.

Beantwoord

Waarom kost 4G vijf euro bij Simyo?


Ik heb momenteel een Sim only abonnement bij jullie alleen sinds dat ik een 4G toestel heb verbaas ik me over het feit dat hiervoor 5 euro extra betaald moet worden. Bij andere providers is dit standaard inbegrepen en zou ik ook goedkoper uit zijn. Wat is de reden van het feit dat jullie extra geld vragen voor het gebruik van 4G en gaat dit momenteel in de toekomst veranderen. Helaas overweeg ik nu hierdoor om over te stappen op een andere provider. Dus ik hoop dat jullie met een hoopvolle reactie komen.
icon

Beste antwoord door Jihane 21 July 2016, 17:22

Bekijk originele reactie

34 reacties

Reputatie 7
Geen gekke vraag......
Idd niet gek en ook niet verkeerd. Maar stel de reactie zou zijn.... Ik denk niet dat het gebeurt maar hoop van wel. 🙂
Dan is de reactie enigszins hoopvol.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Armand Willem,

Welkom op het Simyo Forum!

Dat is zeker een goede vraag! Bij Simyo ben je baas in eigen bundel 😉 Dit houdt in dat je ervoor kunt kiezen of je 4G wilt of niet. Bij sommige providers krijg 4G 'erbij', terwijl het inbegrepen in de prijs zit. Bij Simyo is dat niet het geval! Wil je 4G? Leuk! Vind je het toch niet zo nodig? Ook goed! Het is een kwestie van keuzes maken en de keuzevrijheid bewaren.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is.

@ Friesian en RicoK: Dank voor de input, heren!

Groetjes,
Jihane
Badge +1
Jihane,

Prima dat je keuze vrijheid geeft om wel of niet 4G aan te zetten. Er zijn inderdaad mensen die geen toestel hebben die 4G ondersteund. Maar de vraag is ook, waarom kost het €5!!
Dat is erg veel geld, je zou ook kunnen stellen €2 extra, dat maakt het al een stuk vriendelijker en meer in lijn met de concurentie. Zo heb je toch keuzevrijheid, maar een concurerender aanbod.
Reputatie 7
Het bedrag dat maandelijks moet worden betaald voor gebruik van 4G vind ik persoonlijk ook niet in verhouding staan, maar dat vind ik persoonlijk en kan ik verder niet onderbouwen.

Wat wel zo is, is dat de investeringen die gedaan zijn in de aanleg van het 4G-netwerk terug moeten worden verdiend......
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Karin68 & RicoK,

Hier kan ik me wel in vinden. De kosten voor 4G zijn er nu eenmaal, daar kan ik op dit moment niets aan veranderen. Uiteraard wordt er over gesproken om deze kosten te laten vervallen omdat de vraag vaker voorkomt.

Het verlagen van de kosten voor 4G is wellicht een doel wat makkelijker te behalen valt. Dit ga ik dan ook opnieuw doorgeven aan de juiste personen. Zo kunnen we opnieuw om de tafel om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Vergeet niet dat een deel van de 4G-kosten ook in een abonnement zitten waarbij je het 'gratis' zou hebben. Hoeveel dit precies is, kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Groetjes,
Angela
Badge +1
Angela,
Bij alle grote providers is het standaard, maar daar zijn over het algemeen de abonnementen duurder, ten minste als je het met de kleinere abonnementen vergelijkt. Met onbeperkt bellen en veel data is Simyo erg duur en ook nog eens zonder 4G.
De budget providers bieden bijna allemaal snel(ler) internet tegen een lager bedrag, bij BEN kost het €2 extra per maand, bij Hollands Nieuwe bieden ze standaard 25 mbps aan, bij youfone kost het ook € 2 per maand extra en bij Ziggo is het helemaal gratis. Alleen simpel biedt het (nog) niet en Simyo vraagt een vorstelijk bedrag per maand, waardoor ze m.i. zich buiten de markt aan het zetten zijn. Het lijkt me dan ook een goed plan om dit weer eens onder de loep te nemen.
@Angela.
Zou je het volgende dan erbij willen betrekken?
3G.
H is 3.5 G.
H+ is 3.75 G.

Uiteindelijk betaal je dus 5 euro voor een verhoging van 0.25 G.
Badge
Sorry maar dat vind ik echt een butargument. Omdat iets in het naampje 0,25 scheelt mag het geen 5 euro kosten? Beter kijk je naar de snelheidswinst. Die is in de praktijk makkelijk 30%. Dus je betaalt 5 euro extra voor ongeveer 8mbit meer snelheid in de praktijk. En dan ben ik nog wat conservatief qua inschatting.

Ja, misschien dat 5 euro veel is maar gebruik er dan alsjeblief valide argumenten voor in plaats van het over een naampje te hebben....
Dit antwoord is duidelijk maar biedt weinig toekomst voor Simyo. 5 EURO vindt ik inderdaad te duur. Heb rondgekeken en met mijn minimale verbruik qua belminuten en internet gebruik. In de trein heb je ook WIFI tegenwoordig en alleen als de WIFI daar het niet doet gebruik ik 4G dan vindt ik de prijs toch duur voor mij. Bij ZIGGO, T-Mobile en Tele2 kan dit toch goedkoper waar het standaard inbegrepen is en kom ik op 10euro of minder per maand uit. Helaas heb ik nu een jaarcontract maar begin volgend jaar wordt het wel overstappen en weg bij SIMYO tenzij Ze hier toch iets aan gaan doen en de kosten verlagen voor gebruik van 4G.

HELAAS!
@ppan
Mijn argumenten zijn wel degelijke onderbouwde argumenten. Als je bedenkt dat 0,75 (extra) G niks extra kost.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Karin69, Friesian, Ppan, en Armand Wilhelm,

Dank voor de input! 🙂 We kunnen natuurlijk eindeloos door praten over of € 5,- een redelijke prijs is, maar dat blijft een kwestie van opinie en een kwestie van keuzes die gemaakt zijn. Ik denk ook niet dat het heel veel zin heeft om te beoordelen of de prijs in verhouding staat tot hoeveel G's je erop vooruit gaat. Over het algemeen hebben we het namelijk over 3G en 4G - dit zijn twee verschillende snelheden.

Armand Wilhelm, het is jammer om te horen dat je hierdoor overweegt om over te stappen. Ik ben bang dat we hier op de korte termijn niet iets mee kunnen doen, maar we zullen het zeker meenemen! Wie weet wat de toekomst brengt.

Zijn er nog andere vragen?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 2
Badge +3
Ergens begrijp ik de gedachte en mening van de topic starter heel goed, de markt beweegt nou eenmaal naar 4G toe.

Wanneer je alle bundels,kosten en keuzes bij elkaar optelt ben je inderdaad soms elders goedkoper uit .... maar alles-ieder-product-en enorme aanbod in Nederland is vast op iedere hoek van de straat paar centen minder te krijgen. We vergeten het oogmerk op kwaliteit en services hierin soms mee te nemen.

Waar ik benieuwd naar ben in het vergelijk wat gemaakt wordt, is of hierin ook de snelheid van de aanbidders is meegenomen. Vodafone,T-Mbobile-KPN bieden soms andere snelheden per pakket of sub-aanbiedder (Youfone,Ziggo,H-nieuwe en Simyo).
Reputatie 7
Badge +10
Goed dat je nog een andere visie in dit verhaal brengt, Stn! Ik ben erg benieuwd wat er allemaal vergeleken wordt in deze kwestie. Leuke discussie!

Groetjes,
Angela
Badge +1
Even een overzicht van wat 4G snelheden:

Dit is de snelheid van Youfone voor 4G, de informatie is van de site gehaald. Ze maken (ook) gebruik van het KPN netwerk.

"Met 4G+ is de maximale downloadsnelheid maar liefst 256Mbps en de uploadsnelheid 150Mbps."

ZIGGO heeft standaard een snelheid van 225 Mbps, (is vodafone netwerk).

Hollands nieuwe heeft een geknepen 4G (25 Mbps), maar vraagt geen meerprijs.

T-mobile heeft een snelheid van 120 Mbps

Simyo biedt 4G aan met een snelheid van 150 Mbps voor een meerprijs van €5 per maand.

Bij Telfort geven ze ook deze snelheid, maar dat is standaard en zonder meerprijs per maand.
Even wat feiten op een rij zetten.
T-Mobile, KPN en Vodafone hebben een eigen netwerk waarbij onderhoud aan masten een rol speelt.
Tele2 heeft alleen een eigen 4G netwerk door routers te plaatsen, voor 3G wordt meegelift op T-Mobile.

Wat ik me vooral afvraag, waarom is verhoging van 2G naar 3G...H...H+ gratis en kost 4G wel geld?
Wanneer ik een toestel aanschaf met daarop 4G dan kan ik wanneer 4G standaard wordt aangeboden toch de keuze maken.

Wil ik.....
Alleen GSM,
GSM/WCDMA,
GSM/WCDMA/LTE.

Met de keuze voor 4G wordt al aangeraden om een hogere bundel te kiezen omdat je daarmee meer MB kunt regenereren, buiten bundel kosten kunnen dan om de hoek komen kijken.
Mensen die die risico's NIET willen kunnen dus bij een 4G toestel een bewuste keuze maken om het toestel in te stellen op GSM/WCDMA als 4G zoals gemeld standaard (of "gratis") wordt aangeboden.

Wanneer anderen, ik voor mezelf al die keuze kan maken waarom kost dan 4G wel extra terwijl er aanbieders zijn waarbij het standaard is en niet perse het abbo duurder?

Of mis ik iets in mijn overweging of zie ik het verkeerd?
Ik vind de reactie op de noodkreet van Armand Wilhelm behoorlijk teleurstellend. Hij overweegt serieus om op te stappen. "Jammer dan, misschien iets voor de toekomst". Realiseren jullie je wel dat zijn punt het topje van een ijsberg is? Slechts een minimaal percentage ontevreden klanten neemt de moeite om iets hier te plaatsen. De meesten vertrekken gewoon.
...en die stellen hun vragen dan op het Kassa en Radar forum. Alle providers hebben namelijk ontevreden klanten om wat voor reden dan ook.
95% van de klanten die over dit punt ontevreden zijn, plaatst hier geen reactie en beklaagt zich over zo'n prijsverschil tussen providers natuurlijk ook niet bij Kassa. Ze kunnen wel rekenen en "stemmen" stilletjes met hun voeten door te vertrekken of door toch maar geen klant bij Simyo te worden.
Badge +2
Ik heb een 4G geschikt toestel (S6) en maak weinig gebruik van mobiele data, maar als ik het gebruik vind ik 3G snel zat.
Reputatie 2
Badge +3
Even een overzicht van wat 4G snelheden:

Dit is de snelheid van Youfone voor 4G, de informatie is van de site gehaald. Ze maken (ook) gebruik van het KPN netwerk.

"Met 4G+ is de maximale downloadsnelheid maar liefst 256Mbps en de uploadsnelheid 150Mbps."

ZIGGO heeft standaard een snelheid van 225 Mbps, (is vodafone netwerk).

Hollands nieuwe heeft een geknepen 4G (25 Mbps), maar vraagt geen meerprijs.

T-mobile heeft een snelheid van 120 Mbps

Simyo biedt 4G aan met een snelheid van 150 Mbps voor een meerprijs van €5 per maand.

Bij Telfort geven ze ook deze snelheid, maar dat is standaard en zonder meerprijs per maand.


En dan nu de realistische snelheid die ook daadwerkelijk (constant) gehaald kan worden?
Afhankelijk van dekking,locatie en omgeving. Mijn auto rijdt volgens de brochure bij de dealer ook heel zuinig maar ik moet wel remmen,optrekken en schakelen en tegen de wind in rijden.
Los van de snelheid bespaart 4G ook veel energie. Ik heb een andere telefoon met wel een 4G abbo en als ik 4G aanzet gaat hij zeker een dag langer mee dan alleen op 3G. Als je heel weinig data gebruikt (korte berichten of alleen wat mail) dan kun je zelfs beter op 2G zetten. Mijn Nexus 5X gaat dan zeker 4 dagen mee.
Overigens heeft 4G ook voordelen voor de providers. De tijd dat je het netwerk belast met iets downloaden is veel korter dus je bent eerder klaar. Ze kunnen dus veel meer gebruikers op 1 mast toelaten waardoor het netwerk veel minder overbelast is. Groter data verbruikers (en abbo's) zitten daarom op 4G omdat ze anders constant de mast bezet houden op 3G. 4G is alleen zo snel uitgerold omdat het voordeel voor de providers groot is, ze hoeven minder snel meer masten te plaatsen en kunnen nu meer gebruikers toelaten. Juist het verkrijgen van nieuwe locaties voor masten is in dichtbevolkt gebied de grootste uitdaging voor de providers. 4G geeft hierin uitstel.
Ik zie het 4G beleid van Simyo gewoon als melkkoe. Verdient weinig aan data verbruik, dus dan maar op andere manier als extra toeslag.
Badge +2
Ik ben ervan overtuigt dat die meerprijs binnen afzienbare tijd gaat verdwijnen.
Reputatie 7
Badge +10
Leuke discussie! 🙂 Wat vinden jullie in de praktijk van het snelheidsverschil tussen 3G en 4G? Sommige mensen merken heel veel van het verschil, terwijl er voor anderen voor hun gevoel juist niet zóveel verschil in zit.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien!

Groetjes,
Jihane
Beste Jihane.

Met alle respect.
Ik denk dat je voor deze vraag beter een eigen topic kunt maken. Dat maakt het voor anderen beter vindbaar.

Toch? 🙂

Reageer