.

Beantwoord

4G tablet met 3G mobiel en tethering

  • 22 March 2014
  • 13 reacties
  • 2591 Bekeken

Badge +1
Goedenavond, kan iemand mij vertellen of ik via een databundel op mijn 3g mobiel via tethering 4g kan internetten op een tablet die 4g heeft? Ik zit in de zomer vaak op de camping waar geen wifi is en vraag me af of het zin heeft om een 4g tablet te kopen. Alvast hartelijk dank voor jullie reactie(s).
Mvg Ineke
icon

Beste antwoord door Groentjuh 22 March 2014, 23:10

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Nee, zo werkt tetheren niet.
Je mobiel maakt verbinding met het internet via 3g of 4g(als je mobiel dat kan)
Als je op je mobiel tetheren aanzet, dan maakt je mobiel een draadloos netwerk(wifi) aan.
Via dit draadloze netwerk verbind een apparaat(je tablet of laptop) aan je mobiel. De apparaten, die aangesloten zijn krijgen via de mobiel dan verbinding met het 3g of 4g netwerk.

Een tablet met 4g is ALLEEN nuttig als je voor de tablet een eigen simkaart regelt. Bij simyo zou je daarvoor een eigen abonnement moeten afsluiten. (Zou cool zijn als je dat niet zou hoeven).

Als de maat van de simkaart even groot is als bij je mobiel zou je tijdelijk ook je simkaart in de tablet doen, maar dan kun je niet gebeld worden, want dat kunnen tablets vaak niet. Als je een iphone hebt krijg je dan misschien wel facetime activatie smsjes op je rekening(à 25cent), want de detecteert dan weer een Simkaart wissel.

Een tablet zonder 3g of 4g kan een tetheren aan een mobiel, dus koop er gewoon een met enkel wifi en steek het geld wat je bespaarde in een mobiel met 4g!
Badge +1
Dank je wel voor je snelle, uitgebreide, reactie. En ik maar denken dat ik het nu snapte 😞. Ben vandaag wat winkels langs geweest en kreeg het advies om een 4g tablet te kopen.

Ik zit in de zomer op de camping en buiten bereik van wifi en zoek een manier om toch een beetje vlot te kunnen internetten.

Snap ik het goed als er de volgende opties zijn:

1. Als ik een 4g flex bij mijn sim only abonnement zou afsluiten moet ik dan dus elke keer de sim kaart omwisselen tussen de tablet en mijn mobiel en als die in de tablet zit ben ik niet mobiel bereikbaar? Mijn huidige simkaart heeft nog een normaal formaat. Wat als mijn tablet een micro simkaart heeft?
2. Ik koop een wifi tablet en gebruik mijn 3g mobiel om een wifi verbinding te maken met de tablet. (werkt internet dan net zo snel als nu op mijn mobiel of verlies je snelheid?)
3. Als ik in de toekomst een 4g mobiel zou kopen dan werkt het ook, maar dan via het 4g netwerk? (Mijn mobiel is nog pas 4 maanden oud dus nu al een 4g mobiel kopen zou ik jammer vinden.)
4. Nog een laatste vraag, zodat ik het hopelijk begrijp. Wanneer zou je dan een 4g tablet willen kopen?

Alvast bedankt voor je reactie.
Mvg
Inekel
Reputatie 7
Badge +9
Bij nader inzien is optie 1 geen optie, want als flex-4g aanzet is het mogelijk dat je mobiel geen internet meer heeft, want die snapt geen 4g. Als de simkaart maten hetzelfde zijn, zou je echter nog steeds de simkaart in je 4g-tablet stoppen en daarmee 3G op kunnen.

Bij optie 2 ligt het een beetje aan je mobiel of je snelheid verlies. Het is voor zo'n mobiel best een inspanning om te tetheren, maar de hedendaagse smartphone zou geen snelheidverlies moeten veroorzaken.

Vraag 3: Als je een mobiel koopt met 4G, die ook kan tetheren (dat kunnen bijna alle smartphones), dan is dat geen probleem. Voor een tablet maakt dat niets uit, die ziet immers alleen een draadloos netwerk. Of daar 3g of 4g achter hangt, maakt niet uit (4g is natuurlijk wel iets sneller!).

Vraag 4: Een tablet met 3g of 4g koop je omdat je dan een (data-only) simkaart in de tablet kan stoppen. Naast abonnementen voor smartphones bieden sommige providers ook abonnementen voor tablets. Bij sommige providers kun je een tweede simkaart krijgen voor in je tablet, die dan een data-bundel deelt met je smartphone (Bij simyo helaas niet). Als je niet van plan bent om in je 4g tablet een simkaart te stoppen dan heeft een 4g-tablet weinig meerwaarde. Soms heeft een 4g tablet wel GPS ingebouwd terwijl de wifi-only varianten dat niet hebben. Ook dat zou een reden kunnen zijn om voor een 4g-tablet te gaan.

De keuze van de verkoper om een tablet met 4g aan te raden snap ik wel. Je komt hier met een vraag over tetheren. Daardoor ga ik daar op in. Als je echter de verkoper alleen hebt verteld: "Ik wil een tablet waarmee ik kan internetten op de camping. Helaas heeft de camping geen wifi." dan is het voor de verkoper voordehand liggend om een 4g-tablet aan te raden.

Een vraag, die ik nog heb is: Is die camping in nederland of in het buitenland? In het buitenland zit het weer heel anders in mekaar en is juist een 4g-tablet weer aan te raden, zodat je in je tablet een buitenlandse (data-only) simkaart in kan doen.
Badge +1
Dag Groentjuh,

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord. Voor een leek is het allemaal best ingewikkeld, maar met jouw hulp is het me nu een stuk duidelijker. Ik had de verkoper verteld van het internet verhaal op de camping in NL. Ik ben ook 3-4 weken per jaar in het buitenland op de camping, ik weet niet of ik hem dat verteld had.

Als ik het goed begrijp heb ik voor NL genoeg aan een Wifi tablet en internet ik via tethering, op het moment 3g, maar bij een nieuwe telefoon 4g als ik dat aanschaf.

Voor het buitenland heb ik meer aan een 4g tablet omdat ik dan een data only 4g simkaart koop. Punt is dan: kan je in het buitenland een data only kaart voor 1 maand kopen? En vaak trek ik door 2-3 landen. Kan ik ook in het buitenland internetten via mijn NL mobiele tegoed of zijn mijn MB's er dan binnen no time doorheen? Het verschil in wifi of 4g tablets is nogal behoorlijk en je krijgt natuurlijk overal heel vaak wifi punten.

Bedankt alvast weer voor je reactie.

Groetjes
Ineke
Reputatie 7
Badge +9
In het buitenland is het allemaal net iets anders. Hier in nederland gaan de MBs van je databundel af. Helaas heeft KPN/Simyo geen bereik in het buitenland, want daar hebben ze geen netwerk. Om te zorgen dat wij toch bereik hebben zijn er contracten tussen verschillende telecom-providers afgesloten. Omdat als je in het buitenland zit of naar het buitenland belt, je gesprek/sms/MB over netwerken van andere providers loopt, willen die providers er ook wat op verdienen.

De MBs in je bundel gelden daarom alleen binnen Nederland. Voor gesprekken/smsjes/MBs in het buitenland gelden andere tarieven. € 0,55 per MB ben je kwijt in landen in Zone 1 (meeste europese landen). Voor wanneer je iets kleins moet opzoeken/sturen in het buitenland zonder wifi is dat misschien te doen, maar uitgebreid internetten zal flink in de papieren gaan lopen. Dat raad ik dan ook af!

Providers weten dat roaming duur is, en spelen daar in veel landen op in. Ze verkopen simkaarten (vaak prepaid) waar je bijvoorbeeld voor 10 tot 20 euro één GB gedurende een maand kan gebruiken. Wat je precies het beste kan doen is per land weer verschillend en door meerdere landen heen trekken maakt het al helemaal ingewikkeld. Je hebt met 4g in je tablet de mogelijkheid om een simkaart in je tablet te doen en dus om daar zo'n buitenlandse simkaart erin te doen. De vraag is, of dat het waard is voor 3 weken en of je ooit een simkaart in het tablet steekt.

Wifi is vaak in het buitenland ook nog wel te krijgen. Bijna ieder terrasje heeft het, dus op het stand na het bestellen van een drankje bij de standtent, kun jij daar zo het wifi-netwerk gebruiken... Het is overigens vakantie, dus de hele tijd wifi/3g/4g/internet is toch ook niet nodig?
Badge +1
En als een wifi tablet nu wel een USB poort heeft, kan je dan in het buitenland wel met een dongel internetten? Ik denk aan de Samsung tab3 10.1
Reputatie 7
Badge +9
Misschien kan je ook naar een 4G-MiFi-router kijken. Dat is een router, die verbind met 4G en (dat net als bij tetheren) omzet naar een draadloos netwerk(wifi). Dan kan je smartphone daar ook gelijk op aanhaken in het buitenland.
Badge +1
oh jee, nu wordt het me toch weer te ingewikkeld. Heb ik bij een 4G Mifi router geen buitenlandse sim kaart nodig? Heb je een advies wat welk type ik naar zou kunnen kijken?
Reputatie 7
Badge +9
Een dongle en een Mifi-router verschelen niet zoveel van mekaar. Beiden hebben een simkaart nodig als je ze wil gebruiken.

Een dongle maakt verbinding met het 3G of 4G netwerk. Je sluit zo'n dongle aan via USB aan je apparaat.
Een mifi is een dongle met wifi-routertje ingebouwd. Die sluit je dus niet via USB aan(kan vaak ook!), maar via wifi!

Misschien eens kijken naar het kostenplaatje:
Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB: € 299,- (Mediamarkt/Saturn gepakt, kan via internet flink goedkoper)
Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB 3G: ~€ 350,- (Heeft Mediamarkt/Saturn niet)
Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB 4G: € 439,- (Mediamarkt/Saturn gepakt, kan via internet iets goedkoper)

De 4G optie kost dus zo'n 140 euro. Een 4G dongle is al snel zo'n 125 euro en daar heb je dan ook nog een Samsung Galaxy Tab 3 USB Connection Kit à 15 euro voor nodig. Daarmee zit je dus op 140 euro! Een 4g-mifi-router is al snel 160 euro en is daarbij bij voorbaat duurder. Dus laten we het maar makkelijk houden, als je 4G op je tablet wil ("Goedkoop"! Voor eventueel in het buitenland) dan is het het waard.

Ik wil morgen nog wel alle opties op een rijtje zetten met de voor- en nadelen erbij.
Badge +1
Ik zou het fijn vinden als je alle opties nog op een rijtje zou willen zetten

Ik vlieg donderdag naar Zuid Amerika, dus misschien is het op Schiphol nog wel iets goedkoper.

Weet jij welke provider  zowel een simkaart voor je smartphone als voor je tablet aanbiedt in hetzelfde abonnement?
Reputatie 7
Badge +9
Ok, de verschillende opties zijn:
  • Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB wifi-only + Tetheren aan mobiel. Deze combinatie is de goedkoopste combinatie en kost zo'n 299 euro. De tablet verbindt via een smartphone met het internet. De tablet verbindt met de smartphone via wifi en de smartphone verbindt met het internet via 3g of 4g, als de smartphone dat ondersteunt. Jij hebt aangegeven nog geen smartphone te hebben, die 4g ondersteunt. Tot de tijd dat je een smartphone hebt, die dat wel doet, zit je vast aan internetten via 3g of wifi. Qua simkaarten maak je gebruik van één simkaart, namelijk de gene in je smartphone. In Nederland gaan MBs van eventuele bundels van het abonnement van de smartphone af. In het buitenland gelden de regels van je provider als het gaat om data-roamen. Simyo biedt enkel een niet echt voordelig per MB tarief van 0,55 euro aan voor in europa en 5,00 euro buiten europe. In het buitenland heb je een mogelijk om in je smartphone in lokale simkaart te doen. Daardoor op je Nederlandse nummer onbereikbaar. Natuurlijk kun je in het buitenland vaak ook wifi-spots vinden. Vaak bieden hotels en restaurants wifi (soms betaald) aan aan hun klanten. Als geld een flinke rol speelt en internet in het buitenland niet heel belangrijk is, dan is dit een zeer goede optie.
  • Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB + Dongle + Samsung Galaxy Tab 3 USB Connection Kit Deze combinatie is duurder, want je hebt iets meer nodig. Een 4g dongle gaat al snel zo'n 125 euro kosten en de Samsun Galaxy Tab 3 USB Connection Kit kost ook 15 euro. De totale kosten zijn dan zo'n 439 euro. De tablet kan zowel via wifi als via de dongle met 4g het internet op. Het is misschien wel iets onhandiger om je tablet te gebruiken, want er hangt wel een kabeltje en een dongle aan je tablet. Ook de batterij zal hierdoor iets minder lang meegaan. In Nederland is het waarschijnlijk het voordeligste om gewoon te tetheren aan je Smartphone. Simyo staat toe om elke maand je bundels te verkleinen of te vergroten, dus kun je in de maand waarin je op vakantie gaat een grotere data-bundel nemen. In Nederland gaan MBs van eventuele bundels van het abonnement van de smartphone af. In het buitenland, waar Simyo niet zo voordelig is kun je een andere simkaart regelen. Deze simkaart stop je in je dongle en de dongle sluit je via de Samsung Galaxy Tab 3 USB Connection Kit aan op je tablet. Het lastige is dat het mogelijk is dat een tablet niet elke dongle herkend. Een zeer ervaring techneut kan een hoop hieraan veranderen, maar voor de gemiddelde gebruiker is het niet echt plug-en-play. Deze optie is maar in vrij weinig gevallen een goeie optie, want het is vrij complex(met risico dat het niet werkt) en is net zo duur als de tablet met 4G optie.
  • Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB + MiFi-router Deze combinatie is het duurste. De tablet is nog steeds zo'n 299 euro, maar een 4G MiFi-router kost al gauw zo'n 160 euro. De totale kosten zijn dan 459 euro. De tablet kan enkel verbinding maken via wifi. Op de plekken waar geen wifi is, kan een MiFi-router een wifi-netwerk maken. In mifi-router heeft vaak een eigen accu en maakt verbinding met 4g (zolang je ook echt een 4G mifi koopt). Sommige MiFi-routers kunnen ook verbinden met betaalde Wifi-hotspots om ervoor te zorgen dat je met 1 keer betalen, meerdere apparaten erop kan gebruiken. In Nederland is het nog steeds het beste om gewoon te tetheren. De mifi-router heeft een eigen simkaart nodig en het is zonde om daar in Nederland apart voor te betalen als je via je smartphone toch al data kunt verbruiken. Simyo staat toe om elke maand je bundels te verkleinen of te vergroten, dus kun je in de maand waarin je op vakantie gaat een grotere data-bundel nemen. In Nederland gaan MBs van eventuele bundels van het abonnement van de smartphone af. In het buitenland, waar Simyo niet zo voordelig is kun je een andere simkaart regelen. Deze simkaart stop je in je mifi-router en de tablet verbind je aan de Mifi-router via Wifi. Aan zo'n Mifi-router kan je vaak 5 tot 10 aparaten tegelijk gebruiken, dus reisgezelschap kan hier eventueel ook gebruik van maken. Een Mifi-router kun je inclusief simkaart ook huren. droam.nl / Wereldwijd Wi-Fi is zo'n bedrijf wat dat doet. Het is vrij prijzig, maar vele malen minder duur dan roaming met je smartphone. Daar zou je ook naar kunnen kijken, als je een vakantie ECHT heel graag internet wil hebben. Het is duur, maar in de handen van techneuten zeer krachtige en flexibele oplossing. (Ik als techneut heb iets vergelijkbaars met een mifi-router (wifi-router + 3g dongle :p: asus wl330n3g + Huawei e367 [dus geen 4G]) en daar heb ik al enkele honderden GBs mee verstookt in het buitenland. 200+MB per dag was geen uitzondering!)
  • Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB 4G De tablet met 4G is vrij duur. 439 euro, maar dan heb je wel een tablet met 4g. Ik denk in deze situatie, dat alles meegewogen dit toch de beste oplossing is. De tablet kan met zowel wifi als 4g verbinden en daardoor is zeer mogelijk. In Nederland heb je nu ineens keuzes. Je hoeft niets extra meer te nemen om gebruik te maken van 4g op de tablet. Tetheren is nog steeds de goedkoopste optie. In dit geval gaan MBs van eventuele bundels van het abonnement van de smartphone af. Ook is het mogelijk om een data-only abonnement te nemen. Dit kost afhankelijk van de hoeveelheid MBs zo'n 15 tot 20 euro per maand. Vaak is het dan ook mogelijk om de tablet met een abonnement te betalen. Sommige providers(vodafone) bieden een dienst aan waarbij je 2 simkaarten krijgt; Een van in je smartphone en een voor in je tablet. Vodafone heeft echter nog lang geen landelijk 4G netwerk, zoals KPN/Simyo wel heeft. In het buitenland, waar Simyo niet zo voordelig is kun je een andere simkaart regelen. Deze simkaart stop je in je tablet. Dit kan natuurlijk ook nog gewoon als je in Nederland een data-only simkaart gebruikt, want daar wordt je niet op gebeld. Mocht je het willen, dan kun je je Smartphone aan je tablet laten tethering(dus andersom dan meestal het geval), zodat je ook op je smartphone je whatsappjes gewoon kan binnenhalen in het buitenland. Wifi-hotspots blijven natuurlijk ook nog een optie. Zoals je ziet krijg je met deze combinatie vele mogelijkheden in zowel Nederland als in het buitenland.
Ik vind deze post wel lang genoeg... Ik hoop dat je hiermee een beetje de weg kan vinden. Conclusie: "Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB wifi-only + Tetheren aan mobiel" of "Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 16GB 4G". Dongle en Mifi zou ik mij niet aan wagen, want het wordt niet goedkoper terwijl het wel lastiger te gebruiken is!
Badge +1
Wow, ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik snap het nu een stuk beter en denk dat ik voor de 4G ga. Dat is een hogere investering, maar dan kan ik voorlopig vooruit. 

Nogmaals heel erg bedankt en ik hoop dat veel meer mensen het zullen lezen en wat aan je antwoord hebben. Ik in ieder geval wel.

Groetjes
Ineke
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Ineke01,

Wat fijn dat je zó uitgebreid bent geholpen door Groentjuh 😃 Gelukkig ben je een heel stuk wijzer geworden nu!


Groentjuh; Held.

Reageer