.

Beantwoord

3g werkt niet na een maand 4g


Hallo,

Ik heb een maand lang 4g uitgeprobeerd op mijn samsung galaxy s4 mini en dat werkte goed.
Ik ben echter teruggestapt op 3g en dat werkt nu niet meer. Nu zit ik dus zonder internet.
Er zijn wat post over apn instellingen die ik heb geprobeerd, maar niks werkt tot nu toe.

Hoe krijg ik mijn 3g terug?
icon

Beste antwoord door Groentjuh 9 April 2014, 10:56

Bekijk originele reactie

15 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De APN instellingen, die je had toen je 4G gebruikte zouden moeten werken. Als je van 3G naar 4G gaat moet je je APN mogelijk aanpassen. Als je terug gaat naar 3G hoeft dat niet.

Wat zijn je APN instellingen nu?
Ik heb veel verschillende apn instellingen geprobeerd. Ook de 4G instellingen. Nu heb ik mijn mobiel teruggezet naar fabriekinstellingen. Dus ik heb nou de standaard instellingen.
Naam: Mobiel Internet
Apn: internet
mcc: 204
Mnc: 08
Verificatie type: PAP
Type toegangspunt: default
De rest leeg
Badge +8
Hoi Gwathorn,

Welkom op het forum :)
Ik heb je internet nagekeken. Als het goed is, kon je je instellingen gewoon op KPN4G.nl laten staan. De 4G instellingen dus. Stopte nu je internet op 1-4-2014 ineens met werken, of had je al iets aangepast?
Als je de KPN4G.nl APN weer instelt, en je toestel even opnieuw opstart, kun je weer verder op 3G.

Wanneer dit niet werkt, geef je het hier dan door? Dan kan ik de IT afdeling naar je aansluiting laten kijken.

Ik hoor het van je:)

Groetjes, Charlene
Gelukt!! Bedankt!. Geen idee waarom hij het eerst niet werkte op KPN4G.NL .
Reputatie 2
Badge +6
Gelukt!! Bedankt!. Geen idee waarom hij het eerst niet werkte op KPN4G.NL .

Hoi Gwathorn,

Wat goed dat het werkt! Top 🙂 Wel raar dat het niet werkte inderdaad... Gelukkig doet hij het nu wel!

Voor vragen of opmerkingen weet je ons te vinden!
Precies het zelfde probleem gehad met mijn Galaxy S4. Vorige maand 4G gehad, vandaag over op 3G en geen verbinding. Mijn APN settings heb ik helemaal niet aangepast voor 4G. Nu mij APN settings alsnog aangepast in KPN4G.N en 3G werkt weer.
Badge +8
Hoi React,

Dat is mooi, dat het weer werkt 🙂 Dat is ook de APN die het moet zijn. Misschien had je die met het 3G internet automatisch?
Ik ben in ieder geval blij dat je de oplossing gevonden hebt.

Groetjes,
Charlene
Badge +1
De standaard APN van simyo is niet kpn4g.nl. Als je dus naar 4g gaat, hoef je de "oude" APN niet aan te passen was mijn ervaring, maar als je dan weer stopt met 4G moet je de APN veranderen in KPN4G.nl Vreemd, had dit zelfde ook namelijk, bij begin nieuwe maand werd mijn 4G stop gezet, maar krijg toen de melding dat de APN instellingen niet correct waren, vanalles geprobeert, totdat ik deze op kpn4g zette, voila, 3G weer beschikbaar. Apart. Heb het net nog weer even geprobeert. Als je de APN van simyo ophaalt uit de lijst, word de APN : basicinternet, hiermee is verbinding maken niet meer mogelijk. Zo gauw ik hem veranderd heb springt er een E in beeld, dus data is weer beschikbaar.

Erik
Reputatie 2
Badge +6
De standaard APN van simyo is niet kpn4g.nl. Als je dus naar 4g gaat, hoef je de "oude" APN niet aan te passen was mijn ervaring, maar als je dan weer stopt met 4G moet je de APN veranderen in KPN4G.nl Vreemd, had dit zelfde ook namelijk, bij begin nieuwe maand werd mijn 4G stop gezet, maar krijg toen de melding dat de APN instellingen niet correct waren, vanalles geprobeert, totdat ik deze op kpn4g zette, voila, 3G weer beschikbaar. Apart. Heb het net nog weer even geprobeert. Als je de APN van simyo ophaalt uit de lijst, word de APN : basicinternet, hiermee is verbinding maken niet meer mogelijk. Zo gauw ik hem veranderd heb springt er een E in beeld, dus data is weer beschikbaar.

Erik


Hoi ErikM1972,

Heb je nu als APN 'basisinternet' ingesteld? Dat zou een primeur zijn 😉 Wat voor telefoon gebruik je?

De APN instelling blijft een lastig onderwerp. De APN instellingen verschillen per telefoon, maar ook met dezelfde telefoon is er niet altijd één APN die werkt. Soms moet je met dezelfde telefoon een andere APN instelling gebruiken. Met de 4G APN wordt het nog een stukje ingewikkelder. Over het algemeen geldt, dat als je eenmaal 4G hebt gehad je niet meer je APN instellingen hoeft te veranderen. Je kunt de APN dan op KPN4G.nl laten staan.

Bij iPhones moeten we vaak technisch iets aanpassen als je van 4G terug naar 3G gaat. De APN instelling moet je dan terugzetten naar 'internet'.

Een goede tip is de Tweakker app. Deze app zoekt automatisch je APN instellingen en geeft daarna aan hoe je die in je telefoon kunt aanpassen. Via deze website, doet Tweakker dat ook 🙂
Badge +1
basicinternet stond er. Als ik de APN verwijder, en hem opnieuw opvraag uit de lijst, krijg ik dat er te staan als APN. Voorheen werkte dit ook prima, Nu moet ik hem op kpn4g zetten, is niet erg, ik weet het nu, maar kan me voorstellen dat hier meer mensen problemen mee hebben/krijgen.

Heb via Tweakker geprobeert, maar dat wil niet 🙂 Telefoon kan niet automatisch ......

Erik.

PS, : HTC One (M7)
Reputatie 5
Badge +11
Hi ErikM1972,

Als je bij Tweakker nou eens de HTC One X Plus selecteert, dan doet ie het wel handmatig. Die instellingen zouden hetzelfde moeten zijn.
De HTC One M7 komt mij overigens niet bekend voor, de M8 wel.
Badge +1
Weet je Ernst, alles werkt verder dus ik ga die instellingen niet veranderen.
De HTC One is het eerste toestel wat je te zien krijgt op die pagina van Tweakker als je kiest voor HTC. de M7 is vorig jaar uitgebracht en de M8 is de opvolger hiervan. Mag aannemen dat je vaker van de HTC One hebt gehoord afgelopen jaar? Dit ging nagenoeg altijd over de M7. http://www.typhone.nl/gsm/htc/one#?Module=1

Erik
Reputatie 6
Badge +10
Hoi ErikM1972,

Niet iedereen is zo up-to-date van alle telefoontypes 🙂 Overigens zouden de instellingen overeen moeten komen met die van de HTC one X, dus een slecht idee was het zeker niet. Er komen haast nooit vragen over de HTC One binnen via de klantenservice omdat het in mijn ogen een top telefoon is.

Het is in ieder geval goed om te horen dat je instellingen nu goed staan en dat je internet overspringt naar 3G op het moment dat je 4G signaal zwakker is. Dan lag het uiteindelijk toch aan je APN instellingen.

Als je nog vragen hebt, of leuke weetjes... zien we die graag terug op het forum 🙂
Reputatie 5
Badge +10
De M7 is vorig jaar uitgebracht en de M8 is de opvolger hiervan. Mag aannemen dat je vaker van de HTC One hebt gehoord afgelopen jaar? Dit ging nagenoeg altijd over de M7. http://www.typhone.nl/gsm/htc/one#?Module=1

Erik


Hey ErikM1972,

Wat grappig. Ik heb de HTC One al bijna een jaar en heb nooit geweten dat dit eigenlijk de M7 was. Heb ik weer wat geleerd 🙂.

Groetjes,

Alex

Reageer