.

Beantwoord

Waarom valt mijn 4G verbinding weg?

  • 13 April 2015
  • 9 reacties
  • 4038 Bekeken

Badge
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik mijn Nexus 4 verruilt voor een Sony Z3 compact. Dit was uiteraard ook het uitgelezen moment om over te gaan op 4G. Om simkaart problemen te voorkomen heb ik een nieuwe simkaart besteld voor het nieuwe toestel.
Helaas de 4G nog niet zo soepel als gehoopt. Mijn 4G verbinding valt constant weg en komt dan weer terug. Wanneer ik het toestel op 3G zet blijft de verbinding constant.
Zelf heb ik nog niet gemerkt dat bijvoorbeeld gesprekken wegvallen, maar toch voelt het niet helemaal lekker.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en zo ja, wat was de oplossing?
icon

Beste antwoord door Ernst 14 April 2015, 16:36

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Beste RichJo86,

Gefeliciteerd met je de aankoop van de Sony Z3 compact, is een mooie smartphone om te zien.
Vanzelfsprekend wil je dan gebruik kunnen maken van het 4G netwerk, zodat je meer snelheid krijgt bij downloaden en filmpjes kijken.

Dat je verbinding met 4G constant weg valt, kan verschillende oorzaken hebben:

> Hoe verder je van een KPN mast woont, hoe zwakker het signaal (tenzij er meerdere masten staan).
> Drukte op het 4G netwerk in jouw omgeving.
> Bebouwing en hoge gebouwen in de omgeving waar je woonachtig bent (kan het signaal tegen houden).
> Het toestel die je gebruikt (het enne toestel heeft een betere antenne dan het andere toestel).

Controleer daarom eerst even de 4G dekking van KPN in jouw omgeving, klik hiervoor op de volgende link:
http://www.coveragechecker.nl/
Vul je postcode in, en je ziet gelijk hoe de dekking (2G, 3G en 4G) in jouw omgeving is.

Ook kun je nog even checken, of er werkzaamheden of storingen zijn.
Klik hiervoor op de volgende link, en vul eveneens je postcode in:
www.kpn.com/prive/klantenservice/problemen-storingen.htm

Bellen kun je op dit moment alleen nog via het 2G en 3G netwerk, want bellen via 4G is (nog) niet mogelijk.
Vandaar dat je met bellen geen problemen ondervind.

Heb ik je zo geholpen?
Badge
Bedankt voor je reactie MichD.

Zowel wel mijn woonhuis als werk zijn gedekt volgens de KPN kaart. Werkzaamheden zijn er ook niet.
Verder dacht ik dat het juist de bedoeling was dat 4G op de 800mHz band beter te ontvangen zou moeten zijn in kantoorpanden en woonhuizen.
De 3G frequentie ligt immers hoger en heeft meer last van interferentie.

Qua gedrag op de telefoon lijkt het steeds of de verbinding uit/aan wordt geschakeld. Wanneer ik 3G als prefered netwerk opgeef blijft de verbinding gewoon behouden.
Maar ik zal het vanavond eens in het open veld testen. Kijken wat er dan gebeurd.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi RichJo86, welkom op het forum :)

Fijn dat MichD je al een heel eind op weg geholpen heeft!
Voor wat betreft 4G in je aansluiting: dat staat aan of dat staat uit. Als dat eenmaal aanstaat, dan gaat dat ook pas uit als het uitgezet wordt.
Ik heb wel even laten checken of het echt aan staat in jouw aansluiting en dat is het geval.

Jouw Sony Xperia Z3 compact ontvangt trouwens ook 3G op 900 Mhz, wat praktisch dezelfde doordringbaarheid heeft als 4G op 800 Mhz.
Als 4G om welke reden dan ook niet stabiel is bij jou, zit je qua dekking net zo goed met 3G.

Om uit te vinden of de instabiliteit niet per ongeluk aan je telefoon ligt, zou je je simkaart kunnen testen in een ander 4G ready toestel. Heb je daartoe de mogelijkheid?


MichD, dank voor je uitgebreide uitleg!
Badge
Hoi Ernst,

Bedankt voor je reactie.
Het snelheids verschil tussen 3G en 4G gemeten met de app van Speedtest.net is echter zo groot dat ik liever mijn 4G ten volle kan benutten.

Wat betreft het aan/uit van het signaal. Ik bedoelde hiermee aan te geven dat de signaal indicatie op het toestel aangeeft dat er geen netwerkverbinding is. Het toestel schakelt echter niet zichtbaar terug naar 3G oid.

Ik zou het kunnen proberen met de iPhone 6 van het werk. Tevens ga ik asap de Nederlandse Lollipop ROM flashen, die is net uit vandaag. Momenteel draai ik een ROM oorspronkelijk bedoeld voor de Baltische Staten. Op XDA etc. wordt vermeld dat de ROMS gelijk zouden moeten zijn. Maar misschien zit er toch een verschil in.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi RichJo86,

Goed dat je zo snel mogelijk een Nederlandse ROM gaat installeren. Dit wil denk ik het verschil maken. Het kan namelijk zijn dat er bepaalde APN instellingen niet goed geladen kunnen worden. Dit is bij mij in het prille begin de Cyanogenmod ook gebeurd 🙂. Hierdoor had ik verschrikkelijk instabiel bereik.

We horen heel graag of dit verschil heeft gemaakt en wat de test met de iPhone 6 van je werk uitwijst!

Groetjes, Tiury
Badge
Hallo allemaal,

Hierbij even een update.
Inmiddels heb ik de KPN variant van de ROM geïnstalleerd en alles loopt nu als een zonnetje. Het switchen van wel/niet 4G is voorbij en qua accuduur kan ik nu inderdaad zonder veel moeite 2 dagen mee halen.

Toen ik het toestel binnenkreeg was er nog geen andere Lollipop ROM beschikbaar. Daarnaast werd er gezegd dat het radio-gedeelte in de ROMS gelijk was. Blijkbaar toch niet helemaal dus :D

Bedankt allemaal voor jullie support!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi RichJo86,

Bedankt voor je update! Heel goed om te horen dat het nu wel lukt 🙂. Bevalt 4G verder goed? Vind je het een groot verschil met 3G? :)

Groetjes, Tiury
Badge
Snelheidsverschil is inderdaad duidelijk merkbaar. De ontvangst binnen valt me echter wel wat tegen. Daar had ik toch een iets sterker signaal verwacht. Het lijkt nu ongeveer net zo sterk te zijn als 3G.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi RichJo86,

Goed om te horen dat het snelheidsverschil te merken is 🙂. De 4G frequentie zou inderdaad wat sterker moeten zijn binnen, maar dit is natuurlijk niet op elke locatie zo 🙂. In buitengebieden is het verschil het meest te merken. Daar is het vooral uiterst praktisch voor.

Groetjes, Tiury

Reageer