.

Beantwoord

Waarom heb ik geen 4G op mijn Blackberry Q10?


Badge
Hoi,

Heb sinds ong. 2 weken een BB Q10, 4G wordt ondersteund.

Heb aantal zaken gecheckt om 4G aktief te krijgen:
Toestel, inkl juiste freq.: check OK
Toestel instellingen alg.: check OK
Toestel instellingen, APN: check OK
Toestel internet/data op aan: check OK
Simyo instellingen: check OK
4G aktief in woonplaats: check OK (KPN kaartje gecheckt)
Desondanks krijg ik 4G niet aktief!

Heb op de Q10 ook nog getest met "netwerkselectiemodus" op handmatig te zetten,
komt alleen Simyo 3G uit als beschikbaar netwerk.

Tsja dan houdt mijn kennis hierover op; wat zou er ev. nog foutief bij instellingen ofwel
toestel ofwel Simyo kunnen staan?
icon

Beste antwoord door jannuh 18 June 2017, 11:39

Bekijk originele reactie

22 reacties

Zo te zien gaat het om dit toestel. Deze zou 4G moeten hebben.

Check nog eens of 4G aangevinkt staat op de pagina waar je de bundels aanpast op je MijnSimyo.. Als daar staat dat het actief is (je ziet ook bij de stand van je internetbundel dan 4G internet staan) dan kan het zijn dat er met aanzetten mis is gegaan en dan zou een reset nodig zijn vanuit Simyo. Dan zul je dus even op een moderator moeten wachten.

PS. Je hebt geen prepaid?
Badge
Bedankt Ray!
Abo, geen prepaid.
Simyo nogmaals gecheckt, maar dat had ik al gedaan, blijkt inderdaad 4G ingeschakeld te zijn.
We wachten even verder af.
Badge
Jammer, maar zie geen reactie van Simyo mods, dan zou een check op instellingen bij Simyo mogelijk zijn.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi jannuh,

Wat jammer dat je 4G niet werkt op je Blackberry Q10. Het zou wel moeten werken op jouw toestel!

Ik heb je aansluiting erbij gepakt en zag dat de instellingen goed staan. Ik heb een reset op deze instellingen uitgevoerd zodat alles opnieuw op het netwerk wordt aangemeld. Doe zelf even je toestel uit en aan om de reset te voltooien.

Kijk verder eens op onze toestelhulp pagina. Hier kan je bij de Q5 of de Z10 kijken hoe de instellingen moeten staan (de Q10 staat er helaas nog niet op).

Laat je me weten of het je nu wel lukt om 4G te krijgen?

@Ray bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Caspar
Badge
Heb Q10 ong. 15-20 min. uitgeschakeld gehad, na opnieuw inschakelen blijft het helaas 3G/H+

Enige waar ik over zou kunnen twijfelen is of bij APN instellingen méér ingevuld moet worden als portalmmm.nl
Dient hier ook een gebr.naam en wachtwrd ingevuld te worden???
Kan me niet herinneren dat ik dit bij Simyo ontvangen heb.
Reputatie 7
Badge +6
Gebruikersnaam KPN

Wachtwoord gprs
Gebruikersnaam KPN

Wachtwoord gprs


Als 3G werkt dan is de APN juist ingesteld.

Staat netwerkmodus op de hoogste ingesteld?
Reputatie 7
Badge +6
Meen iets gelezen te hebbenover oudere simkaarten geschikt voor 3G maar niet voor 4G!?
Badge
Nog maar een check antwoord:
Netwerkmodus: staat op 4G en 3G en 2G (hoogste stand): check..... OK
Simcard geschikt voor 4G: betr. vrijwel nieuwe simcard: check.... OK

Helaas blijft het na al deze check... OK's nog alleen maar 3G, zal nog wel
eens rechtstreeks met Simyo kontakt opnemen, meer kan ik niet doen lijkt me.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Jannuh,

Aah, balen dat het nog steeds niet werkt!

Het klopt dat je simkaart vrijwel nieuw is. Je hebt in september 2016 een nieuwe simkaart aangevraagd.

Ik heb zojuist weer wat aanpassingen gedaan op het netwerk. Kun jij je telefoon weer even uit- en aanzetten?

Als het hierna nog niet werkt, kun je mij dan een privé bericht sturen met daarin de postcode en het huisnummer waar je 4G niet werkt? Ik neem dan contact op met onze netwerkspecialisten. Goed?

Groetjes,
Asma
Badge
Hoi Asma,
Heb foon nog ong. 15 min. uitgeschakeld gehad, nu weer 5 min. aan.
Blijft 3G/H+
Check zometeen nog eens in Beek (groter dorp) en dichtbij Maastricht/Aachen Airport,
waar ongetwijfeld perfekte dekking is van 4G.
Laat het straks nog weten wat resultaat is.
Badge
Op zeker 15 plaatsen gecheckt voor 4G dekking, maar helaas nergens zichtbaar, blijft 3G/H+.
Zou eigenlijk ook vreemd zijn aangezien hier in de regio overal 4G dekking is m.u.v. een groter natuurgebied in de regio.
Daar is zelfs geen 3G.
Omdat alles check, dubbel check is gedaan, zowel hier als bij Simyo begin ik te denken dat mijn Q10 een soort grijze import is, wellicht is er elders in de wereld wel Q10 te koop zonder 4G mogelijkheid.
Zou betekenen dar er meerdere versies van de Q10 zouden zijn, wat ik nog nergens op internet bevestigd zie bij zoeken her en der.
Stuur een mailtje naar bol.com waar ik dit toestel gekocht heb.
Reputatie 7
Badge +6
Heb je iemand in de buurt met een goed werkende 4G verbinding met zelfde maat simkaart, dan kun je de kruistest nog uitvoeren.

Dan weet je zeker dat je toestel het probleem is........of niet
Hmmm volgens de specificaties op Bol.com heeft de Q10 geen band 20 / 800Mhz. Daardoor zou 4G niet gegarandeerd zijn.
https://www.bol.com/nl/p/blackberry-q10-zwart/9200000018586575/?suggestionType=suggestedsearch

Maar volgens tweakers weer wel..
https://tweakers.net/pricewatch/326322/blackberry-q10-zwart/specificaties/

Maakt het ook niet duidelijker.. :8
Ray, er staan op bol.com fouten die ik ze gemeld heb. Bijvoorbeeld Android telefoon als IOS
besturingssysteem.
Als waardering daarvoor een leuke waardebon gekregen.
Badge
Inmiddels, gisteren, al antwoord gehad op mijn mail.
Volgens PhoneTunes Int. (wederverkoper bol.com) ondersteunt het toestel inderdaad 4G.
Mijn Q10 komt uit de USA, daar wordt het ook nogmaals gecheckt, komt nog antwoord op.
Misschien kan jannuh dat ook mededelen dan in zijn verder contact met Bol.com. Op die eerste link die ik in dit topic deelde staat ook gewoon de B20 vermeld.
Badge
Hmmm volgens de specificaties op Bol.com heeft de Q10 geen band 20 / 800Mhz. Daardoor zou 4G niet gegarandeerd zijn.
https://www.bol.com/nl/p/blackberry-q10-zwart/9200000018586575/?suggestionType=suggestedsearch
Maar volgens tweakers weer wel..
https://tweakers.net/pricewatch/326322/blackberry-q10-zwart/specificaties/
Maakt het ook niet duidelijker.. :8

Denk dat Ray hier het antwoord geeft waar het om draait: gisteravond nogmaals alle instwellingen en info van de Q10 doorgenomen, handleiding ernaast gehad.
Vond bij toestelinfo, netwerk de navolgende info:
UMTS Bandcapaciteit: 1,2,5,6
LTE Bandcapaciteit: 2,4,5,17
Als je dan bij Wiki checkt blijkt inderdaad Band 20 (800Mhz) in NL wordt gebruikt, die band wordt dus niet ondersteund; verder, zover ik weet/lees, ook de 1800Mhz band gebruikt in NL, vooral stedelijke gebieden; ook die band wordt niet ondersteunt in de Q10. Dus toestel ondersteunt wel 4G/LTE, maar niet de in NL gebruikte banden/frequenties!

Ter info LTE freq./banden in gebruik: https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands

Als je de specs van de Q10 her en der op internet vergelijkt wordt de 800Mhz Band wel meestal vermeld, maar dat is dus niet korrekt! Zal info ook doorspelen aan Phone Tunes Int, de wederverkoper van bol.com.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Badge
Nog een aanvullende vraag t.a.v. Simyo: maakt het iets uit als ik 4G bij Simyo aan of uit heb staan??
Kan me indenken dat toestel continu scant naar 4G lokaties, wat het accu verbruik niet ten goede komt.

Zo ook op toestel zelf: 4G uitschakelen en alleen 3G en 2G inschakelen, dus excl. 4G???

Voor mij persoonlijk is het gemis aan 4G niet dramatisch, aangezien ik een zeer bescheiden gebruiker van mijn foon ben, in de eerste 2 weken van mijn abo ruim 200 Mb "verstookt" 😉 dat zegt genoeg denk ik.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi jannuh,

200 MB valt inderdaad mee!

Jammer dat het gewoon helemaal niet mogelijk is in Nederland door de gebruikte frequenties. Het scheelt volgens mij geen batterij hoor. Je telefoon pakt gewoon de sterkste verbinding, maar als je toch geen 4G gaat gebruiken, kan je de bundel net zo goed uit zetten.

Heb je hier nog vragen over?

@Ray en Friesian bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Caspar
Badge
Inmiddels is op bol.com bij de specs aangevuld dat BB Q10 3G ondersteunt.
Had een review geplaatst bij bol.com met nog geen opmerkingen over 4G, omdat dit toen nog niet helemaal duidelijk was.
Helaas kun je een geplaatste review niet aanvullen, waardoor de essentiele info over 4G niet aangevuld kan worden.
Helemaal "fraai" is dat de wederverkoper van bol.com waar ik de koop had gedaan, Phone Tunes Int., en waar mijn review ook betrekking op had, m.n. op gebied van service/communicatie, geen aanbieder meer is bij bol.com van de Q10 en de prijs nu is verhoogd van eur 158,95 naar ong. 400 euro. Een dramatisch verschil!
Reputatie 7
Badge +10
Hi Jannuh,

Dat is inderdaad een heel groot verschil. Hoe kan dat toch?

Groetjes,
Jihane

Reageer