.

Korte conclusie van een Simyo Supertester

  • 22 January 2014
  • 10 reacties
  • 1317 Bekeken

Reputatie 3
Badge +5
Na een aantal weken met 4G wil ik bij deze een korte conclusie geven van mijn ervaringen:

Verbruik:
Ik raad iedereen aan een bundel te nemen van minimaal 1,5 GB. Installeer ook een app op je telefoon om je dataverbruik bij te houden.
Android: My Data Manager Free of Onavo
iOS: Dataman of My Data Manager

De eerste maand is het even wennen omdat je veel dingen gaat testen, zoals de snelheid met de Speedtest app waardoor het verbruik iets hoger kan uitvallen.
Een test met de Speedtest app is zo'n 7-13 mb per keer. De maanden daarna kun je eventueel kijken of je bundel toch lager of hoger moet zijn.

Snelheid:

Ik ben zeer tevreden over de sneheid, in mijn geval is 4G nog sneller dan mijn verbinding thuis. Met testjes via de Speedtest app haal ik in bijna alle gevallen meer dan 20 mb (ook op een druk station in de spits!) met uitschieters naar 30 mb! Alles laad echt merkbaar sneller, een app downloaden/foto uploaden naar Facebook, filmpjes op YouTube laden gewoon in een keer etc. 

Stabiliteit/bereik:

Ik hoor weleens mensen zeggen ik heb 4G helemaal niet nodig, het is snel genoeg zo. 4G is niet alleen maar sneller, vooral de stabiliteit is erg verbeterd.
Als je met 3G slechts 1 streepje bereik hebt is de verbinding al zeer instabiel, met 4G heb je ook met 1 steepje bereik nog een stabiele verbinding.
Daarnaast heeft 4G al een beter bereik dmv de andere frequentie tov 3G netwerken. De 800 Mhz dringt beter door tot in gebouwen. De 1800 Mhz is meer voor de capaciteit/snelheid bedoelt en zal door KPN vooral in de drukke steden als extra worden ingezet. De iPhone 5 kan hier bijv. alleen gebruik van maken, de nieuwe iPhone 5S etc heeft wel de 800 Mhz ondersteuning, waarom? Apple heeft helaas de neiging zich niet aan internationale standaarden te houden of komt hier te laat mee, daar kan KPN niks aan doen dus stop aub met dat gezeur...

Onderweg in bijv. de trein is het soms bijna onmogelijk om met 3G een filmpje op YouTube of NetFlix te kijken. De capaciteit op 3G laat soms te wensen over en als het signaal dan overgenomen wordt door de volgende mast gaat het weleens mis. Met 4G heb ik de hele rit van Almere naar Amsterdam Centraal een film op NetFlix kunnen kijken zonder ook maar 1 hapering. Als je vaak onderweg bent in bijv. het openbaar vervoer en weleens last hebt van een instabiele verbinding is 4G bijna onmisbaar.

Ter vergelijking; Ik heb de verbinding getest op Station Amsterdam Centraal tijdens de spits, een van de drukte stations van Nederland ook.
Met 3G haalde ik:
Download: 0,84 Mbps
Upload: 0,06 Mbps
Ping (reactietijd, hoe lager hoe beter):  1011 ms

Met 4G:
Download: 10,80 Mbps
Upload: 9,99 Mbps
Ping: 71 ms

Het verschil is dus duidelijk te meten en merkbaar!
Doordat de reactietijd (ping) zo verbeterd is tov 3G is het online bewerken van documenten zoals Skydrive/Google Drive en videobellen/conferencing ook goed mogelijk!

Prijs:
Hier mag ik nog niets over zeggen maar ik kan wel verklappen dat de prijs best meevalt en lekker flexibel zoals we van Simyo gewend zijn ;-)

Kortom, 4G heeft veel nieuwe mogelijkheden, voor een gewone user maar ook de powerusers en zakenmensen.

+KPN heeft 4G zeer snel uitgerold en je hoeft dan ook niet tot 2015 te wachten zoals bij de concurrentie voordat je dekking hebt
+Zeer snel
+Zeer stabiel
+Beter bereik
+Klaar voor de toekomst

Kritische puntjes:
-Het kwam weleens voor dat een Speedtest testje vastliep tijdens het testen van de upload snelheid, o.a. op een Acer Liquid S2 en een Samsung Galaxy S4, dit is in onderzoek
-Het verbruik gaat sneller waar je dus wel rekening mee dient te houden! Je gaat sneller iets openen via 4G omdat het simpelweg nu wel snel laadt zonder dat je lang moet wachten of er haperingen optreden
-Wat gebeurt er met de snelheid als straks meer mensen 4G gebruiken? Tot nu toe komt KPN haar beloftes netjes na, zie ook de test die de Consumentenbond deed met het 4G netwerk van KPN.
-Wanneer komt Voice ondersteuning? Oftewel, wanneer wordt bellen/sms-en over 4G mogelijk?

10 reacties

Badge +1
Mooi dat je jouw ervaring deelt. Moet zeggen dat ik hetzelfde ervaar, maar ook je kritische vragen op het einde zijn correct. Voornamelijk wat gebeurd er als 4G gemeengoed wordt?

Enige minpuntje vind ik de communicatie over de prijs. Er zijn mensen die graag willen overstappen naar Simyo voor 4G, maar nu gedwongen worden om te wachten. Heb het idee dat het 5 euro gaat kosten, omdat je het flexibel kunt aan-uitzetten. Zelf weet ik niet of ik het dan nog neem als het 5 euro kost, omdat een bundel van 2,5 GB 17,50 kost met bellen (300 min) kom je uit op 29,50 pm. Daarmee verliest simyo dan haar onderscheiding met andere virtuele providers. Dus Simyo maak gewoon de prijs bekend!
Reputatie 4
Badge +4
Mooi stukje! 

2 puntjes: 
- Apple houdt zich niet aan de internationale standaarden

De 1800 Mhz is een prima internationaal standaard. En wordt in de VS veel gebruikt. De enige en werkelijke reden waarom de iPhone 5 niet bij KPN op het 4G netwerk kan is omdat KPN de keus gemaakt heeft het merendeel van 4G via de 800Mhz aan te bieden en de 1800 Mhz in drukke gebieden in te schakelen. Ze hebben dus bij de frequentie-veiling de 800Mhz ingekocht en minder gefocused op de 1800 Mhz. 

- Dataverkeer

Ik ben nog steeds van mening dat wanneer je je 4G verbinding net als je 3G verbinding gebruikt je in eerste instantie qua data-verbruik nauwelijk omhoog zult gaan. Een foto van 500Kb blijft nog steeds 500Kb - met 4G haal je 'm alleen sneller binnen dan op 3G. 

Het gevaar ligt 'm in het feit dat je zo snel gewend raakt aan 4G dat je kan vergeten je wifi aan te zetten, wanneer je dat normaal bij 3G wel zou doen. Dit omdat 4G bijna net zo snel is al menig wifi-netwerk.

De prijs is verder, naar mijn mening, prima. Echter ik denk dat veel klanten die al jaren lid zijn voor een verassing komen te staan wanneer ze hun databundel willen ophogen. Maar daar open ik te zijner tijd een apart topic voor over 🙂
Badge +1
Wat een cryptische mededelingen hiero haha. 

- Dataverkeer

Ik ben nog steeds van mening dat wanneer je je 4G verbinding net als je 3G verbinding gebruikt je in eerste instantie qua data-verbruik nauwelijk omhoog zult gaan. Een foto van 500Kb blijft nog steeds 500Kb - met 4G haal je 'm alleen sneller binnen dan op 3G.


Dat klopt niet helemaal. Als je bv kijkt naar Youtube die schaalt je kwaliteit in nav jouw verbinding. Op het moment dat je 4G hebt, kan diezelfde video een flink aantal mb's meer kosten dan over 3G. Zo zijn er nog meer apps die a.d.h.v. jouw verbinding je een kwaliteit voorschotelen. Netflix is er ook eentje van. Dus de vlieger gaat niet helemaal op als je zegt dat verbuik hetzelfde blijft als onder 3G.
Reputatie 4
Badge +4
Correct,

Maar als 't goed is halen de meeste mensen 14.4 Mb/s over 3G. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Youtube dan opeens een ander kwaliteit gaat voorschotelen als ik met 3G op 14.4 Mb/s zit of op 4G met 25 Mb/s. Het is allebei snel.


Welke cryptische mededelingen?! haha
Badge +1
Echter ik denk dat veel klanten die al jaren lid zijn voor een verassing komen te staan wanneer ze hun databundel willen ophogen.


Dit kun je opvatten in positieve of negatieve zin ;)

Maar als 't goed is halen de meeste mensen 14.4 Mb/s over 3G.


Daar gaat het al fout, bijna niemand haalt constant de maximale snelheid van 3G. Als je naar coveragechecker van KPN kijkt zie je dat de gemiddelde snelheid bij 14,4Mbits op 8Mbit ligt. Als je naar 4G kijkt dan scoor je bijna altijd boven de 20Mbit download. Dat is nogal een verschil 8mbit vs 20mbit. Maar waar het op neer komt is, dat de bundels bij 4G groter mogen en als ik jouw bericht goed interpreteer is dat ook het geval? Haha

BV: Door flex 4g aan te zetten voor 5 euro, wordt je data verdubbeld. Dus 1GB --> 2GB en 2,5GB --> 5GB bedoel je zo'n verrassing?
Reputatie 4
Badge +4
Ah, ik heb de coverage niet gecheckt. In de randstad haal ik eigenlijk altijd de maximale snelheid van 3G.

Trouwens; wie gaat er continue Netflix streamen over een 3G of 4G verbinding.. dat zou prijzig zijn.

Overigens; mijn bericht ging erover dat ik als klant van bijna 3 jaar op dit moment prijzen heb die nu niet meer bestaan; dus dat als ik van databundel zou willen wisselen ik erg duur uit zou zijn; dat heeft niets met 4G te maken.
Badge +1
Ah, ik heb de coverage niet gecheckt. In de randstad haal ik eigenlijk altijd de maximale snelheid van 3G.

Trouwens; wie gaat er continue Netflix streamen over een 3G of 4G verbinding.. dat zou prijzig zijn.

Overigens; mijn bericht ging erover dat ik als klant van bijna 3 jaar op dit moment prijzen heb die nu niet meer bestaan; dus dat als ik van databundel zou willen wisselen ik erg duur uit zou zijn; dat heeft niets met 4G te maken.



Heb het niet over continue netflix, maar als je gewend bent om 10 filmpjes te kijken per maand van zo'n 30mb a filmpje, door 4G wordt dit verdubbeld naar 60mb. Dit zou dus betekenen dat die 10 filmpjes eerst maar 300MB waren en nu opeens 600MB. Ik zie de topics al verschijnen op het forum van klanten die zeggen dat Simyo dubbele mb's berekend, haha. Hoe dan ook is de tip inderdaad om gewoon een datateller te installeren en de bundel van 4G alleen bij 1GB en hoger aan te bieden.

Ah nu snap ik je bericht over de databundels.
Reputatie 4
Badge +4
Niels heeft met zijn bericht helemaal gelijk hoor. Mooi en terecht stukje!

De twee puntjes die ik noemde heeft te maken met 1. je typt tegen een Apple fanaat en 2. denk dat het verbruik-verhaal ook meer persoonlijk is van mijn kant.
Nou vandaag eindelijk de 4g actief op mijn iPhone... Een beetje laat maar nu al helemaal geweldig!!! Heb net een meting bande snelheid gedaan en 17mb down en 10mb up... Geweldig en dat gewoon binnen in huis. In Nieuwegein.
Badge
Goed verhaal!

Ik ben in deze context wel erg benieuwd wat het verbruik is wanneer je bijvoorbeeld streaming naar TuneIn Radio luistert of een livestream op bijvoorbeeld NOS.nl kijkt. Waar hebben we het dan over per minuut aan MB?

Reageer