.

Beantwoord

VoLTE via het 4G netwerk, kan dat ook bij Simyo?

  • 13 April 2015
  • 15 reacties
  • 1263 Bekeken

Reputatie 4
Badge +8
  • Actief Simyaan
  • 207 reacties
Edit door @Thomas 9 juli 2018: Binnenkort kunnen Sim Only gebruiker via 4G (VoLTE) gaan bellen. In dit topic lees je er meer over.

Als vast forum lid, heb ik zelf nu ook een vraag.

KPN is momenteel bezig met het testen van bellen via 4G, ook wel VoLTE genoemd.
Het zal nog wel even duren, al heb ik ergens gelezen dat KPN deze dienst nog dit jaar wilt gaan aanbieden.
Mijn vraag is daarom ook, zodra KPN deze dienst (bellen via 4G / VoLTE) gaat aanbieden, kan ik dan als Simyo klant dan ook automatisch gebruik maken van bellen 4G?
En is er al iets bekend, wanneer KPN deze dienst (dit jaar) wilt gaan introduceren?

Ik heb zelf de iPhone 6, die VoLTE (bellen 4G) ondersteund, en maak daarnaast gebruik van Flex 4G.
Ik ben er dus klaar voor, vandaar dat ik het ook graag zou willen weten.
icon

Beste antwoord door Ruud 14 April 2015, 13:10

Bekijk originele reactie

15 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi MichD,

Leuk om te zien dat je nu eens zelf een vraag hier kan stellen:D

Ik heb even wat navraag gedaan voor je. Er is nog heel weinig over bekend. Waarschijnlijk zullen de testverbindingen pas eind dit jaar opgezet worden. Maar ook dat is een prognose;)

Onze 4G kenner is vrijdag pas weer aanwezig. Ik heb het even in mijn agenda gezet en kom er vrijdag bij je op terug.

Ben je zo op Voice over 4G aan het wachten?
Wat is het voordeel van dat bellen via VoLTE?
Reputatie 4
Badge +8
Bedankt Ruud!

Was er al een beetje bang voor, dat er nog maar weinig bekend is over bellen via 4G (VoLTE).
Had via de website www.4gmasten.nl gelezen, dat KPN al bezig is met testen van bellen via 4G.

Toch ben ik benieuwd naar het antwoord, van jullie 4G kenner.
Dus ik wacht op je antwoord, die je mij vrijdag hopelijk kunt geven.

Raytje, bellen via 4G is loep zuiver, en de verbinding wordt razendsnel opgebouwd.
Daarnaast hoeft je smartphone niet meer over te schakelen naar het 2G of 3G netwerk, wat hij op dit moment wel nog moet doen, dit kost gemiddeld tussen de 3 en 6 seconden voordat er een verbinding is opgebouwd.
Let op! Er zijn nog maar weinig smartphones die ook VoLTE ondersteunen!!
Die smartphones zullen dus altijd terug schakelen naar het 2G of 3G netwerk, als je wilt bellen of gebeld wordt.
Ok, zo leer je nog is wat :D

Maar eerlijk gezegd vind ik mijn verbinding nu ook al zuiver.
Reputatie 5
Badge +11
Het is een beetje hetzelfde al voor het eerst een bril opzetten, Raytje. Je dacht er eerst misschien niet 1 nodig te hebben, totdat je het pas écht helder ziet ;)

MichD, een netwerkprovider die 4G aanbied én waarde hecht aan innovatie en verbetering zal absoluut testen uitvoeren met nieuwe technieken.
Vergelijk het met nieuwe techniek toegepast in een Formule 1 auto: het duurt een hele tijd, maar uiteindelijk zitten 'flappy paddles' in alle nieuwe auto's 😉
Reputatie 3
Badge +7
Hoi MichD,

Ik heb nog even navraag voor jou gedaan. Helaas, geen aanvulling. Je bent er simpelweg te vroeg bij;) haha
Vooralsnog is de verwachting ergens in 2016, dat KPN er gebruik van gaat maken. En of Simyo dit ook aan gaat bieden, daar is momenteel nog geen zinnig woord over te zeggen.

Sorry dat ik geen beter antwoord voor je heb MichD. Het zal toch niet je weekend verstoren;)?
Reputatie 7
Badge +9
Even dit 1 jaar oude topic nieuw leven inblazen! Ik heb mijn iPhone 5 recentelijk vervangen door een iPhone 6S waar VoLTE op mogelijk is. Op mijn woonlocatie hier in de UK is VoLTE inmiddels beschikbaar (via mobiele provider Three). Na enig zoekwerk op het internet en ook dit forum is het mij echter niet duidelijk of er al een datum is vastgesteld door KPN (en in haar kielzog Simyo) wanneer deze technologie in Nederland wordt uitgerold. Weet iemand hier meer over?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Scotsman,

Daar vraag je me wat! Ik heb even wat onderzoek gedaan en er is eigenlijk nog steeds vrij weinig bekend. Op de website van KPN kwam ik het volgende tegen:

Met 4G bellen heb je beter bereik, bel je vaker met HD Voice en heb je een kortere call set-up tijd. De techniek die voor 4G bellen gebruikt wordt heet VoLTE (Voice over LTE). Momenteel wordt deze nieuwe techniek getest onder klanten.


Verder wordt er eigenlijk nog niet gerept over eventuele planning. Het is dus nog even afwachten en in de gaten houden. Sorry dat ik geen beter antwoord voor je hebt!
Reputatie 7
Badge +9
Hi Angie,
Bedankt voor je antwoord. Dat er getest wordt is inderdaad het enige wat ik ben tegengekomen. Je vraagt je wel af wat er nog getest moet worden en waarom zo lang (kennelijk al meer dan 1 jaar), want de VoLTE technologie is elders al uitgerold. Maar goed, de Nederlandse mobiele telecom situatie zal wel anders zijn dan in andere landen, het zal er ooit wel van komen.
Reputatie 7
Badge +10
Aaaanngiiee 😉 (https://www.youtube.com/watch?v=RcZn2-bGXqQ)

Ik durf niet te zeggen waarom het zo lang moet duren helaas. Ergens verwacht ik dit jaar toch wel meer nieuws over dit onderwerp. Helaas kan ik dit niet beloven, maar je zou zeggen dat het testen toch een keer afgerond is!
Reputatie 7
Badge +9
Aaaanngiiee 😉 (https://www.youtube.com/watch?v=RcZn2-bGXqQ)


Prachtig!
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb de iPhone 6S nog maar net een week, maar of het nu inbeelding is of niet, als ik 4G bereik heb (en gesprekken via VoLTE gaan neem ik aan) is de verstaanbaarheid van degene aan de andere kant voor mijn gevoel een stuk beter (helderder) dan met de vorige iPhone. Die laatste heb ik ingeruild, dus een objectieve side-by-side test van de 6S en de 5 kan ik niet doen. Maar het kan ook zijn dat de 6S gewoon beter klinkt omdat de hardware verbeterd is.
Reputatie 7
Badge +10
Aaaanngiiee 😉 (https://www.youtube.com/watch?v=RcZn2-bGXqQ)


Prachtig!


Ja hé! Daar moet ik altijd aan denken als jullie mij zo noemen 😉 Ik heb ze mogen meemaken op PinkPop 2 jaar geleden.

Ik maak zelf gebruik van een iPhone 6, en ik heb eigenlijk nooit last van slecht klinkende gesprekken. Ik hoor iedereen altijd prima en zij mij. Soms duurt het over voordat de omschakeling naar 3G gemaakt is. Iets wat opgelost gaat zijn als VoLTE beschikbaar wordt 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Om even een oud topic naar boven te halen:

Het antwoord is volgens KPN:
Sinds oktober 2016 bellen steeds meer telefoons over het 4G netwerk van KPN.

Maaruh ik zie op mijn toestel nog steeds dat LTE CS Fallback actief is. Oftewel ik als Simyo klant bel nog niet over 4G. Natuurlijk is mijn toestel volgens KPN's pagina geschikt.

Zit dat al in de pijplijn? Of moeten we ergens volgend jaar dit topic nog maar eens naar boven halen?
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Groentjuh,

Het klopt dat bellen via 4G al mogelijk is voor KPN klanten. Dit wordt stap voor stap nog uitgerold voor alle andere KPN gebruikers. Helaas is het nog niet bekend wanneer het voor Simyo klanten ook mogelijk is om te bellen via 4G. Zodra wij hier meer informatie over hebben, dan houden we je hier natuurlijk van op de hoogte!

Groetjes,
Asma

Reageer