelt? Dan ben je bij Simyo misschien niet het beste uit.
Zo eerlijk zijn we dan ook weer.
Ook ik ben vorige maand door mijn bundel gegaan. Willens en wetens omdat ik om een lezing te kunnen redden mijn hotspot ter beschikking heb gesteld. Dat mijn bundel eraan zou gaan daar hield ik rekening mee, maar was mij niet bewust dat elke MB € 0,15 kost. Ik ging, omwille van de avond, niet eerst kijken wat zoiets kost.

Alle bovenstaande verhalen over contractvoorwaarden en het feit dat je de tarieven gewoon kunt inzien vind ik het wel verbazend dat ik nu zo'n € 20,- moet bijlappen en dat aan het eind van elke maand mijn resttegoed van de databundel, toch vaak 200mb, zomaar in het niets verdwijnen.

Dit mag Simyo zich wel aantrekken. Een coulantere houding zou hen sieren, zoiets noemt men een fair use policy

Raymond
Reputatie 7
In voorkomende gevallen is Simyo coulant!
Een fup wordt niet gehanteerd. Je schaft niet voor niets tegen voordelige tarieven een bundel aan. Onbeperkt internet zou aanzienlijk meer gaan kosten!

Reageer